Beste Majomannen,
Wie kan me eens door de bomen het bos laten zien in de 200 serie modellen.
Ik denk dat je hier op dit forum voldoende kennis bij elkaar hebt gevonden die je er van alles over zullen kunnen vertellen. Ik zal een eerste poging doen..
Er bestaan als ik het goed heb genummerde versies tijdens het bouwjaar 1967 tot 1990 made in france.
Ze beginnen met nr 201 (St Tropez) en eindigen met 293 (Pontiac Firebird)
Nog voordat de Majorette 200-nummering in de 200 reeks zat waren ze in 1965 gewoon bij nummer 1 begonnen. Een Formule 1 BRM racewagen. Nummer 2 was een formule 1 Porsche, Nummer 3 een Etamobile, etc.. De in 1966 uitgebrachte Citroen DS 21 kreeg initeel nummer 13 en later nummer 213. De 200-nummering wordt nog altijd gebruikt. De 300-nummering trouwens ook. Dat zijn de vrachtwagen met trailers of alles wat de lengte heeft van 2 autootjes, Autootjes met aanhanger, Stretched Limousines en dergelijke.
Inmiddels is de 299 wel bereikt. Voor 1990 was er trouwens al wel een nummer boven de 293, Bijvoorbeeld nummer 297 Een Peterbilt Dump Truck
Er zijn dan toch nummers tussenuit, niet? bv nuller 215 - 226 - 231 - ... enz, niet?
215 : Mercedes Unimog (+ForkLift)
215 : Chevrolet (1984) Corvette [C4] Grand Prix
226 : F1 Repco
226 : Volkswagen (1967) [T2a] Fourgon
226 : Road Roller
226 : HAMM H20i Road Roller
231 : Citroen (1967) Dyane (Raid)
231 : Mercedes (1982) [W201] 190 E 2.3-16
231 : Hummer (2003) H2
Nee ik denk niet dat er nummers ontbreken... integendeel
Ik weet dat er dan nadien nog nummers gemaakt zijn in thailand, bv dan die nr 215 (Corvette).
Sommige zijn dan made in france nog en andere weer made in Thailand. (hoe zit dat?)
In Thailand produceren is natuurlijk voordeliger dan in Frankrijk. Dat zie je ook bij Matchbox. Dat begin in Engeland, maar is vervolgend ook naar Azie verplaatst. Het heeft weinig met de 200-serie nummering gedaan. (Recente modellen hebben naast het getal ook een letter gekregen.
Bestaat dan echt alle nummer van 201 tot 296?
vb wat is nr 294-295?
Ja alle nummer bestaan sommige nummers zijn wel later ontstaan dan andere nummers en sommige nummer zijn vaker gebruikt dan andere nummers. Dit werkt als volgt. Als een bepaald model het decenia lang goed doet in de verkoop, dan blijft dat nummer heel lang aan 1 model gekoppeld. doet een model het niet zo goed, dan komt het nummer snel vrij om voor een ander model ingezet te worden.
Nummer 294 was pas laat gebruikt :
294 (A) Volvo XC90
294 (B) Jaguar S Type
294 (C) Mini Cooper [R50]
294 (D) Volvo Truck FH16 t.b.v. Trailer
294 (E) Mini Cooper Cabrio [R52]
294 (F) Mini Cooper Countryman [R60] WRC
Leuk hier te zien is dat modellen vergelijkbare modellen opvolgen... (de Mini's)
Soms zijn er 2 versies van een nummer kan dat?
vb 264 is Saab Turbo en Ford Transit
(Saab is 284)
Zie het verhaal hierboven:
(1979) 264 Renault (1971) Alpine A 310 (Police)
(1989) 264 Ford (1986) Transit [3] Pick Up
(1993) 264 Volkswagen (1991) Golf [3]
(1999) 264-A Volkswagen (1997) Golf [4] GTi
(2007) 264-B Volkswagen (2003) Golf [5]
(2015) 264-C Volkswagen (2014) Golf [7] GTI
(2016) 264-D Volkswagen () Polo R WRC
Wat zijn de dubbele nummers dan?
Jeep CJ7 is nummer 244 en 290?
Deze Jeep bestaat ook nog met nummer 268. Dat komt omdat er dan verschillende varianten zijn. Met huif, met rollbar, met grote of kleine wielen..
Ik hoop hiermee een eerste aanzet te hebben gegeven...