3 Inch Forum
April 06, 2025, 06:08:04 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Merrywhether Alwin Preproo of niet  (gelezen 14388 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Duckie84
Spammert

« Antwoord #15 Gepost op: Maart 02, 2012, 09:37:10 »

Gaaf oom te lezen John.
 thumbsup

johnnijhuis
Matchbox Ambassador
Lekker bezig
**

« Antwoord #16 Gepost op: Maart 03, 2012, 09:20:04 »

Citaat van: "johnnijhuis"
Wees vooral ook voorzichtig met VECTIS. Ik zie daar soms kleuren van Pre-Proos etc etc. Ook zijn kunnen GEEN enkele garantie geven over de herkomst van de PRE-Proos en andere dure modellen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Matchbox Informatie ook bij www.mbxforum.com en www.matchbox.box.nl
olaf
Spammert

« Antwoord #17 Gepost op: Maart 04, 2012, 12:35:54 »

allemaal zeer interesant het verhaal over de pre pro modelen.
weet zelf erg weinig van,en hou het bij wat gewoon in de winkels toen te koop was.
daar zit al genoeg vatiatie lastig te vinden modelen tussen.
vooral omdat niemand precies weet wat er toen in de fabrieken is gemaakt en er weinig tot geen info van is.

Alwin van Hattem
Spammert

« Antwoord #18 Gepost op: Maart 05, 2012, 09:40:48 »

Het grijze RW model is in mij ogen wel echt en is de groene die John laat zien geen prepro.

Zoals de naam het al zegt is een prepro een model dat gemaakt wordt voordat het model in produktie gaat. De 5 arch wieltjes van de groene Merryweather zijn geboren in 1974 (uit mn hoofd, exact zou ik even na moeten kijken) wat betekend dat voor deze tijd de Merryweather al vijf jaar in produktie was oftewel de groene kan geen prepro zijn! Gezien de wieltjes en de kleur is dit hoogstwaarschijnlijk een color sample en was het de bedoeling dit model tesamen met de andere legervoertuigen uit te brengen rond 1976 maar werd gecancelled.

Terug naar de grijze, als deze nep zou zijn zou er een aparte mal gemaakt moeten worden puur alleen om een namaak prepro van te maken??? Pure onzin, een aangepaste body kan het ook niet zijn gezien de ‘’casting-recess’’ die in de open luiken zitten aan de achterkant van de grijze.

Een casting aanpassen/details weghalen om hem geschikt te maken voor een label is typisch Lesney, denk aan de vw camper, team matchbox, 8 wheel tipper, racing mini, enz, enz. Een aantal van deze zijn bekend als prepro, waar er grotere aantallen van bekend zijn worden deze vroege castings genoemd. Een casting die geschikt is voor een label ongeschikt maken voor een label is nooit bij Lesney voorgekomen. Al met al is het dus onmogelijk dat de groene de eerst casting zou zijn. (zou ook graag de bodemplaat eens zien).

De casting die ik heb gevonden is nagenoeg gelijk aan de grijze rw versie, de mijne heeft o.a. geen (A) op de bodem en heeft een enkele veer bij de wieltjes ipv twee. Een mal haalde destijds 100.000 castings per week dus als het een produktie model was waren er zeker meer gevonden. De combinatie van een unieke body met de unieke plastic bodem/interieur geeft aan dat geen van beide mallen volop in de produktie gebruikt zijn. Daarom heb ik dit model ook waarschijnlijk een prepro genoemd, i.i.g. zolang er niet meerdere van gevonden worden past deze in mijn visie van een prepro casting.
johnnijhuis
Matchbox Ambassador
Lekker bezig
**

« Antwoord #19 Gepost op: Maart 06, 2012, 11:29:22 »

Citaat van: "alwin van hattem"
Het grijze RW model is in mij ogen wel echt en is de groene die John laat zien geen prepro.

Alwin is gelukkig weer terug van vakantie!

johnnijhuis
Matchbox Ambassador
Lekker bezig
**

« Antwoord #20 Gepost op: Maart 06, 2012, 11:30:37 »

Een paar opmerkingen.

Je hebt misschien nog niet alles gelezen maar de diskussie gaat niet om het specifieke model wat jij hebt gevonden maar over Pre-proos in het algemeen.

1. Eerst even de definitie. Een pre-pro is een model wat in feite het groene licht geeft aan de Die Makers om te gaan produceren.

Komt dus meestal overeen met de eerste produktie run in vorm. Vaak niet in kleurstelling of striping. Natuurlijk zijn daar over de jaren grote verschillen te zien omdat de Die Makers veel beter en goedkoper een definitieve Die kunnen maken zodat er minder 'test modellen' van een Die nodig. Daarom zijn er van de oudere modellen waarschijnlijk meer test-versie oftewel pre-proos dan in de huidige tijd. De verzameling die ik heb zijn New Jersey Pre-Proos (meestal gemmakt toen de produktie uit Engeland verdween)  en vnl kleur en striping varianten. Zelden Die Varianten. Wel allemaal met provisorische bodemplaat.

2. Latere fotoos die ik heb laten zien zijn Pre-Proos die ik van de site van Christian Falkensteiner heb. Dezeheb ik meer dan 1 jaar geleden on-line gezet voor iedereen.

Site: http://www.mbxforum.com/51-Falkensteiner/Matchbox/ChFMatchboxIndex.htm

De Merrywhether specifiek:
http://www.mbxforum.com/51-Falkensteiner/Matchbox/Catalog/LS/LS01-39/LS35a/ChF-LS35a.htm

Iedereen kent hem als de veruit meest gekwalificeerde Matchbox Informatie Base. Ook Alwin zet er fotoos in van fraaie varianten. Als Christian iets vermeldt dan kan hij er ook wel achter staan.
Je moet ergens beginnen niet.

Ik gebruik deze site ook deels om onze eigen katalogus te bouwen met Peter Jut en Alwin.

Fotoos zijn gebruikt ter illustratie van de diskussie en ik (en ook Christian Falkensteiner) kunnen enige garantie geven dat de fotoos ook echte Pre-Proos zijn. Wel is de waarschijnlijkheid groter dan eentje die uit de lucht komt vallen.

3. Of iets echt of niet is hangt van veel faktoren af maar veruit de belangrijkste is om de achtergrond te kennen van het model. Bijv. ik heb in Ney Yersey de pre-proos gekocht van de Matchhbox designer. Dan heb je de top zekerheid. Overigens niet voor idiote bedragen maar gemiddeld tussen 10 en 15 dollar!!! Een andere weg is Clubveilingen waar Matchbox een Club die een Convention organiseerde van modellen heeft voorzien. Zijn meestal in de veilinglijsten van de Club fotoos van. Voorbeeld in het verleden Matchbox USA.

Ken je de achtergrond niet dan is het een sprong in het duister.

Let wel zelfs erkende, veelal Engelse Dealers schromen er niet voor om allerlei produkten (inclusief veel nep) naar de markt te sluizen voor veel geld (zoals op andere Lesney modellen gebruikte stickers etc.). Ik heb ook op de site van Christian fotoos gezien van verzamelaars (weer veelal Engelsen), die een zgn 'rare item' laten zien waar ik zelf niet eens een € 1.00 model van zou kopen.

Al dat spul kom je overigens ook in Houten tegen! Vaak inclusief nep doosjes.

4. De Groene Pre-Pro die Alwin vermeldt is ook gebruikt ter illustratie van mijn verhaal namelijk dat bijmaken in een mal eenvoudiger is dan weglaten! Of het een echte Pre-Pro is weet ik ook niet maar Christan zal hem niet zonder reden vermeldt hebben. Alwin geeft daar een hele logische verklaring voor. Ik voel wel met hem mee maar het is toch ook weer giswerk. Zoals kijken naar dit soort dingen in het verleden ALTIJD giswerk is.

5. Zijn eigen Gouden vondst blijft natuurlijk een prachtige vondst maar met zijn redenering of het een pre-pro is ben ik het niet eens.

Ten eerste wordt het model door Falkensteiner als een Produktie Model vermeldt in zijn Word Files als body variant A.
Zie http://www.mbxforum.com/11-Catalogs/02-MB75/MB75-Documents/LS35a.doc

Ten tweede mbt de aantallen.
Alwin praat over een Produktie run van 100.000 stuks. Neems eens even aan dat Matchbox een komplete range van MB75 wil maken inclusief de nieuwe dossjes van een jaar. Ze zouden dan grofweg 75 x 100.000 is 7.500.000 modellen in voorraad hebben.
Ze kunnen ook 75 x 10,000 modellen maken en dan is de voorraad maar 750.000 stuks. Dat is 90% geld minder investeren in voorraad. Staan wel meer lijnomzettingen in de fabriek tegenover.
Daarnaast als de fabriek een grote run van 1 model maak dan kunnen er geen andere  modellen (bijv. omdat de voorraad op is) gemaakt worden. Een fabriek zal daarom niet snel 'grote' runs maken.

Men probeert in een fabriek altijd zo klein mogelijke batches te maken die het midden houden tussen zo min mogelijk voorraad, omsteltijden van de lijn en flexibiliteit naar wat de markt op dat moment vraagt.

Ik denk dat aan het begin van het seizoen als de nieuwe katalogus uit komt de vraag het grootst is en men dus de batchsize zo klein mogelijk houdt.

De Merrywhether werd het eerst in 1969 gemaakt en er zijn 4 Die Varianten (A, B, C en D) van gemaakt. Alle vier de varianten zijn allemaal gemaakt in 1969 bij het begin van de levenscyclus van het model! Wijst dus al op minsten 4 produktie runs.

Variant D (de uiteindelijke) is ook gemaakt in 1969 en heeft het uitgehouden tot aan het eind van zijn leven in 1978.

Dat strookt met mijn bewering dat men als het seizoen begint of indien er een nieuw model komt met kleine runs begint. De eerste run zal ook wel de kleinste zijn omdat de druk aan het begin van het seizoen het hoogst is (men wil allemaal het nieuwe model uit de katalogus).

In het geval van de Merrywhether is er 3 keer aan de Die 'gerommeld' omdat ie gewoon slecht was. De sticker paste niet, de onderste kast was te groot, de onderste balk te zwak etc. kijk maar eens op onze site http://www.mbxforum.com/11-Catalogs/00-Software/jnmb75nda.php?uSleutel=1010 wat er allemaal aan gesleuteld is geweest in 1969!

Oftewel Alwin voor mij is het een model uit die eerste 'kleine' run van een model waar in de eerstvolgende runs voortdurend aanpassingen zijn geweest.

Mocht dit een teleurstelling zijn dan wil ik hem graag met je ruilen. Ik heb meer dan 30 varianten van die Merrywhether maar van jou A-variant (zie Falkensteiner) heb ik er niet 1. Verhoog mijn bod naar € 2.50 zodat je dan al 150% winst maakt!

Ik sluit deze diskussie voor mezelf omdat ik weer moet werken aan de Lesney Katalogus (zie http://www.mbxforum.com/11-Catalogs/00-Software/jncnMB75ns.php).

Bedankt allemaal voor de bijdrage.

Over twee weken heb ik weer een heel andere fraaie te bespreken. De ECCLES Caravan! Ga maar vast zoeken wat je hebt want wij hebben een heeeeeeeeel speciale variant gevonden!

Alwin van Hattem
Spammert

« Antwoord #21 Gepost op: Maart 06, 2012, 01:17:18 »

Citaat van: "johnnijhuis"

Alwin is gelukkig weer terug van vakantie!

Zo gelukkig ben ik niet dat mijn vakantie erop zit  :mrgreen:

Zie het niet als discussie John, alles ter lering en vermaak.

De term prepro word verschillend opgevat, ik blijf erbij dat het een model is dat gemaakt is voordat het in produktie gaat, ben het zelfs niet altijd eens met de benaming die Christan geeft aan bepaalde modellen maar dat terzijde.

Teleurgesteld ben ik zeker niet, zeker gezien het feit dat er een meervoud ''echte'' prepro's bekend zijn van het aantal dat van deze casting bekend is  thumbsup

Je bod is nog steeds te laag, je zal toch moeten wachten tot je wat meer zakgeld krijgt van Toos  icon_biggrin

Ook ik moet weer gaan werken aan één of andere Lesney catalogus bedacht door een gestoorde variatie-maniak in de onderste helft van het land. Daarmee word de uitdrukking ''soort zoekt soort'' weer op waarheid bevestigd.
colled-54
Lekker bezig
**

« Antwoord #22 Gepost op: Maart 06, 2012, 01:40:58 »

Ben ik blij dat ik niet meer zo'n variatie-maniak ben  icon_biggrin .. het blijven trouwens leuke en leervolle discussie's.
Zelf gebruikte ik alle boeken en alles op internet om meer te weten te komen van de modellen die ik vond. :huh:

Succes met de katalogus. :faint:

Eddy.
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: