In de onregelmatig verschijnende serie ‘uit een oud doosje’ richten we ditmaal onze aandacht op het Engels merk Lone Star, dat helaas niet meer bestaat. Het moederbedrijf, genaamd DCMT (Die Casting Machine Tools Ltd) heeft een zeer turbulente geschiedenis, die teruggaat tot 1949.
- Door Henri Kroeze -
IntroductieIn 1956 heeft DCMT een serie van 8 automodellen uitgebracht, tegelijk met de Models of Yesteryear van Matchbox. Het grote kwaliteitsverschil tussen deze twee heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat deze eerse modelauto inspanningen geen success werden.
Onder het merk Lone Star werden niet alleen modelauto’s geproduceerd. Ook zeer beroemd zijn de Western geweren, pistolen en allerlei toebehoren, zoals holsters, Sheriff insignes, etcetera en niet te vergeten een zeer uitgebreide reeks ‘Treble-0’ (schaal N) modeltreinen met alle toebehoren!
Het merk Lone Star werd in 1960 opgericht en wij focussen uiteraard op de modelauto’s die hieruit voortgekomen zijn.
Impy (1966 – 1968)Modelauto’s zogezegd! En dan specifiek de Impy serie, die werd geïntroduceerd in 1966. De serie heeft een aantal verschillende namen gehad door de jaren heen, maar het begon allemaal met Impy, volgens mij een fantasienaam. In dit artikel toon ik de belangrijkste mijlpalen van deze serie en hoe deze te herkennen zijn met in het bijzonder de personenwagens.
Bij het samenstellen van dit artikel is veelvuldig gebruik gemaakt van het Bumper Book (zie referenties). Na vergelijking met de eigen verzameling blijkt dat de gehanteerde data in het boek niet helemaal overeenkomen met de praktijk. Dit kan verklaard worden dat de schrijver van het boek de data gebaseerd heeft op de officiële product presentaties en zoals we allemaal weten, wijken presentaties soms wel eens af van de werkelijkheid. Voor zover ik het heb kunnen achterhalen, heb ik de fouten in het boek in dit artikel recht gezet.
In het eerste jaar van produktie (1966) werden zeven modellen uitgebracht:
10 Jaguar Mk. X 1966 -> 1976
11 Grand Tourismo Coupe (Corvette) 1966 -> 1976
12 Chrysler Imperial (hardtop) 1966 -> 1976
14 Ford Zodiac Mk. 3 Estate 1966 -> 1976
15 Volkswagen Microbus 1966 -> 1976
16 Motorway Police Patrol Car 1966 -> 1976
17 Mercedes Benz 220 SE Limousine 1966 -> 1976
De gaten in de nummering worden veroorzaakt door de 'commercial' modellen van onder andere vrachtwagens, graafmachines, kranen, etc. Die vallen buiten de scope van dit verhaal.
Nummer 16 is bekend als Chrysler Imperial (no 12), Ford Zodiac (no 14) en als Merceces 220 SE (no 17). De Mercedes was donkergroen met POLIZEI opschrift en alleen voor de Duitse markt bedoeld. Uitgeven in alleen 1968 met een eigen nummer: 16M. Zeer moeilijk te vinden.
Gedurende
het tweede productiejaar (1967) werden weer zeven nieuwe modellen uitgebracht:
19 Volvo 1800S 1967 -> 1976
20 Volkswagen Ambulance (microbus) 1967 -> 1976
21 Fiat 2300S Coupe 1967 -> 1976
22 Rolls Royce Silver Cloud III (Chinese Eye) 1967 -> 1976
23 Alfa Romeo Guilia 1600 Spider 1967 -> 1976
27 Ford Taunus 1967 -> 1976
28 Peugeot (404) 1967 -> 1976
De nummering werd ‘naar boven toe’ uitgebreid. De Volvo is in het boek aangeduid als een 1969 model, maar dat klopt niet, dat moet 1967 zijn. De Rolls kwam ook uit in 1968 en niet in 1967 zoals het boek beweert.
In 1968 werd er slechts één auto uitgebracht:
32 Fire Chief Car (Ford Corsair) 1968 -> 1976
Duidelijk is dat 1968 een overgangsjaar was. Er was concurrentie gekomen in de vorm van HotWheels, die ‘sneller’ waren op de racebanen dan de oude garde uit Engeland (Matchbox, Impy)
Dit alles was ook reden om de serie te hernoemen naar...
Flyers (1969 – 1976)Net zoals Matchbox, haakte Impy in op de door HotWheels ingezette trend door hun modellen te voorzien van ‘snellere’ wielen en asjes.
Vanaf dat moment kon de bodemplaat simpel door het losdraaien van een schroefje losgenomen worden om zodoende onderhoud aan de asjes te plegen.
Met het vervallen van de oude wielen, werden er meer charmante details van de modellen gehaald. Zo waren de modellen voorheen voorzien van die prachtige ‘facet’ lampjes (het lijken wel kleine diamantjes), met de nieuwe wielen werden de modellen voortaan voorzien van meegegoten lampjes.
De eerste generatie Flyers hebben mooie 'disc' velgen en nieuwe, hippe kleuren. Ook worden er ragfijne racestrepen aangebracht voor een sportief accent.
In 1969 kwamen de volgende modellen uit:
18 Ford Corsair (G.B.) 1969 -> 1976
36 Lotus Europa GT 1969 -> 1976
Hierbij valt als eerste op dat de nummering gaten vult van voorgaande jaren. De Lotus is volgens het Bumper Book een 1968 uitgave, dit is echter niet correct, het moet 1969 zijn.
De reeds bestaande modellen werden van lieverlee ook allemaal ‘gemoderniseerd’ naar de nieuwe Flyer standaarden. Voor zover bekend zijn van alle modellen uit 1966 tot 1968, ook Flyer varianten.
In 1970 werd de serie uitgebreid met een enkel model.
9 Maserati Mistrale 1970 -> 1976
37 Ford GT40 1970 -> 1970
De no. 37, Ford GT40, is namelijk nooit uitgebracht...
In 1971 worden er vijf modellen aangekondigd, waarbij weer één model nooit is uitgebracht...
7 Vauxhall Firenza 1971 -> 1976
8 Ford Capri 1971 -> 1972
13 Toyota 2000 GT 1971 -> 1975
38 Chevrolet Corvette 1971 -> 1976
39 Ford Mustang 1971 -> 1976
Namelijk de Ford Capri. Nooit gezien en ook niet bekend bij de overige referenties. Nummer 13 werd, voordat de Toyota het levenslicht zag, altijd aangeduid als Ford Thunderbird. Maar die is nooit gemaakt (wel in een andere serie overigens).
De Vauxhall Firenza is een mooi model dat in twee uitvoeringen te vinden is: links of rechts gestuurd! Het model is in samenwerking met Vauxhall gemaakt en werd door hen gebruikt bij de lancering van de Firenza in 1971. Zeer opvallend is dat dit model het laagste catalogusnummer krijgt!
Ook in 1971 wordt het tweede type Flyers wiel geintroduceerd, het vijfspaaks wiel. Vanaf dat moment vervalt het gebruik van de 'race striping' ook.
Dan is het een paar jaar rustig, maar in het laatste jaar (
1976) van de serie wordt nog één model uitgebracht, de
40 Cadillac (Fleetwood Eldorado) 1976 -> 1976
Helaas gingen met de overgang naar de Flyer serie steeds meer details verloren. Van modellen waar voorheen motorkap én kofferdeksel van te openen waren, zijn deze in latere uitvoeringen gesloten, oftewel meegegoten met de carrosserie. Dit gebeurde voornamelijk in het laatste productiejaar, 1976. Bij de Cadillac is dit tot het extreme doorgevoerd, daar kan helemaal niets van open! Het wordt een beetje goedgemaakt met een trekhaak, maar dat is toch niet de leukste feature van een speelgoedauto...
Wél een leuk feit is dat sommige Flyers uit die periode een imperial meekregen met daarop ski’s, surfplanken, bootjes of reservewielen. Dit zijn prachtige items die nu alleen nog maar op mint en boxed modellen te vinden zijn.
New Impy (1978 – 1984)In 1978 komt Lone Star terug met een hernieuwde serie, nu genaamd New Impy. Deze modellen kunnen niet in de schaduw staan van de oude Impy’s en Flyers, omdat ze geen enkel te openen onderdeel hebben (deuren, motorkappen etc), geen interieur, bijna ondoorzichtige ramen en dikke, grote wielen. Veel van deze modellen zijn heruitgaven van oude Impy’s, slechts een paar nieuwe modellen worden toegevoegd. Het mag duidelijk zijn dat deze serie lang niet zo populair is geworden als de Impy’s en Flyers.
71 Range Rover 1978 -> 1984 nieuw model
72 Cadillac Tourer 1978 -> 1984 Ex no. 40
73 Stingray Fastback 1978 -> 1984 Ex no. 38
74 Toyota Sports (2000 GT) 1978 -> 1984 Ex no. 13
75 Police Car (Range Rover) 1978 -> 1984 nieuw model
76 G.T. Rally (Corvette) 1978 -> 1984 Ex no. 11
77 Jaguar (Mk. X) 1979 -> 1984 Ex no. 10
79 Mustang 1979 -> 1984 Ex no. 39
80 Lotus 1979 -> 1984 Ex no. 36
81 Volvo 264 1979 -> 1984 nieuw model
82 Mercedes 180 1979 -> 1984 nieuw model
HemaDe Lone Star modellen zijn in Nederland voornamelijk bekend geworden omdat ze verkocht werden bij de Hema. Wie zegt dat vroeger alles beter was, heeft nu toch wel even gelijk van mij...
De Hema liet de modellen op een eigen blister verpakken en noemde ze Litteltois. Dit is jarenlang de naam van modelauto’s bij de Hema geweest en onder deze naam zijn heel wat merken in verschillende schalen verkocht.
Op een gegeven moment was de liefde tussen de Hema en Lone Star bekoeld, met als resultaat dat Lone Star nog een groot aantal Hema blisters had liggen, geprijsd en al. Door een paar simpele ingrepen heeft men deze blisters aangepast, zoals door het afsnijden van de hoeken en het plakken van een sticker. Deze blisters zijn daarna naar de USA verscheept en daar verkocht. (zie foto van de Fiat 2300)
In Amerika werden de modellen een tijd onder de naam PeeWee en Mini Mite verkocht. De modellen zijn ook succesvol vekocht in Japan.