Het is weer 'ns tijd om een leuke auto in het zonnetje te zetten.
Onderstaande kwam ik gisteren tegen (toen het iets minder zonnig was) en ik heb er best aardig wat, maar ik vermoed dat dat er nog wel een stel meer zijn.
Tien jaar geledan was Matchbox heel goed bezig met modellen en castings. Het zag er goed uit, had veelal mooie wielen, waren soms verrassende maar bijna altijd goede keuzes en een breed kleurenpalet.
Ook Matchbox oorspronkelijke bakermat good old England was goed vertergenwoordigd. Er was een nieuwe engelse taxi casting en Morgan en Bentley werden voor het eerst uitgebracht (na al die jaren).
Ook Lotus (daar wil ik naar toe - bruggetje) was goed vertegenwoordigd.
Daar er in Hethel auto's werden gemaakt, daarvan was Matchbox op de hoogte. In het verleden waren er achtereenvolgens en formule-wagen, Europa, Super Seven een tijd niks en halverwege de jaren 90 ineens een Elise.
Zo'n tien jaar geleden was de Elise er nog steeds maar ze had inmiddels gezelschap gekregen van de Exige, Evora en een nieuwe casting van de klassieke Europa.
De Evora is vandaag onderwerp van het zonnetje.
De reden is tweeledig.
1. Ik vind het een heel leuk model en een goede keuze van Matchbox om deze te maken.
2. Doordat er 4 Lotussen omstreeks dezelfde periode in het programma waren is het voor mij heel lastig op een beurs te bedenken welke ik nu wel heb en welke niet.
Wellicht is zoeken naar de ontbrekende makkelijker als het onthouden van wat we hebben.
Laten we beginnen.
Ik heb geprobeerd ze te rangschikken op uitgave. Maar zelfs dat is lastig, omdat er bij de zilveren versie geen persperiode op de bodem staat.
En ik begin ipv met de rode met de oranje omdat dat m'n eerste was.
Het zijaanzicht van de auto is goed herkenbaar.
Je herkend er meteen een Lotus in, om er een Evora in te zien is lastiger. Dat ligt niet aan Matchbox, maar aan de bekendheid van Lotus in het algemeen.
De voorkant van de auto is goed gelukt. De koplampen zijn gerpint, het geelgroene logo is niet vergeten.
De achterkant.
Doordat dit een van de eerdere versies betreft zien we ook een kenteken en de tekst L O T U S achterop.
Bij latere versies is dit helaas komen vervallen.
Minpuntje is de zwarte bedrukking boven de achterruit. Deze is niet altijd even secuur aangebracht. Er worden wel 'ns stukjes vergeten (bij het derde remlicht).
Bodemonderzoek leert dat we hier te maken hebben met een Lotus uit 2008 van Matchbox.
Het nummer is MB-750 en de schaal een nette 1:60.
Een popnagel is mee gelakt en de ander niet. Nuttig, zodat je de originaliteit kunt herkennen
De bodem is gelukkig ook een beetje gedetailleerd.
Wat mij het meest opvalt is de vorm van de bodem. Chassis is bochtig, dus bodem ook. Goed zo!
Er was ook nog de rode (volgens mij de eerste versie).
Toen kwam deze. Een gifgeelgroene. Aparte kleur maar het staat heel goed.
Deze heeft echter geen bedrukking meer aan de achterkant.
Iets minder hierdoor maar nog steeds geslaagd.
De volgende in mijn rijtje is deze in een mooie grijsblauwtint.
Heel fraai.
En deze is anders dan de vorige.
Als eerste zitten er geen split 10-spoke wielen op maar een vijfspakig-exemplaar (waarvan ik de naam niet weet). Het staat best goed.
Verder heeft deze op de bodemplaat de toevoeging van een adreslabel, en (dat maakt blij) ook bedrukking op de achterkant.
De vijfde die ik heb is deze grijze.
Nog steeds een net model, maar iets minder uitbundig dan de vier hiervoor.
Bij deze is geen productienummer op de bodem geprint, zoals bij de anderen. Er is geen adreslabel op de bodem, en de achterkant is niet gekleurd.
Met de lichtere kleuren (deze ook) komen de details mooi uit.
Dat maakt deze ook zeker geslaagd.
De specificaties van voorgaande Lotus zijn gelijk aan deze.
Uitgevoerd in stijlvol Engels groen.
Wellicht een kleur die je meer op een saloon verwacht dan op dit soort auto, maar dat stoort me niet.
In dit opzicht houd ik wel van groene auto's.
De laatste die kon toevoegen is deze.
Volgens mij ook de laatste die er tot nu toe is gebouwd.
Afkomstig uit een vijfpack (exclusive) en met een leuke print op de zijkant.
De velgen zijn ook in een andere kleur, maar voor de rest valt deze best wel tegen.
De achterkant is niet bedrukt, het dak niet, de neus niet. Een beetje karig lijkt het.
En toch het is een Evora, een goede casting en welkome aanvulling.
En het was verder ook de enige die ik ooit in de winkel kocht.
Rest allemaal beurs/forum/mp.
Wat vinden jullie van de Lotus Evora?
Heb je nog varianten, achtergrondinformatie, commentaar.
Laat maar weten.
En tenslotte: Missen jullie nu ook de groepsfoto?
Wellicht dat ik die morgenochtend nog even maak.