Enkele weken geleden vond ik een oud klein modelletje van zo'n 6cm lang, met als enige identificatie "KB5":
Ondanks verscheidene pogingen lukte het me niet om de fabrikant van dit modelletje te achterhalen. Tot ik bezoek kreeg van een mede-verzamelaar, Heron.
Die wist me te vertellen dat het om een model van Karl Bub ging, een Duitse speelgoedmaker uit Nürnberg die vanaf 1851 allerlei leuke dingen maakte,
blikken speelgoed en modeltreinen en dergelijke. In de jaren '40 van de vorige eeuw werden er ook enkele modelautootjes gemaakt in een zink-legering.
Er zijn slechts een 7-tal modellen bekend, variërend tussen 6 en 11 cm. De modellen schijnen zo goed als allemaal aan metaalmoeheid (Zinkbruch) te lijden,
ook op mijn modelletje zijn daar helaas sporen van te zien
Bub sloot de deuren in de jaren '60, maar in 2002 werd de naam opgevist en begon de moderne reeks BUB-modelletjes in 1/87.
Dit modelletje ziet er wel uit of het heel wat heeft meegemaakt, maar een speelgoedautootje van ruim 70 jaren oud kan natuurlijk niet perfect zijn.
Het is waarschijnlijk de oudste in m'n collectie, en gewoon een hele leuke vondst.
Dit model is waarschijnlijk een Adler, maar zeker ben ik daar niet van. Herkent iemand hier iets in?
(op deze foto zie je duidelijk de beginnende scheurtjes ..)
Cheers,
Maarten