Robby, waar kom ik vandaan???Vorige Houten is fritz weer voor enige tijd onder onze hoede gevallen.
Mijn lieftallige echtgenote heeft de zorgen voor Fritz op haar genomen.
Na het vele reizen, logeren in kasten, in kartonnen dozen of op goedkope hotels, werd het tijd dat Fritz even op adem kon komen, en daarom hebben we gezorgd voor een eigen kamer voor Fritz.
Ik heb zonder hem wakker te maken stiekem een foto genomen toen hij aan het slapen was.
Na enkele weken toen hij uitgeraasd was in de vitrinekasten op visite bij alle andere modelletjes, kwam hij met een wel zeer vreemde vraag.
We zaten samen naar televisie te kijken toen hij me zei "Robby, waar de kindjes vandaan komen dat weet ik al, maar waar kom ik vandaan.
Daar stond ik even met een mond vol tanden.
Toen bedacht ik me dat ik momenteel op een metaalverwerkend bedrijf stond te werken, en beloofde hem de dag daarop te antwoorden op zijn vraag.
's Morgens na een lekker ontbijt en een portie diesel vertrokken we naar het werk.
Natuurlijk was ik weer uitverkoren om met een oude MAN vrachtwagen naar Antwerpen te rijden.
Fritz kon dit wel smaken en al vlug werden ze dikke vrienden, hij noemde de oude MAN zelfs opa.
Natuurlijk moest er eerst gewerkt worden, maar deze job vond Fritz wel veel te gevaarlijk en bleef op een veilige afstand om een foto van mij te nemen.
Tijdens de middagpauze heb ik Fritz dan een rondleiding gegeven [op zoek naar waar kom ik vandaan].
Na een oneindig veel aantal trappen waren we aangekomen op een plaats waar men het beste zicht heeft over hoe het allemaal begon.
Ik zei tegen Fritz" jongen hier komen alle grondstoffen binnen om jou en je familieleden te maken.
Alles netjes per container met de boot via de Schelde.
Daarna worden ze allemaal gestockeerd tot men de nodige grondstoffen bij elkaar heeft om een mooie en goede smelting te krijgen.
En ginds ver in dat grote gebouw worden dan de grondstoffen gesmolten om er de metalen uit te halen.
Lood, goud, koper, zilver,platina rodium en seleen, maar het edelste metaal houden ze opzij om er miniatuurmodelletjes van te maken.
Je ziet dat het is zoals bij mensen, breng wat grondstoffen samen en breng het op temperatuur en zo komen er ....
Fritz was zeer tevreden met de rondleiding, en als dank ging hij mij nog eens flink helpen.
Maar ja, door uitbundigheid doe je soms domme dingen, en zo kreeg Fritz zijn eerste werkongeval.
Snel effe naar de hulpdienst, waar bleek dat het enkel om wat lichte kneuzingen ging, en dat hij waarschijnlijk een paar dagen last zal hebben van stijve wieltjes.
Een geluk dat deze dag nog goed afgelopen is.
En Fritz, die blijft morgen wat langer in zijn lekkere bedje liggen