Cor gaf me een mooie tip met die naam. Familie uit Suriname vertelde me dat ze Jumbo's of Schiphol bussen werden genoemd, omdat je daarmee naar de Jumbo of Schiphol vervoerd werd vanuit het achterland van Suriname. Met die naam vond ik meer informatie. Het zijn vooral Nederlandse al afgedankte trucks die verkocht zijn aan Suriname en hier een 2e leven krijgen. De slechte wegen en armoede zorgen ervoor dat ook al zijn ze in Nederland al afgereden, ze in Suriname met kunst en vliegwerk, touwtjes en laswerk, nog jaren rijdende gehouden worden. Ik vond nog 2 foto's van het echte werk.
Aan de zijkant zie je Koog a/d Zaan nog staan.
Onluisterend is de binnenkant. Verder vond ik een aardig artikel over de gevaren bij een aanrijding, omdat er vaak benzine in vervoerd werd. De bus trucks zijn de enige verbinding met het achterland en alles gaat in en op de bus. Bij aanrijdingen is dat natuurlijk levensgevaarlijk.
Met mijn verbouwing gaat het goed, het bus gedeelte is gespoten en past nu op de truck.
Later besef ik dat hij door autoplamuur toch weer geschuurd moet worden.
In 2 dagen smeren drogen en schuren, ziet hij er weer heel verweerd uit.
Nu kan hij weer geschilderd worden. Eigenlijk wil ik ook een dakrailing maken, omdat er veel goederen met deze wagens vervoerd worden.