Voor mij is dit "DE" Mercedes. Ik had 'm in m'n jeugd van Majorette en m'n broer had er ook een. Beide kwamen ze dagelijks op tafel om mee tespelen. Later kwam er een bij van Matchbox, maar die bleef nieuw. Er viel immers niet mee te spelen (totaal geen vering) en niet mee te pronken (de ster op de neus ontbrak). Deze Mercedessen hebben jarenlang voor veel speelplezier gezorgd.
Bij ons in de buurt hadden er ook nog eens veel menden zo'n Mercedes. (Tja in de streek waar ik opgroeide zat best veul zwart geld. Oeps wat zegt ie nou...). En wat ook nog meespeelde was dat Dallas op TV was en JR had zo'n 450 SEL bestuurde. (Hij heeft ook andere Mercedessen gehad trouwens).
Geen Majorette en geen Matchbox, maar hier een vergelijking van de 1/66 Schuco en 1/67 Tomica. Goed vergelijkbare modelletjes.
Niet onbelangrijk: beide met ster voorop.
Kijk zelf en oordeel:

Duidelijk Tomica wieltjes versus Schuco wieltjes,
Beide met te openen portieren.

Nauwelijks afwijkende grill. Bij de Tomica zijn de koplampen niet uit een stuk met de grille gemaakt, maar extra glimmend.

Achterzijde van deze Schuco toont helaas een wat grote kier tussen body en base.
Bij beide zie je de dubbele uitlaat onder de bumper verschijnen.

Het C-stijltje in de achterdeur tekent goed de lijnen van de 450 SE.

Ik heb zelf een zeer lichte voorkeur voor de Tomica, maar ik denk dat dat door de kleur / lak komt.