3 Inch Forum
April 06, 2025, 11:46:12 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Fotoprobeerseltje  (gelezen 11528 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Maestro
Forum Freak

« Gepost op: April 19, 2009, 02:32:39 »

Heb bij een landelijke drogisterijketen afgelopen week een mini fotostudio gekocht en vandaag eens een eerste try-out gedaan. Ik ben niet geheel ontevreden, hoewel ik vind dat de 2 bijgeleverde halogeenlampjes niet echt veel rendement hebben en een te warm (dus geel) licht geven. Maar eens in de avond of bij donker weer gaan proberen. En de andere 3 gekleurde achtergronden (wit-zwart-rood) gaan testen. Hier de eerste snelle resultaten (deels genomen met een standaard zoomlens, deels met een 70-300 mm in macrostand).

:!: Jullie meningen, positieve en/of negatieve kritiek en tips zijn welkom! :!:

(en ja, ik weet dat ik de achtergrondstof moet strijken...  :? )

Maarten

"These may be toys, but this ain't child's play"
VetteEd
Global Moderator
Forum Freak

« Antwoord #1 Gepost op: April 19, 2009, 03:04:45 »

Foto's zien er prima uit, goed scherp. De achtergrond (mits gestreken icon_biggrin ) is ook OK, de modellen steken er mooi tegen af. Ik zie alleen kleurverschillen op de verschillende foto's. Hoe komt dat?
Maestro
Forum Freak

« Antwoord #2 Gepost op: April 19, 2009, 03:07:46 »

Citaat van: "Edwin"
Foto's zien er prima uit, goed scherp. De achtergrond (mits gestreken icon_biggrin ) is ook OK, de modellen steken er mooi tegen af. Ik zie alleen kleurverschillen op de verschillende foto's. Hoe komt dat?

Andere ISO waarde, sluitertijd/diafragma en bij de donkerste van de Lambretta Scooter een andere witbalans ingesteld. Ik ben aan het proberen wat nou het beste qua scherpte en kleur is, en uiteraard steekt een licht metallic groen model tegen een blauwe achtergrond niet zo best af (het groen zal iets van het blauw over nemen), dus zal ook andere achtergronden gaan proberen.

Maarten

"These may be toys, but this ain't child's play"
VetteEd
Global Moderator
Forum Freak

« Antwoord #3 Gepost op: April 19, 2009, 03:22:56 »

Ik heb slechte ervaringen met witte achtergronden. Bij kunstlicht zullen witte / lichtkleurige modellen "gelig" overkomen op de foto. Hierom ben ik overgestapt op zilvergrijs en dat bevalt me prima.

Succes
Alwin van Hattem
Spammert

« Antwoord #4 Gepost op: April 19, 2009, 03:49:47 »

ziet er goed uit, vooral de 2e van de bus en de 1e van de lambretta, erg scherp en over de achtergrond valt te twisten  icon_biggrin
Civictoria
Global Moderator
Officieel 3 Inch o.h.

« Antwoord #5 Gepost op: April 19, 2009, 07:48:03 »

ik zal het van z'n lang zal z'n leven niet zo krijgen , dus ik kan alleen maar zeggen,  :faint:

One life, live it!
300ZX Z31
Uber spammer

« Antwoord #6 Gepost op: April 19, 2009, 09:25:03 »

I'm with Elwin. Heb totaal geen aanleg ( euh, nou ja, vooral geen geduld en discipline thumbsup ) voor fotograferen, dus voor mij ziet dit er al heel profi uit.
Ronald
Lekker bezig
**

« Antwoord #7 Gepost op: April 20, 2009, 03:57:25 »

Veel beter als die prut foto's die ik altijd maak :p ik krijg mijn modellen er nooit mooi op van dichtbij. Het zal wel aan de afstelling liggen ofzo, ik heb een sony cybershot. Niet zo'n super uitgebreide, hij kan maar tot 4,1 megapixel. Ik heb geen statief, ik denk dat ze daarom ook vaak wazig worden.
superfastbelgium
Beginnend spammer

« Antwoord #8 Gepost op: April 20, 2009, 04:26:32 »

Citaat van: "Edwin"
Ik heb slechte ervaringen met witte achtergronden. Bij kunstlicht zullen witte / lichtkleurige modellen "gelig" overkomen op de foto. Hierom ben ik overgestapt op zilvergrijs en dat bevalt me prima.

Succes

en daar geef ik je 100% gelijk in.
wit is niet echt goed. mijn foto's zijn ook altijd verschillend van elkaar.

the most difficult thing in the world is to convince a woman that even a bargain costs money !

nog  "superfast" modelletjes te kort
nog  "lesney" modelletjes te kort
nog  "kingsizes" te kort
LT-4
Spammert

« Antwoord #9 Gepost op: April 20, 2009, 05:47:36 »

Ik vind de foto's wel scherp, maar of dat door de mini- studio of de camera komt is wat lastig oordelen. Ze gaan goed samen  :lol:
MjrttNrv
Beginnend spammer

« Antwoord #10 Gepost op: April 20, 2009, 09:19:19 »

Ziet er goed uit Maarten ..!!

Een tipje om kleurafwijkingen tegen te gaan:
Laat je camera de witbalans afstellen op een velgje of een compleet wiel.
Bijvoorbeeld als je de modellen, zoals jij (en ik), linksvoor fotografeert, laat dan je zoeker zich afstellen op het linkervoorwiel.
Ik heb het geluk dat de meeste Norev (en Majorette) modelletjes chroomgekleurde velgjes hebben en mijn witbalans eigenlijk altijd identiek is ...
Ikzelf gebruik ook een studio, maar deze is voorzien van daglicht TL-lampjes. EEN AANRADER! (geen vergeling van een witte achtergrond)
Overigens kunnen de meeste camera's, ook de compactcamera's aangepast worden aan het omgevingslicht.
Als laatste uitvlucht zijn er programma's uitgevonden zoals Photoshop e.d.
Ook hierin is veel licht- en kleurcorrectie uit te voeren.

Nog een tipje aan jou Maarten (ik ben een muggenzifter als het om fotografie gaat), neem je modelletjes vóór de sessie af met een antistatisch doekje. Je ziet het vooral bij de bus, er ligt 'stof' op het dak ..

Genoeg geluld .. nogmaals Maarten, mooie foto's, goede scherpte, goede kleur!

Groeten en succes,

Civictoria
Global Moderator
Officieel 3 Inch o.h.

« Antwoord #11 Gepost op: April 20, 2009, 09:21:57 »

mooie uitleg, daar leren we allemaal van !

One life, live it!
Toejoe68
Global Moderator
Forum Freak

Er zijn nog vier wachtende achter mij

« Antwoord #12 Gepost op: April 20, 2009, 10:31:31 »

Meneer Maarten,

Tot ons genoegen delen wij u mede dat het door u gemaakte fotosessie een ware lust voor het oog is.
Mede dank zij u zijn we zeer tevreden over dit resultaat.
Met genoegen nemen wij voortwaarts als dank van beschouwing van dit overheerlijke genoegen.

ondertekend:

Dhr W. eltevree
Fardango
Uber spammer

« Antwoord #13 Gepost op: April 21, 2009, 07:59:31 »

ziet er goed uit, Maarten...
Ik ben zelf niet zo geneigd om gekleurde achtergronden te gebruiken aangezien ze nogal wat effect hebben op de kleur van het model wat tot gevolg heeft dat je per model een andere kleur achtergrond gaat zoeken  die er het beste bij past :freak:
Over een witte achtergrond ben ik zelf wel te spreken al moet ik in Photoshop nog wel het contrast en de kleur vaak wat aanpassen omdat niet iedere camera bepaalde kleuren goed weergeeft.
Dus even het model erbij houden om tot de correcte weergave te komen...
Ik vind de zilverkleurige achtergrond die Edwin gebruikt ook wel goed werken, zeker omdat de witte achtergond niet werkt met witte modellen en het toch een neutraal effect heeft op de kleur van het model...

Duckie84
Spammert

« Antwoord #14 Gepost op: April 21, 2009, 11:24:46 »

Goed hoor Maarten.
Achtergrond niet strijken als je stof gebruikt geeft nml diepte.
Bij een rode bus kan een prima groene achtergrond.
Het is de contrasterende kleur van rood en andersom.
Geel met blauw of paars .
oranje met groen.
bruin met oranje.
Zwart is wit maar wit geeft veel tegenlicht gebruik grijs Creme beige of geel.
Grijs kan altijd want grijs is geen kleur.
Alle kleuren die we kennen zijn gemaakt uit de grijs reeks.
Met als basis de 3 kleuren rood geel en blauw mengen met zwart en wit en je kan alle kleuren maken.
Dus kleur is belangrijk voor de achtergrond het maakt een foto rustiger.
En het model komt goed uit.
Even kleuren leer van mij. icon_biggrin

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: