Vooruit nog een keer dan.

Een Lesney model is er in 6 stadia.
Hoe werd de produktie in het verleden gedaan?
1. Eerst een tekening van ongeveer 1 bij 1 meter.
2. Daar werd een houten en naarmate kopieer technieken beter werden een plastik model van gemaakt (denk aan een cm of 20). Die wordt van alle kanten bekeken, bijgewerkt etc, tot ze tevreden zijn.

3. Daar wordt een zogenaamd Ressin model van gemaakt op ware grootte.

4. Daar werd dan een mal (engels Die) van gemaakt.
5. Dan werd het Pre-Pro model gemaakt

Let wel Pre-Proos hebben ALTIJD een afwijkende provisionele bodemplaat.
6. Finale Produktie. Vaak een 'first shot' van een paar honderd om zeker te zijn dat er geen fouten meer inzaten. Soms zie je die wel eens en daar zit een aparte sticker (vele malen nagemaakt) op met first shot. Meestal op de verpakking. Is 99.9% van de gevallen gelijk aan het definitieve model.
In de Lesney tijd werden van dezelfde mal honderduizenden modellen gemaakt. Zo'n mal was namelok erg duur. Tot honderduizend gulden was niet ongebruikelijk dus er werden veel modellen van gemaakt!
Alles in deze stadia 1 tot 5 was strikt geheim, nooit buiten de fabriek geweest en op straffe van ontslag mocht hier nooit iets naar de buitenwereld. Natuurlijk omdat de konkurrentie dan kon zien hoe het gemaakt werd.
Een prepro is een model uit fase 5. Elke Lesney Pre-pro is dus jatwerk! Eigenlijk niet alles want bij hoge uitzondering werd er wel eens als 'charity item' geveild. Maar naar mijn idee niet voor de Superfast Lesneys. Wat er na de sluiting met de modellen is gebeurd is niet duidelijk maar er zijn er toen natuurlijk veel meegenomen........
Er is geen katalogus van de pre-proos en ze zijn in den beginne vaak verhandeld door de snelle money-makers in de branch en die hebben ook nogal wat maatwerk op hun naam staan. Meer zeg ik er niet over. Kijk zelf maar eens wie als die 'zeldzame' modellen aanbiedt.
Toen de Development naar de USA (New Jersey) verhuisde kwam er van alles op de markt. Mattel besteedde toen een groot deel van de gehele development uit aan derden. Third Party Mallenmakkers, drukkers etc hadden altijd toegang tot deze modellen en verhandelde ze ook. Het restant is bij de overgang naar Mattel in El Segundo in handen van deze mensen gekomen of vaak weggedonderd.
Uit eigen ervaring weet ik dat nu de Development afdeling in El Segundo zit er nog geen wieltje illegaal de fabriek verlaat!!!! Wel zijn er de laatste tijd wat pre-proos geschonken voor de veiling van de hun welgevallige clubs.
Terug naar het model van Alwin. Prachtige vondst want het houdt veel mensen bezit. Ik heb Alwin al 100% winst aangeboden voor het (€ 1.00) model maar hij in onverbiddelijk.
Hierboven zie je het voorbeel van een 'regular' prepro die naar mijn idee vals is en waarom?
Kijk eerst eens naar de afbeelding van de Pre-pro die het meest gemeld is:

Bij allemaal zie je boven en tussen de twee deurtjes een leeg vlak. In de volgende foto verdeel ik die even in 1 en 2.

In het model van Alwin

zie je dat de deurtjes aan elkaar zitten. Vlak 2 is verdwenen. Dat is de eerste wijziging tov van de pre-pro. Kijk ook eens naar de foto van de Grijze PrePro hierboven van Wil.
Waarom zou men dus 2 Preproos gemaakt hebben waar men alleen de deurtjes van naar elkaar gebracht hebben in de (ingrijpende) verandering in de mal.
Daarnaast is het altijd de bedoeling geweest om die ruimte 1 en 2 vrij te houden voor de label:

Natuurlijk met die verdwenen ruimte tussen de deurtjes (ruimte 2) paste die label wel op de deurtjes maar niet op de bovenkant en mal is later veranderd naar:

Kortom ik denk dat de eerste prepro de groene is geweest. Om een of andere wijze heeft men toch besloten de deurtjes te verlengen.
Neem even aan dat het grijze model hierboven dan een pre-pro van deze wijziging is geweest (wat ik betwijfel want dan zijn alle die cast wijzigingen bekend als preproo!). Waarom zou men daar dan opeens een regular wheels versie van maken, terwijl alle eerdere pre-proos superfast wielen hebben? Dat lijkt me zelfs voor Matchbox nogal onlogisch.
En let wel iets bijmaken in een kwestie van de Die 'uithollen' oftewel die grijze pre-pro is zeker gemaakt na de groene (met Superfast wielen). En dan die asjes......die werden volgens mij in die tijd zelfs al niet meer gebruikt.
Hierbij komt ook nog het volgende. Het model wordt verkocht door een bekende Amerikaanse dealer. Die overigens een heel aardige vent is en ook veel goede en dure spullen verkoopt. Alhoewel ik af en toe wel eens het idee krijgt dat zijn blik een beetje vertroebeld is door de dollars. Deze dealer heeft een verzamling opgekocht van een Regular Wheels zombie Frankie Fleming. De man was manisch om alles te krijgen wat apart was op het gebied van Regular Wheels en betaalde daarvoor enige prijs.

Het heeft hem zijn baan, huwelijk en huis gekost en ondanks alles bleef hij doorgaan. Op het toppunt van al die ellende bood hij nog steeds astronomische bedragen.
Ik weet dat uit ervaring omdat ik met de man onderhandeld heb over de (bespeelde) regular wheel motor met nummer 79. Ik heb hier ooit uitgebreid over geschreven op de site. Uiteindelijk heeft die man het model gekocht voor $8500.
De achtergrond is dat Matchbox in een jaar doorgegaan is met nummering. De nieuwe modellen waren #76 t/m 83. Modellen zijn verkocht met bijbehorend doosje. Dit gaf een schok in de winkels omdat alle displays waren genummerd van 1-75 en na een paardagen is alles teruggenomen en voorzien van een nieuw nummer.

Dit model wordt in dezelde partij aangeboden (met mijn fotoos nota bene) voor ik dacht $4000. In ieder geval ver beneden de door de man betaalde prijs en voor zien van het label
Pre-Pro. Oftewel zelfs gekende handelaren doen ook maar wat met de pre-proos.
Wil je er meer van weten ga naar:
http://www.vintagediecasttoys.com/FFRegularWheel.htmlStaat ook deze grijze pre-pro te koop voor $ 8000.- Ik bedoel maar als je twijfelt veel vragen. Dan denkt men vanzelf dat het allemaal echt is. Ik kan het helemaal mis hebben maar een echtheidscertificaat van Lesney zal je er zeker niet bijkrijgen.
Een ding wil ik nog wel toevoegen. Deze week kreeg ik van Christof een prachtig verhaal over de race mini. Wat mij daarin opviel dat hij vermeldt dat bij de sluiting van de fabriek in Engeland grote aantallen stickers (illegaal) zijn verhandeld. Deze stickers werden later op allerlei modellen geplakt (bijv. Beach buggy met Politie logoos) en die werden voor veel geld als zeldzaam verkocht.
Ik ben blij dat Christof mij er nog even aan herinnerde. Weer een andere vorm van namaak en geldklopperij. Helaas staan deze modellen ook van in de Falkensteiner documenten vermeld maar U bent dus gewaarschuwd!
Overigens zijn er ook op grote schaal chinese stickers op mb38 modellen geplakt en voor behoorlijk geld verkocht. Modellen werden nooit in produktie genomen met deze chinese stickers.
Voorbeeld:

Ander voorbeeld is Convoy Modellen met Containers van Smith Chips. Toeval dat daar dezelfde sticker op ziten als het vrachtautootje uit dezelfde tijd? Pre-pro? in geen 100 jaar!

Ik heb besloten met mijn 'catalogus' werkers deze produkten buiten onze picture gallerie te houden. Daar waar ze er per ongeluk nog instaan zou ik graag een mailtje van U willen krijgen.
Nou stop ik en wacht met spanning op alle kommentaren!
Hier staan de fotoos wat beter:
http://www.mbxforum.com/00-foto/jnfoto.htm