3 Inch Forum
April 06, 2025, 04:10:05 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Merrywhether Alwin Preproo of niet  (gelezen 14386 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
johnnijhuis
Matchbox Ambassador
Lekker bezig
**

« Gepost op: Maart 01, 2012, 10:57:20 »

Vooruit nog een keer dan.

Een Lesney model is er in 6 stadia.
Hoe werd de produktie in het verleden gedaan?
1. Eerst een tekening van ongeveer 1 bij 1 meter.
2. Daar werd een houten en naarmate kopieer technieken beter werden  een plastik model van gemaakt (denk aan een cm of 20). Die wordt van alle kanten bekeken, bijgewerkt etc, tot ze tevreden zijn.

3. Daar wordt een zogenaamd Ressin model van gemaakt op ware grootte.

4. Daar werd dan een mal (engels Die) van gemaakt.
5. Dan werd het Pre-Pro model gemaakt

Let wel Pre-Proos hebben ALTIJD een afwijkende provisionele bodemplaat.
6. Finale Produktie. Vaak een 'first shot' van een paar honderd om zeker te zijn dat er geen fouten meer inzaten. Soms zie je die wel eens en daar zit een aparte sticker (vele malen nagemaakt) op met first shot. Meestal op de verpakking. Is 99.9% van de gevallen gelijk aan het definitieve model.

In de Lesney tijd werden van dezelfde mal honderduizenden modellen gemaakt. Zo'n mal was namelok erg duur. Tot honderduizend gulden was niet ongebruikelijk dus er werden veel modellen van gemaakt!

Alles in deze stadia 1 tot 5 was strikt geheim, nooit buiten de fabriek geweest en op straffe van ontslag mocht hier nooit iets naar de buitenwereld. Natuurlijk omdat de konkurrentie dan kon zien hoe het gemaakt werd.

Een prepro is een model uit fase 5. Elke Lesney Pre-pro is dus jatwerk! Eigenlijk niet alles want bij hoge uitzondering werd er wel eens als 'charity item' geveild. Maar naar mijn idee niet voor de Superfast Lesneys. Wat er na de sluiting met de modellen is gebeurd is niet duidelijk maar er zijn er toen natuurlijk veel meegenomen........

Er is geen katalogus van de pre-proos en ze zijn in den beginne vaak verhandeld door de snelle money-makers in de branch en die hebben ook nogal wat maatwerk op hun naam staan. Meer zeg ik er niet over. Kijk zelf maar eens wie als die 'zeldzame' modellen aanbiedt.

Toen de Development naar de USA (New Jersey) verhuisde kwam er van alles op de markt. Mattel besteedde toen een groot deel van de gehele development uit aan derden. Third Party Mallenmakkers, drukkers etc hadden altijd toegang tot deze modellen en verhandelde ze ook. Het restant is bij de overgang naar Mattel in El Segundo in handen van deze mensen gekomen of vaak weggedonderd.

Uit eigen ervaring weet ik dat nu de Development afdeling in El Segundo zit er nog geen wieltje illegaal de fabriek verlaat!!!! Wel zijn er de laatste tijd wat pre-proos geschonken voor de veiling van de hun welgevallige clubs.

Terug naar het model van Alwin. Prachtige vondst want het houdt veel mensen bezit. Ik heb Alwin al 100% winst aangeboden voor het (€ 1.00) model maar hij in onverbiddelijk.

Hierboven zie je het voorbeel van een 'regular' prepro die naar mijn idee vals is en waarom?

Kijk eerst eens naar de afbeelding van de Pre-pro die het meest gemeld is:

Bij allemaal zie je boven en tussen de twee deurtjes een leeg vlak. In de volgende foto verdeel ik die even in 1 en 2.

In het model van Alwin

zie je dat de deurtjes aan elkaar zitten. Vlak 2 is verdwenen. Dat is de eerste wijziging tov van de pre-pro. Kijk ook eens naar de foto van de Grijze PrePro hierboven van Wil.

Waarom zou men dus 2 Preproos gemaakt hebben waar men alleen de deurtjes van naar elkaar gebracht hebben in de (ingrijpende) verandering in de mal.
Daarnaast is het altijd de bedoeling geweest om die ruimte 1 en 2 vrij te houden voor de label:

Natuurlijk met die verdwenen ruimte tussen de deurtjes (ruimte 2) paste die label wel op de deurtjes maar niet op de bovenkant en mal is later veranderd naar:

Kortom ik denk dat de eerste prepro de groene is geweest. Om een of andere wijze heeft men toch besloten de deurtjes te verlengen.

Neem even aan dat het grijze model hierboven dan een pre-pro van deze wijziging is geweest (wat ik betwijfel want dan zijn alle die cast wijzigingen bekend als preproo!). Waarom zou men daar dan opeens een regular wheels versie van maken, terwijl alle eerdere pre-proos superfast wielen hebben? Dat lijkt me zelfs voor Matchbox nogal onlogisch.

En let wel iets bijmaken in een kwestie van de Die 'uithollen' oftewel die grijze pre-pro is zeker gemaakt na de groene (met Superfast wielen). En dan die asjes......die werden volgens mij in die tijd zelfs al niet meer gebruikt.

Hierbij komt ook nog het volgende. Het model wordt verkocht door een bekende Amerikaanse dealer. Die overigens een heel aardige vent is en ook veel goede en dure spullen verkoopt. Alhoewel ik af en toe wel eens het idee krijgt dat zijn blik een beetje vertroebeld is door de dollars.  Deze dealer heeft een verzamling opgekocht van een Regular Wheels zombie Frankie Fleming. De man was manisch om alles te krijgen wat apart was op het gebied van Regular Wheels en betaalde daarvoor enige prijs.

Het heeft hem zijn baan, huwelijk en huis gekost en ondanks alles bleef hij doorgaan. Op het toppunt van al die ellende bood hij nog steeds astronomische bedragen.

Ik weet dat uit ervaring omdat ik met de man onderhandeld heb over de (bespeelde) regular wheel motor met nummer 79. Ik heb hier ooit uitgebreid over geschreven op de site. Uiteindelijk heeft die man het model gekocht voor $8500.

De achtergrond is dat Matchbox in een jaar doorgegaan is met nummering. De nieuwe modellen waren #76 t/m 83. Modellen zijn verkocht met bijbehorend doosje. Dit gaf een schok in de winkels omdat alle displays waren genummerd van 1-75 en na een paardagen is alles teruggenomen en voorzien van een nieuw nummer.

Dit model wordt in dezelde partij aangeboden (met mijn fotoos nota bene) voor ik dacht $4000. In ieder geval ver beneden de door de man betaalde prijs en voor zien van het label Pre-Pro. Oftewel zelfs gekende handelaren doen ook maar wat met de pre-proos.

Wil je er meer van weten ga naar:

http://www.vintagediecasttoys.com/FFRegularWheel.html

Staat ook deze grijze pre-pro te koop voor $ 8000.-  Ik bedoel maar als je twijfelt veel vragen. Dan denkt men vanzelf dat het allemaal echt is. Ik kan het helemaal mis hebben maar een echtheidscertificaat van Lesney zal je er zeker niet bijkrijgen.

Een ding wil ik nog wel toevoegen. Deze week kreeg ik van Christof een prachtig verhaal over de race mini. Wat mij daarin opviel dat hij vermeldt dat bij de sluiting van de fabriek in Engeland grote aantallen stickers (illegaal) zijn verhandeld. Deze stickers werden later op allerlei modellen geplakt (bijv. Beach buggy met Politie logoos) en die werden voor veel geld als zeldzaam verkocht.

Ik ben blij dat Christof mij er nog even aan herinnerde. Weer een andere vorm van namaak en geldklopperij. Helaas staan deze modellen ook van in de Falkensteiner documenten vermeld maar U bent dus gewaarschuwd!

Overigens zijn er ook op grote schaal chinese stickers op mb38 modellen geplakt en voor behoorlijk geld verkocht. Modellen werden nooit in produktie genomen met deze chinese stickers.

Voorbeeld:

Ander voorbeeld is Convoy Modellen met Containers van Smith Chips. Toeval dat daar dezelfde sticker op ziten als het vrachtautootje uit dezelfde tijd? Pre-pro? in geen 100 jaar!

Ik heb besloten met mijn 'catalogus' werkers deze produkten buiten onze picture gallerie te houden. Daar waar ze er per ongeluk nog instaan zou ik graag een mailtje van U willen krijgen.

Nou stop ik en wacht met spanning op alle kommentaren!

Hier staan de fotoos wat beter:

http://www.mbxforum.com/00-foto/jnfoto.htm

Matchbox Informatie ook bij www.mbxforum.com en www.matchbox.box.nl
Taunomatic
Spammert

« Antwoord #1 Gepost op: Maart 01, 2012, 11:53:23 »

"Elke Lesney Pre-pro is dus jatwerk!"

inderdaad John, de engelse oom (Kim Evers)van mijn vriendin werkte eind jaren 70 als toolmaker bij Lesney (grotendeels voor de Yesteryears) en vertelde me van die verhalen.
Bvb de zwarte Ford T Yesteryear: ze maakten er daar een stuk of 30 van als prepro. Deze werden dan op een vergadering 'op een dienblad' gepresenteerd aan de grote bonzen, maar dus ook aan the big men van bvb Harrods, grote speelgoedwinkels etc. Deze moesten dan hun bevindingen geven over het model, of het hen wel goed verkoopbaar leek etc. Hij vertelde me dat na zo'n vergaderingen er exact nog een vijftal van die Fordjes achterbleven...de rest werd gewoon 'meegenomen'. Zo heeft hij er zelf ook eentje!  thumbsup
Hij heeft daarnaast nog een aantal andere prepro's van Yesteryear, meestal in kleuren (soms heel gekke) die later nooit in serie waren. Ook heeft hij een Yesteryear Riley prototype met compleet foute proporties.
Hij was ook toolmaker voor een aantal onderdelen van de Seakings, Superkings en heel zelden de 1-75 serie. Van hem heb ik de losse prepro onderdeeltjes gekregen die ik al eens getoond heb in mijn aanwinsten. Later is hij gaan werken voor het bedrijf dat de plastic onderdelen goot voor Lesney (deze maakte daarnaast nog veel andere plastic spullen zoals afvoerbuizen etc)

En aangezien mijn vriendin aanstaande zaterdag mijn vrouw wordt, komt hij langs op ons feest en zal ik weer wat verhalen uit zijn tijd bij Lesney mogen aanhoren! (en hopelijk brengt hij dan weer iets mee!)
Xsarian
Global Moderator
Uber spammer

« Antwoord #2 Gepost op: Maart 01, 2012, 12:01:52 »

Als niet Matchboxverzamelaar kijk ik hier technisch / logisch naar.
Die donker groene is wel een heel vreemde pre-pro.

Waarom zou een mallenmaker de zijkleppen van een brandweerwagen voorzien van slechts één scharnier en het handeltje duidelijk uit het midden? En deze dan wel voorzien van de kokerbalk tussen de spatborden?

Dan heeft het vroege productiemodel deze kokerbalk niet meer wat een forse verandering van de mal zou betekenen.

Het lijkt logischer dat de pre-pro de grijze en/of die van Alwin is.
En dan heb ik het nog niet over de veel modernere wielen op de groene.

Bij alle andere merken komen vooral verstevigingen van de modellen in de eerste jaren voor. In de speelpraktijk kan een model ergens kwetsbaar zijn. Deze brandweer heeft veel baat bij de kokerbalk. Dus dit lijkt in mijn ogen een latere toevoeging. Hoeveel cross-braces zijn er niet in de Mbox catalogussen terug te vinden? En die zijn allemaal op latere uitvoeringen.

Bij Matchbox heb ik wel eens het idee dat er meer pre-pro's zijn dan reguliere productiemodellen.

Maar ja....dit is mijn logica en die hoeft niet de waarheid te zijn.
cor
Goeroe
Uber spammer

« Antwoord #3 Gepost op: Maart 01, 2012, 01:04:13 »

John zeer interresant om te lezen, dank je.

Loves Corvettes but other models are also nice
johnnijhuis
Matchbox Ambassador
Lekker bezig
**

« Antwoord #4 Gepost op: Maart 01, 2012, 01:26:17 »

Citaat van: "Xsarian"
Als niet Matchboxverzamelaar kijk ik hier technisch / logisch naar.
Die donker groene is wel een heel vreemde pre-pro.

Waarom zou een mallenmaker de zijkleppen van een brandweerwagen voorzien van slechts één scharnier en het handeltje duidelijk uit het midden? En deze dan wel voorzien van de kokerbalk tussen de spatborden?

Dan heeft het vroege productiemodel deze kokerbalk niet meer wat een forse verandering van de mal zou betekenen.

Het lijkt logischer dat de pre-pro de grijze en/of die van Alwin is.
En dan heb ik het nog niet over de veel modernere wielen op de groene.

Bij alle andere merken komen vooral verstevigingen van de modellen in de eerste jaren voor. In de speelpraktijk kan een model ergens kwetsbaar zijn. Deze brandweer heeft veel baat bij de kokerbalk. Dus dit lijkt in mijn ogen een latere toevoeging. Hoeveel cross-braces zijn er niet in de Mbox catalogussen terug te vinden? En die zijn allemaal op latere uitvoeringen.

Bij Matchbox heb ik wel eens het idee dat er meer pre-pro's zijn dan reguliere productiemodellen.

Maar ja....dit is mijn logica en die hoeft niet de waarheid te zijn.

Niet mee eens. Wielen zijn OK en uit die tijd. De groene maakt veel meer zin als je ook het doosje bekijkt. En dat laat zien dat er vanaf het begin  een label op moest. En ook om de redenen die ik aangegeven heb. Daarnaast de groenen is zeker een Prepro want die is NOOIT geproduceerd en Alwin's model wel. Overigens heb ik de groene als voorbeeld genomen. Er zijn meer pre-proos uit die tijd bekend en lijken allemaal op de groene.  De grijze is de enige die afwijkt.

Overigens gaan de produktiegangen bij Majorette en andere niet anders en zijn er ook pre-production modellen.

johnnijhuis
Matchbox Ambassador
Lekker bezig
**

« Antwoord #5 Gepost op: Maart 01, 2012, 01:45:33 »

Citaat van: "Taunomatic"
"Elke Lesney Pre-pro is dus jatwerk!"

inderdaad John, de engelse oom (Kim Evers)van mijn vriendin werkte eind jaren 70 als toolmaker bij Lesney (grotendeels voor de Yesteryears) en vertelde me van die verhalen.
Bvb de zwarte Ford T Yesteryear: ze maakten er daar een stuk of 30 van als prepro. Deze werden dan op een vergadering 'op een dienblad' gepresenteerd aan de grote bonzen, maar dus ook aan the big men van bvb Harrods, grote speelgoedwinkels etc. Deze moesten dan hun bevindingen geven over het model, of het hen wel goed verkoopbaar leek etc. Hij vertelde me dat na zo'n vergaderingen er exact nog een vijftal van die Fordjes achterbleven...de rest werd gewoon 'meegenomen'. Zo heeft hij er zelf ook eentje!  ;)
Hij heeft daarnaast nog een aantal andere prepro's van Yesteryear, meestal in kleuren (soms heel gekke) die later nooit in serie waren. Ook heeft hij een Yesteryear Riley prototype met compleet foute proporties.
Hij was ook toolmaker voor een aantal onderdelen van de Seakings, Superkings en heel zelden de 1-75 serie. Van hem heb ik de losse prepro onderdeeltjes gekregen die ik al eens getoond heb in mijn aanwinsten. Later is hij gaan werken voor het bedrijf dat de plastic onderdelen goot voor Lesney (deze maakte daarnaast nog veel andere plastic spullen zoals afvoerbuizen etc)

En aangezien mijn vriendin aanstaande zaterdag mijn vrouw wordt, komt hij langs op ons feest en zal ik weer wat verhalen uit zijn tijd bij Lesney mogen aanhoren! (en hopelijk brengt hij dan weer iets mee!)

Ik heb in Detroit een grote fabriek geleid die voor Ford allerlei onderdelen maakte. Op een dag had ik grote problemen met mijn robots en hebben we 36 uur aan een stuk doorgewerkt om ze weer aan de praat te krijgen. Werkte toen met een engineer die al jaren voor me werkte in de USA en vroeg hem tijdens de vele nachtelijke wachturen wat hij gedaan had voor ie bij Bosal werkte. En tot mijn niet geringe verbazing antwoorde hij bij Matchbox. Hij had t.o. de fabriek gewoond en werd altijd s'nacht opgeroepen als er problemen waren in de produktie! Nog nooit 1 autootje meegenomen! Hij vertelde mij het verhaal van de plastics als volgt. Ze probeerden in de produktie talrijke veranderingen door te voeren aan de plastics omdat de grondstofprijzen in die tijd nogal schommelden. Als ze dan iets nieuws uitprobeerden dan gaven ze het plastic (vnl interiors bij MB75 en zittingen bij MOY) een andere kleur. Als het goed ging dan bleef het zo en zo niet dan ging men terug naar de andere plastic. Maar de 500 die er gemaakt waren gingen niet de prullenbak in maar werden gewoon verkocht en tegenwoordig voor goud verhandelt!

Overigens heb ik ooit in de UK een quality Manager gehad (Greene voor je oom) die ook jaren voor Matchbox had gewerkt en vooral tijdens de transition periode. De man had ALLE wekelijk ALLE transition modellen van Regular naar Superfast nog in doosje op zolder staan. Waren er nog nooit uitgeweest! Enige keer van mijn leven dat ik ze ooit gezien heb!

Je voorbeeld van de T-Ford zit misschien anders in elkaar. Dat kan ook een first shot prodktie zijn geweest. Lijkt mij waarschijnlijk want alle Pre-Proos waren vaak handgemaakt. Nochthans zou het aardig zijn indien je oom dit zou kunnen bevestigen.

Aan de andere kant om op je Huwelijksdag over Matchbox te beginnen met je gasten.......veel plezier zaterdag en misschien heeft haar oom nog oude fotoos van de produktie of wil ie er een paar maken van die MOY die hij heeft!

Taunomatic
Spammert

« Antwoord #6 Gepost op: Maart 01, 2012, 01:58:59 »

John,

ik heb er denkelijk zelf een paar foto's van, ik moet ze eens zoeken, want we zijn een keertje bij hem op bezoek geweest. Wel overzichtsfoto's van zijn verzameling, spijtig genoeg niet elk autootje in detail...
Civictoria
Global Moderator
Officieel 3 Inch o.h.

« Antwoord #7 Gepost op: Maart 01, 2012, 02:14:13 »

Leuk om eens te lezen..... en zo hee, die vent die zijn leven zo laat leiden door het moeten hebben van "speciale" autootjes  :doh:  Dan ben je dus echt het noorden kwijt, vind ik.

Nu , ik moet zeggen, het hele verhaal betreffende deze brandweerwagen is me nog niet honderd procent duidelijk, hoeft voor mij ook niet, maar ik kan me wel voorstellen dat er aanpassingen worden gemaakt aan een casting als die nodig blijken te zijn voor bijvoorbeeld een sticker te kunnen plaatsen, of hem steviger te maken. En dat dus voorrang heeft op " hoe is ie in het echt?". Kom je zo een proefmodel tegen na x aantal jaren, leuk toch? Maar er zit vast geen document of zo bij dat je verteld hoe en wat, dus hoe wil je in godsnaam dat ooit hardmaken, het blijft gissen en raden. En is dat niet gewoon het spannende eraan?  thumbsup

Het doet me denken aan toen ik in de 4de of 5de klas lagere school zat, klasgenootje van me, Astrid D., kwam op een dag aanzetten met een doos vol met afgekeurde Efsi's, f1 autootjes. Hoe ze eraan kwam? Weet ik niet meer, alleen dat de efsi fabriek redelijk in de buurt stond, en dat zij thuis een transportbedrijf hadden. Er was geen 1 compleet, maar boeie! We doken er als jongens op, mochten pakken wat we wilden en ging zelf ook met 2 handen vol naar huis. Stel je had die nu nog? Zou je dan iets waardevols hebben? mwah, zoals met alles, wat de gek ervoor geeft, persoonlijk vind ik de gedachte erachter veel leuker dan of het nu waardeloos of juist waardevol zou blijken te zijn...Zo heb ik een paar jaar terug opnieuw contact gekregen met een klasgenootje van destijds en die had nog steeds het efsi Lotus f1 wagentje dat ik haar destijds had gegeven omdat ze mijn vriendinnetje was  :mrgreen: Wist ik niks meer van, zij wel....

Enfin, ik ben dan ook een sentimentele zak, een verhaal achter een autootje, zeldzaam of niet, daar doe ik het voor  :mrgreen:

greetz!

One life, live it!
johnnijhuis
Matchbox Ambassador
Lekker bezig
**

« Antwoord #8 Gepost op: Maart 01, 2012, 02:14:16 »

Citaat van: "Taunomatic"
John,

ik heb er denkelijk zelf een paar foto's van, ik moet ze eens zoeken, want we zijn een keertje bij hem op bezoek geweest. Wel overzichtsfoto's van zijn verzameling, spijtig genoeg niet elk autootje in detail...

Blijft een mooi verhaal!

johnnijhuis
Matchbox Ambassador
Lekker bezig
**

« Antwoord #9 Gepost op: Maart 01, 2012, 02:16:09 »

kijk nu eens op: http://www.mbxforum.com/11-Catalogs/00-Software/jnmb75nda.php?uSleutel=1010 en vergeet ook bovenin de HISTORY knop niet in te drukken. Zijn dus geen 3 maar 5 base varianten met de rig van voor naar achterwiel. Zie ook platseling op alle world wide boards de Merrywheather bediscussieerd worden! We hebben kennelijk wat los gemaakt Alwin!

Civictoria
Global Moderator
Officieel 3 Inch o.h.

« Antwoord #10 Gepost op: Maart 01, 2012, 02:23:30 »

John ( en anderen) nog meer van die verhalen, smullen!

One life, live it!
johnnijhuis
Matchbox Ambassador
Lekker bezig
**

« Antwoord #11 Gepost op: Maart 01, 2012, 09:04:12 »

Citaat van: "Civictoria"
Enfin, ik ben dan ook een sentimentele zak, een verhaal achter een autootje, zeldzaam of niet, daar doe ik het voor  :mrgreen:
greetz!

Ik ook, daar draait namelijk alles om. Dat is ook wat verzamelen om gaat. Niet verzamelaars denken altijd aan de geldwaarde en verzamelaars in gevoelswaarde.

johnnijhuis
Matchbox Ambassador
Lekker bezig
**

« Antwoord #12 Gepost op: Maart 01, 2012, 09:25:45 »

Oooops :huh:

johnnijhuis
Matchbox Ambassador
Lekker bezig
**

« Antwoord #13 Gepost op: Maart 01, 2012, 09:26:35 »

Citaat van: "Toejoe68®"
eigenlijk spreekt men over Re-Tools.
Wijzigingen van een Productie model .
Iedere fabrikant deed en doet dat.
Dit is A om het model nog sterker te maken .
er kan pas later ontdekt worden dat een bepaalde casting toch niet stevig genoeg is.

Een heel belangrijke reden is vaak dat (nog steeds) de tool breekt. En dan moet dat hersteld worden. Tegenwoordig is dat een stuk goedkoper omdat van ontwerp naar tooling bijna geen mens nog iets in zijn handen krijgt. Is nog geen 10% meer van wat het was. Nieuw tool is dan snel ern goedkoop gemaakt of gerepareerd.
In het verleden waren tools heel duur en werden er dus creatieve oplossing bedacht om de tool langer te kunnen gebruiken. Wij (een paar gekken waaronder Alwin en ik en hopelijk komen er daar nog een paar bij) hebben het op ons genomen de hele Lesney Katalogus op te bouwen van scratch. Zie www.mbxforum catalog en zoek dan de Lesney eens op. De eerste 50 nummers zijn voor 70% klaar maar voor 100% mbt castings en dan kun je de casting verschillen aardig bekijken. Soms reparatie, soms verbetering in produktie en soms omdat het model anders te vaak uit elkaar valt als de koter er mee spelen.
Citaat van: "Toejoe68®"
Hoe meer Pre Pro,s verschijnen hoe minder geloofwaardig het word.
volgens mij werd de eerste vaak meerdere keren gebruikt en kan je eigenlijk geen prepro vinden in die bepaalde kleur / casting.

Mee eens, PreProos werden alleen in het begin van de levenscyclus gemaakt en vaak in de definitieve kleur. Zoals reeds vermeld is een pre-pro voor mij alleen een pre-pro als ik zeker weet waar die vandaan komt. En mensen op hun blauwe ogen geloven is na-ief. En dit geldt zeker voor een aantal gerenommeerde Engelse dealers! Ga maar eens na bij uw eigen dealers. De echt goede verkopen zelden of nooit pre-proos. Maar wel veel dure Regulars in perfekte conditie

Panamera
Uber spammer

« Antwoord #14 Gepost op: Maart 01, 2012, 09:33:36 »

Dit is nu eens schitterende lectuur zeg  :faint:  :faint:

Thx for sharing John !!!!!

Moet dit allemaal eens rustig nalezen, want dit is voor de Matchbox verzamelaar schitterende lectuur.

Helaas vertrek ik morgenvroeg voor een verlengd weekendje naar Frankrijk  :doh:

Zal dus moeten wachten tot dinsdag  :mrgreen:

Enne John, graag gedaan hoor die info over de Mini  thumbsup

Gewoon verslaafd aan 3 Inch
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: