3 Inch Forum
November 27, 2024, 12:38:57 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: MB No 30 Eight Wheel Crane Truck  (gelezen 34777 keer)
0 geregistreerde leden en 5 gasten bekijken dit topic.
Riacho
Beginnend spammer
***
Offline Offline

Berichten: 515



« Gepost op: December 24, 2009, 08:16:15 »

Na verschillende pogingen gedaan te hebben om deze schoon te maken, gaat de botte bijl erin. De verf die je ziet heb ik omstreeks 1973 erop gesmeerd.



Aceton vrije nagelak remover, ovenreiniger niets hielp om de verf (Revell) eraf te halen en de originele verf te behouden.
Dus maar wat afbijt gebruikt, en zie het resultaat. Alleen de goudverf is nogal hardnekkig.



Na wat draadjes hier gelezen te hebben, volg ik Elwins advies op en heb Motip primer en witte verf gekocht. Voor deze glans lak zou geen aparte blanke lak nodig zijn.
Ik vraag me nog af of ik de carroserie nog moet bijwerken of bewerken voordat ik er primer op spuit. (er zit op de voorkant onder de letter R een deuk in)



De raampjes ga ik schuren en daarna polijsten zoals in de kennisbank staat (matte ruiten reinigen antwoord van 1972k4).




Nu nog een standaard maken om het model op te zetten en dan aan de slag.
Heb je nog tips? Laat het me weten, liefst voordat het te laat is :lol:

met vriendelijke groet,

Rob
Gelogd

We zien wel, daarna kunnen we altijd nog kijken.
Fardango
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4117



WWW
« Antwoord #1 Gepost op: December 24, 2009, 08:21:16 »

Aah, een grondige restauratie, leuk...
Gelogd

Civictoria
Global Moderator
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10942


« Antwoord #2 Gepost op: December 24, 2009, 08:41:57 »

:oops:  ai, en niet mij dan de schuld geven als het mislukt he  :mrgreen:

nee serieus, gewoon doen, oefening baart kunst.

het deukje zou je kunnen verminderen door met sleutelvijltjes, de ergste randjes of zo , weg te vijlen. Kun je overal krijgen, is meesal een setje, kost niet veel. en zijn niet zo grof als gewone vijlen. of zelfs met een nieuw stanley mesje kun je randjes "wegsnijden"

verder, niet te koude omgeving tijdens het spuiten , kun je doffe vlekken in de lak krijgen of "olievlekken", vooral bij witte kleur. oppassen dus.

en, heel belangrijk, ontvetten.... doe ik met thinner op tissue en dan goed vrijven, zker na het afbijten, goed dompelen erin anders, hoekjes moeten schoon zijn ook binnenin de carrosserie, anders bijt het je nieuwe verf af thumbsup

spuit dunne  laagjes, met deze verf, met tussenpoosjes van een paar minuten. carrosserie moet ook op kamertemperatuur zijn.

hopelijk heb je witte primer genomen?

greetz!
Gelogd

One life, live it!
Toejoe68
Global Moderator
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 6997


Er zijn nog vier wachtende achter mij


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: December 24, 2009, 08:44:07 »

een mooi project Rob. :)
keep posting
Gelogd
Jaceot
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 3886


All in the family


« Antwoord #4 Gepost op: December 24, 2009, 09:02:10 »

Succes Rob...ik heb er een goed gevoel bij. Dat deukje voorin kun je misschien met wat filler opvullen. Of plamuur en dan goed glad schuren.

Wat Elwin al zegt, carosserie moet lekker op temperatuur zijn. En voorzichtig met de raampjes.
Gelogd

Greetz Jacco
Civictoria
Global Moderator
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10942


« Antwoord #5 Gepost op: December 24, 2009, 09:22:25 »



hier de mijne, ook "gerestaureerd" jaren terug... Is voor mij een bijzonder modelletje, namelijk ooit nog van mijn pa geweest. Op zich jammer dat ik hem opengeboord heb, langs de andere kant, hij was wel heel ver heen, ook de bandjes waren weg etc.

Greetz!
Gelogd

One life, live it!
Riacho
Beginnend spammer
***
Offline Offline

Berichten: 515



« Antwoord #6 Gepost op: December 24, 2009, 09:28:14 »

Dus ik moet deze dagen binnen spuiten?

Ik had er inderdaad al aan gedacht om witte primer te kopen. Filler leek me een beetje overdreven toen wist ik nog niet dat er een zichtbare deuk in zat.
ff in de garage zoeken naar de mogelijkheden.

Thinner , shit, vergeten.

Hoeveel lagen primer moeten er eigenlijk op?
Gelogd

We zien wel, daarna kunnen we altijd nog kijken.
Civictoria
Global Moderator
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10942


« Antwoord #7 Gepost op: December 24, 2009, 09:48:27 »

Hee!

jazekers! buiten is de luchtvochtigheid veels te hoog, en te koud nu, falen verzekerd.

Filler is alleen nodig als je geplamuurd hebt, je zou dit kunnen hebben gedaan bij dit deukje, maar oefen nu eerst maar het spuiten. Zou het misgaan, kun je hem weer afbijten. is tenminste het plamuurwerk niet voor niks geweest.

wasbenzine is ook goed, geen terpentine, is op oliebasis, dus vettig. Heb je niks van dit, dan is een sopje met zeep ook wel te doen, maar liever thinner.

tja, hoeveel lagen primer? ik doe normaal 2 lagen, eerste laag dekt meestal niet zo goed, daarom meerdere dunne lagen, nooit denken, "oh het dekt niet, dan maar blijven spuiten" . Kan het niet vaak genoeg zeggen, meerdere dunne lagen dus!
Gelogd

One life, live it!
Riacho
Beginnend spammer
***
Offline Offline

Berichten: 515



« Antwoord #8 Gepost op: December 25, 2009, 12:04:55 »

Elwin, thanx, wasbenzine heb ik!

Het is inderdaad ook mijn idee om eerst maar eens te spuiten en dan te kijken wat het resultaat is (, en daarna weer afbijten en opnieuw beginnen :mrgreen: ).

Ik heb me dus ook afgevraagd of ik dat wel moet doen met dit model. Maar ook al had ik alle, zelf opgebrachte, verf verwijderd dan was er nog maar 50% van de oude verf aanwezig. Daarmee is het dus geen uitzonderlijk model.
Verven dus.
Gelogd

We zien wel, daarna kunnen we altijd nog kijken.
VetteEd
Global Moderator
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 9724


« Antwoord #9 Gepost op: December 25, 2009, 10:09:30 »

Je voorbereiding is erg goed, zo te horen. Dan kan er weinig fout.
Veel succes, ik ben benieuwd thumbsup
Gelogd
480GT-hunt
Lekker bezig
**
Offline Offline

Berichten: 314


« Antwoord #10 Gepost op: December 25, 2009, 11:01:33 »

Veel succes met de restauratie van deze mooie oldie! Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Dankzij de vele tips moet het haast niet fout gaan!

Ik ontlak de auto's altijd in een badje van soda. Duurt wel iets langer dan met verfafbijt, maar je houdt het proces beter in de hand is mijn ervaring.

Groet, Rob
Gelogd
Civictoria
Global Moderator
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10942


« Antwoord #11 Gepost op: December 25, 2009, 12:05:55 »

hmmm, sodabadje? aha, nog niet gehoord eerder....

Deed het in het verleden altijd in een thinnerbadje, maar de laatste tijd werkte dat niet meer .... wellicht andere ( lees minder agressieve samenstelling? ) dus daarom die verfafbijt, en dat gaat snel en goed. Alleen altijd goed naspoelen dus....

Riacho, ik weet niet of je de binnenkant wilt doen, maar het is wel mooier als je op z'n minste de wielranden etc wel doet, oftewel , even de body op z'n kop houden...

wat ik een handig hulpmiddeltje vind met spuiten, zijn die zogenaamde 'derdehandjes". Kun je ook eigenlijk overal krijgen ( op z'n minst bij een elektronicashop) en die kun je mooi in alle posities zetten en hebben een krokodillenbekklemmetje op het eind. Kun je fijn op de rivet klemmen van model ( datgene wat je uitgeboord hebt). Je zult ze vast wel ergens zien in 1 van mijn recentere projectfoto's...

Greetz!
Gelogd

One life, live it!
VetteEd
Global Moderator
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 9724


« Antwoord #12 Gepost op: December 25, 2009, 12:19:50 »

Voor het spuiten van de binnenkant leg ik de auto ondersteboven. Daarna spuit ik de body. Dan plak ik een blokje hout of karton met ducktape op een plankje, waar ik de body overheen zet (zodat het blokje in de body valt). Dat werkt ook prima thumbsup
Gelogd
Civictoria
Global Moderator
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10942


« Antwoord #13 Gepost op: December 25, 2009, 12:29:56 »

Citaat van: "Edwin"
Voor het spuiten van de binnenkant leg ik de auto ondersteboven. Daarna spuit ik de body. Dan plak ik een blokje hout of karton met ducktape op een plankje, waar ik de body overheen zet (zodat het blokje in de body valt). Dat werkt ook prima thumbsup


dat klopt, alleen wel 1 ding, zoals ik het doe, kun je dan zowel binnen en buiten , in 1 handeling doen... scheelt droogtijd  thumbsup

begrijp me goed, is geen kritiek , alleen een eventueel punt om aan te denken of zo  :mrgreen:
Gelogd

One life, live it!
Riacho
Beginnend spammer
***
Offline Offline

Berichten: 515



« Antwoord #14 Gepost op: December 26, 2009, 09:17:59 »

Thanx voor de adviezen,
 - de binnenkant wil ik inderdaad ook doen,
 - @Rob 480GThunt, is dat gewone soda of hetzelfde spul als in oven reiniger zit?

hier komt er weer een waar je je advies over mag geven :lol:

De blanke body, op de achterspatborden en koffer deksel zit een enorme gietrand die ik gedeeltelijk weggeschuurd heb. Rechtachter is een nog een flinke rand.





Dit is na een keer primer spuiten:

 
Je ziet ook de krokodillen klemmetjes, de standaard behoeft nog wat werk, de klemmetjes schieten onder het draaien los.
 :huh:  Het spuitwerk ziet er nogal grof uit, hoort dat zo?

Hier het eindresultaat:

Je ziet dat ik ook al het ruitje aan et bewerken ben, de krassen zijn er inmiddels uit en het is al een beetje gepolijst.

Hier een iets grotere foto van het dak:


Het resultaat na een keer of 4 spuiten, toen was het pas dekkend. het oppervlak is nogal ruw,  :huh:  is dat normaal?
Mij lijkt dat ik dit nog een keer moet schuren, ik kan me haast niet voorstellen dat het eindresultaat mooi wordt op deze manier.
Wellicht heb ik de spuitbus te snel heen en weer bewogen en krijg ik daardoor dit resultaat.
Op de foto bij fardango (het gulf porsche team project) zit de primer er veel dikker en egaler op.

Laat maar weten wat je er van vind.
Gelogd

We zien wel, daarna kunnen we altijd nog kijken.
Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!