3 Inch Forum
November 23, 2024, 10:26:15 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: (Fotowedstrijd 82:) Jeugdsentiment ::: Mededeling!!!  (gelezen 28358 keer)
0 geregistreerde leden en 14 gasten bekijken dit topic.
Scratchydub
Beginnend spammer

« Gepost op: April 05, 2017, 05:16:13 »

Deze keer verwacht ik een foto van het speelgoedautootje waar je als kind het liefste met speelde. Het mag ook meer dan 1 autootje zijn.

Diegenen die pas na hun kindertijd in modelauto's geïnteresseerd geraakten, die mogen een foto plaatsen van het model dat die interesse dan heeft opgewekt.

Het moet ook niet het exacte exemplaar zijn waar ja vroeger met speelde. Ik kan me voorstellen dat er hier en daar wel een autootje kapot- of kwijtgespeeld werd.
Maar het model (of de modellen) op de foto moeten uiteraard wel hetzelfde zijn qua type, merk en fabrikant (en uiteraard liefst ook in dezelfde kleur) als je originele speeltje.

Iedereen wil natuurlijk dat zijn of haar foto een goede eerste indruk maakt, dus post daarom liever geen kleine postzegel-formaat foto's, maar post ze meteen in een normaal formaat. Het kan je alleen maar meer punten opleveren!  thumbsup

Veel plezier met de opdracht!

De wedstrijd loopt tot en met 31 april, euh ... 30 april.  occasion14

Edit: dit keer is het niet verplicht om een 3-inch model te gebruiken, jeugdsentiment heeft immers niets te maken met schaal.

Cheers,
Maarten

director director Belangrijke mededeling!!! director director

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de mooie inzendingen! Het onderwerp deed blijkbaar velen even terugdenken aan hoe het allemaal begon! thumbsup

Nu is het alweer tijd voor een stemtopic ... maar zelf vind ik het moeilijk om punten te geven aan jeugdherinneringen. Die zijn allemaal evenveel waard!
Het verhaal achter de foto's is voor mij eigenlijk belangrijker dan de kwaliteit van de foto's zelf. En zelfs de foto van Hugo spreekt boekdelen, en dat zonder tekst!  icon_biggrin

Daarom stel ik voor dat we eens afwijken van het traditionele stemmen, en dat we gewoon iedereen tot winnaar uitroepen!

Ik zou dan binnenkort zelf diegene aanduiden die het volgende onderwerp mag bedenken (door middel van een loting ofzo).

Zijn jullie het hiermee eens?

director director Einde van de Belangrijke mededeling!!! director director
« Laatste verandering: Mei 03, 2017, 09:08:04 door Scratchydub » Gelogd
VetteEd
Global Moderator
Forum Freak

« Antwoord #1 Gepost op: April 05, 2017, 07:48:16 »

Dat vind ik nou nog eens een leuke opdracht. Het eerste model, dat me te binnen schoot, is de onderstaande.

Ik was een groot fan van the A Team (en van Ertl had ik toen nog nooit gehoord), dus deed de zwarte Majorette Fourgon dienst als A-Team Van. Deze Corvette fungeerde als de bolide van Face. Het modelletje is in goede staat gebleven en heb ik jááááren later weer bij mijn ouders van de zolder gehaald om toe te voegen aan de verzameling.

Scratchydub
Beginnend spammer

« Antwoord #2 Gepost op: April 06, 2017, 07:58:40 »

Mooie startpost, Ed!
En tof dat je er je verhaal bij vertelt!  icon_thumleft
CitroBart
Spammert

Mammoet + Papmag

« Antwoord #3 Gepost op: April 07, 2017, 09:31:18 »

De wedstrijd loopt tot en met 31 april.

O, is dat het feest van Sint Juttemis?

Stelling 1: De Nederlandse taal is inconsequent.
O Jaa
O Ne
Denniyo
Spammert

« Antwoord #4 Gepost op: April 08, 2017, 05:05:49 »

Leuke opdracht en weer lastig genoeg, In mijn geval is het Dinsdagmiddag ik schat ergens zo rond het jaar 1998, de wekelijkse foldertjes met aanbiedingen zijn weer binnen en moeders moest destijds iets halen dat in de aanbieding was bij de Schlecker (die hier toen nog in de stad zat), Zelf was ik toen amper 4 jaar oud dus veel te jong om alleen thuis te blijven, Maar ja ik had natuurlijk geen zin om mee te gaan. Dus om het huilende jongetje tevreden de stellen en hem z'n kop te laten houden koopt moeders tegen haar zin in het volgende modelletje dat destijds ook in de aanbieding was bij de Schlecker:

Zoals jullie zien betreft het een Opel Astra F van Siku. Helaas is het model op de achtergrond na vele uren speeltijd tegen de Zinkboom geparkeerd, maar ook in de miniatuurwereld is er een verzekeringsmaatschappij (en wel verzekeringsmaatschappij Zakgeld en de Waarborg) die dagwaardes uitkeert en daardoor heeft de gelukkige eigenaar een vergelijkbare Astra kunnen vinden een tijdje geleden.

Gelukkig was het modelletje destijds in de aanbieding en was ik zo vervelend, anders had ik het nooit gekregen.  Het was niet mijn eerste verzamelingsauto maar wel de reden waardoor mijn siku-tijdperk startte, want had ik deze Astra nooit gekregen dan hadden mijn ouders nooit geweten dat siku zo sterk was en dat ik er vele uren speelplezier aan zal gaan beleven door de jaren heen.
LR110
Spammert

« Antwoord #5 Gepost op: April 09, 2017, 12:21:55 »

Bij mij was het de Matchbox Jeep ergens eind jaren 70.
Dankzij de winnaar van deze wedstrijd heb ik de groene JL kunnen toevoegen aan de verzameling(waarvoor heel veel dank), die mooier is dan de Matchbox, maar de Matchbox blijft een icoon voor mij. De grijze Matchbox staat er ook bij omdat het een in mijn ogen zeer mooie opvolger is van de gele.
De fietsjes staan erbij omdat in dezelfde periode naast Jeep ook fietsen mijn interesse begon op te wekken. En dan de Franse huisjes als symbool voor de Tour de France waar in de beginjaren een Jeep als assistentiewagen dienst deed.

« Laatste verandering: April 09, 2017, 12:26:05 door LR110 » Gelogd
daffies
Spammert

« Antwoord #6 Gepost op: April 14, 2017, 04:22:11 »

Wat een leuk verzonnen thema. Helaas is mijn verzamelwoede nooit met 3 inch modellen begonnen, maar met de Lion Car DAFjes en deze Dinky DAF als pronkstuk. Gelukkig bood een PB'tje aan Maarten de oplossing, dit keer is het thema van de fotowedstrijd namelijk "schaalvrij" volgens Maarten.

de nieuwe Dinky DAF van Editions Atlas met doosje en mijn oude bespeelde monster.
Als je in Eindhoven woont heb je nog al eens vlot een oom of tante die bij de DAF werk(te). Dat was in mijn geval ook zo en daardoor kreeg je regelmatig op verjaardagen, of communiefeestjes een DAFje. De Dinky DAF was toen al een vreemde eend in de bijt, zeker omdat je al spelend al snel de deuren verloor.
Ik heb mijn oude bespeelde Dinky DAFje altijd bewaard en ook in mijn kast staan. Ik heb er zelfs de replica deurtjes al in liggen (maar ben er nog nooit aan begonnen). Daar wordt hij wel geflankeerd door een nette oude Dinky DAF in doosje en deze heruitgave van Editions Atlas. Qua waarde is mijn oudje waarschijnlijk het minste waard, maar qua herinnering is hij onbetaalbaar.
« Laatste verandering: April 14, 2017, 04:24:14 door daffies » Gelogd

ik weet het is maf, maar ik zoek in alle schalen een daf.
lil 86
Forum Freak

« Antwoord #7 Gepost op: April 15, 2017, 05:52:30 »

Mijn pronkstuk is de Ferrari F40 van Polistil op schaal 1/18. Gekregen van mijn nonkel ergens in het zeer prille begin van de jaren '90.

De omvang van het model (ik kende toen alleen 3-inch modelletjes), openslaande deuren en motorkap, stuurbare wielen en motorruimte liet een grote indruk bij mij achter.
Om een idee te geven hoezeer het model bespeeld is, het profiel van de banden is letterlijk afgesleten door het heen en weer rijden en zijn slicks geworden.

Ondanks alles is het model wel compleet gebleven en heeft en heeft het nu een ereplaats gekregen in de verzameling.
Dit model ligt eveneens aan de basis van mijn interesse in auto's en het verzamelen ervan. 

Frans
Uber spammer

« Antwoord #8 Gepost op: April 17, 2017, 07:12:50 »

Jeugdsentiment ja ja....... da´s een goeie.
Toch even moeten nadenken. Met vitrines vol met Mini en Mercedes-Benz modellen maar jeugdsentiment over bv. een Matchbox Fiat 131 Abarth of een Tomica Mazda RX-7, Hotwheels Dodge Aries en de VW Caddy van Siku.....wat moet ik dan op die foto zetten ?? maar opeens had ik het (of hem in dit geval)

De Chrysler Simca van Majorette. Oké, niet uit mijn collectie en geleend van mijn zoon Sam maar ik vergeet nooit meer toen mijn pa thuiskwam met onze Chrysler Simca 1308GT, wat een bak. Ik was 8 of 9 jaar en kon niet wachten todat ik mijn rijbewijs zou krijgen. Ik heb weet ik hoeveel kilometers gereden bij ons op de oprit, ben tot in Zuid Frankrijk geweest, Rome, West Berlijn en op nog zoveel plaatsen. Heb het cassette-bandje van Jean-Michel Jarre´s Oxygene grijs gespeeld op het Phillips cassette deck. Dat waren nog eens tijden. Bedankt Maarten voor het laten ophalen van zulke herinneringen, doen we té weinig.
« Laatste verandering: Juni 13, 2018, 02:08:59 door Frans » Gelogd

!! Al mijn modellen zie je op mijn FB pagina !!
niva
Beginnend spammer

« Antwoord #9 Gepost op: April 17, 2017, 08:10:33 »

Dit was toch wel een van mijn favorieten in mijnjeugd. Door die lekkere lage uitlaat aan de achterkant trok het modelletje lekker over de vloerbedekking waardoor het stof op de achterkant va de mini kwam, "echt rallywerk" dus, en dan met de nodige rallygeluiden erbij lag je uren over de grond.
« Laatste verandering: April 18, 2017, 06:24:28 door niva » Gelogd

Christian
Administrator
Uber spammer

« Antwoord #10 Gepost op: April 18, 2017, 03:32:13 »

Hierbij mijn jeugd"sentiment".

Met deze Mercedes ontstond in Sauerland mijn haat-liefde verhouding met Siku. Ik was met mijn broer en ouders op vakantie in Sauerland. En bij een vakantie hoorde steevast een souvenir. In mijn geval veelal een autootje. Thuis speelde ik zeer vaak tesamen met mijn broer met autootjes en dar waren voornamelijk Majorettes en Matchboxes. Tijdens deze vakantie werd daar deze Siku Mercedes aan toegevoegd. Een hartstikke leuk model, maar er viel gewoonweg niet mee te spelen!! Het ding was te groot. Het paste op geen enkele manier tussen de majorettes en matchboxes van die tijd. Het model paste niet eens in het koffertje dat ik voor m'n autootjes gebruikte.
Al met al speelden we er dus dermate weinig mee (namelijk niet!), dat dat model nu ruim 30 jaar later nog steeds mint is, terwijl de rest uit die periode toch aardig wat kilometers heeft gemaakt..

Het is ondanks verwoede pogingen nooit meer goedgekomen tussen Siku in mij...

« Laatste verandering: September 13, 2018, 07:47:40 door Christian » Gelogd
VetteEd
Global Moderator
Forum Freak

« Antwoord #11 Gepost op: April 18, 2017, 08:08:35 »

Herkenbaar verhaal. Ik kreeg ook altijd "jeuk" van het verschil in schaal tussen de Matchboxjes, Majorettes en die (in mijn beleving te) grote Siku's.
De vrachtwagens van Siku vond ik dan wel weer erg stoer, maar die kreeg ik nooit. icon_pale
Robby
Global Moderator
Forum Freak

« Antwoord #12 Gepost op: April 20, 2017, 03:52:33 »

Zo een goede 47 jaar terug op een onweerachtige dag, lag er een mannetje van een jaar of zes , buiten op zijn buik in het slijk (slib) te spelen.
Dit natuurlijk onder het gekijf van moeder, die het helemaal niet eens was met haar zoon zijn activiteiten.
Het regende die dag pijpenstelen maar onverstoorbaar ging het mannetje door met het bouwen van garages, wegen, bruggen, huizen en rivieren.
Het mannetje gebruikte alles om zijn fantasie te laten botvieren.
Takken, stenen, planken, zand, slib en een grote oude paraplu om het meeste regenwater van zijn constructie weg te houden.
De handen helemaal verkleumd en verrimpeld, de met regen en slib doortrokken kleren, de moeder die kijvend in de deuropening tekeer ging, niets kon het mannetje ervan weerhouden te spelen met de vier.
Zijn vier!!!! Eerlijk geruild op school, zijn vier mooie, fantastische Beach Buggy's.
Deze herinnering draagt dat mannetje nog steeds met zich mee, en ik kan het weten want dat mannetje was ik.

In elke volwassene schuilt een kind
Herr_Rudolf
Beginnend spammer

« Antwoord #13 Gepost op: April 20, 2017, 05:24:16 »

...
Deze herinnering draagt dat mannetje nog steeds met zich mee, en ik kan het weten want dat mannetje was ik.
...

thumbsup

My 3-inch is bigger than yours...
Scratchydub
Beginnend spammer

« Antwoord #14 Gepost op: April 24, 2017, 05:44:35 »

Tof om zoveel verhalen te horen!  glasses9

Als ik terugdenk aan m'n kindertijd is het toch moeilijk om er 1 uit te halen. Ik had zoveel autootjes, in alle schalen, en allemaal waren ze leuk!
Of het nu de matchboxjes waren die ik in m'n broekzak meenam om iets leuks bij te hebben op saaie restaurantbezoeken met de grootouders, of de Bburago 1/43 modellen waarmee we (met behulp van knikkers en door m'n pa gemaakte racebanen in het zand) races reden op het strand, het was allemaal onmisbaar speelgoed! (alhoewel, onmisbaar, er worden nu nog af en toe wrakken teruggevonden van stevig gecrashte autootjes die ik ooit in de tuin had begraven  icon_biggrin )

Voor de foto heb ik gekozen voor de enige twee modellen in 1/24 die ik als kind had. Die heb ik eerst grotendeels kapot gespeeld, vooral de Kever (het waren 'avontuurlijke' modellen he). Maar omdat ik die 2 modellen echt wel graag zag, heb ik al heel vroeg besloten om ze wat te ontzien en dus zette ik ze op m'n kast en zo werden ze zowat de eerste modellen die ik als kind bewust bijhield als collectiestukken.
Later ben ik dan gaan proberen om alle ontbrekende onderdelen weer terug te vinden of te vervangen, vooral bij Herbie. Zowat elk accessoire daarvan was weg of kapot, lichten, ruitenwissers, deurklinken, antenne, bumpers, .... . Het is met de jaren redelijk goed gelukt om die terug compleet te maken. Nu mis ik nog enkel de voorbumper, ik ben totnogtoe vreemd genoeg nooit een wrak van die Polistil-Kever tegengekomen waar die voorbumper nog aanwezig was  icon_scratch . Maar die vind ik ongetwijfeld nog wel eens!

Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  

Ga naar: