3 Inch Forum
November 22, 2024, 10:26:43 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 1.24 promo automodellen uit de usa.  (gelezen 12724 keer)
0 geregistreerde leden en 7 gasten bekijken dit topic.
ron
Beginnend spammer

Does size matter ?

« Gepost op: April 21, 2014, 07:05:24 »

Geachte leden,

dat ik geen 3 inch meer verzamel , betekent niet dat ik al jullie aanwinsten niet meer in de gaten houd.
En ook niet dat (ik heb mijn verzameling 50 procent gehalveerd) ik helemaal stop met verzamelen.
alleen iets anders .....namelijk 1.24 promo auto`s van bv jo-han/ertl/amt.
Ik weet dat de modellen van plastic zijn , en gekocht worden/werden bij de usa autodealer.
Maar dan houdt mijn kennis op , op het internet word ik ook niet veel wijzer.behalve verkoop.
zijn er onder jullie leden , die er wel wat kennis over hebben.
Dan hoor ik het graag , ik ben ook niet te oud om te leren . icon_study

Bij voorbaat dank
« Laatste verandering: April 21, 2014, 10:12:05 door ron » Gelogd
VetteEd
Global Moderator
Forum Freak

« Antwoord #1 Gepost op: April 21, 2014, 09:18:38 »

Internet maakt je niet wijzer??

Om een beeld te krijgen, kun je 's werelds grootste veilingsite eens doorzoeken op "dealerpromo" evt. aangevuld met een automerk/-type.
Het valt buiten mijn expertisegebied, maar ik weet dat er van Corvette ongelooflijk veel van dit soort modellen zijn uitgebracht. Da's misschien meteen het goede nieuws; je kunt wel even vooruit. thumbsup laughing7 laughing7
theo Grazy Taxi Limos
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: April 21, 2014, 09:38:27 »

Om een beeld te krijgen, kun je 's werelds grootste veilingsite eens doorzoeken op "dealerpromo" evt. aangevuld met een automerk/-type.
Het valt buiten mijn expertisegebied, maar ik weet dat er van Corvette ongelooflijk veel van dit soort modellen zijn uitgebracht. Da's misschien meteen het goede nieuws; je kunt wel even vooruit. thumbsup laughing7 laughing7
Onder zoeken ( promo ) staan er ook een paar !  thumbsup

ron
Beginnend spammer

Does size matter ?

« Antwoord #3 Gepost op: April 21, 2014, 10:19:19 »

klopt , maar verkoopsite`s is het probleem niet .
Maar de achtergrond , bv waarom plastic en geen die cast.
En waarom de modellen zo goed lijken, maar toch simpel zijn .
de history van promo modellen zoek ik meer.
Zijn de modellen zo kaal dat je ze bv moet verfen (kit vorm dus)
En die kan ik niet goed vinden.
Ik heb er al eentje aangeschaft die lijkt perfect maar is toch erg simpel en charmant.
VetteEd
Global Moderator
Forum Freak

« Antwoord #4 Gepost op: April 21, 2014, 10:24:35 »

Nogmaals,...niet mijn expertisegebied, maar...

Voorzover ik weet, worden/werden ze op kleur uitgebracht (in de kleuren van de 1:1 modellen).

Dit filmpje vond ik net: http://www.youtube.com/watch?v=dccNp3kM-OQ
ron
Beginnend spammer

Does size matter ?

« Antwoord #5 Gepost op: April 21, 2014, 10:37:13 »

Nogmaals,...niet mijn expertisegebied, maar...

Voorzover ik weet, worden/werden ze op kleur uitgebracht (in de kleuren van de 1:1 modellen).

Dit filmpje vond ik net: http://www.youtube.com/watch?v=dccNp3kM-OQ

Yes , dit is wat ik zocht, thx ed.
En ja , dit ga ik verzamelen .erg cool spul.

theo Grazy Taxi Limos
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: April 21, 2014, 10:56:25 »

Jou vraag is al eens gevraagd op
http://forums.aaca.org/f169/history-promo-car-models-211255.html
 thumbsup
ron
Beginnend spammer

Does size matter ?

« Antwoord #7 Gepost op: April 21, 2014, 11:06:38 »

Ok , thx theo .
Ook veel van geleerd.
Leuk spul en moeilijk voor sommige modellen .......ik hou van een uitdaging.
niva
Beginnend spammer

« Antwoord #8 Gepost op: April 22, 2014, 07:38:40 »

http://en.wikipedia.org/wiki/Jo-Han

Jo-Han maakte vroeger (eind vijftiger jaren) alleen maar promotionals in opdracht van fabrikanten. Vanaf midden zestig (volgens mij) zijn ze begonnen met het verkopen van hun promotionals als kits, plastic bouwdozen dus. In de jaren zeventig en tachtig kwamen de modellen ook als kits naar Europa toe. Kager in Duitsland was een hele grote distributeur in de jaren tachtig die dit merk met containers tegelijk naar Europa haalde. Door die massa konden modellen voor hfl. 9,95 verkocht worden. Echter de groep in Nederland was maar klein voor deze modellen. Plastic bouwdozen zijn in NL nooit zo populair geweest als in Engeland en Amerika.
Ik denk dat de reden voor 'waarom plastic' gewoonweg in het feit van kosten liggen. Diecast modellen in grote schaal zijn pas op gang gekomen vanaf midden jaren 70 met merken als Barlux, Polistil en Martoys (voorloper van Bburago). Plastic bouwdozen zijn in Amerika altijd een grote markt geweest. Diecast is daar veel minder verzameld vroeger dan hier. Pas de laatste 15 jaar heeft diecast daar een enorme vlucht genomen.  Veel fabrikanten van plastic modelbouw zijn ook Amerikaans, Monogram, Upc, Amt, Ertl. Revell heeft bijvoorbeeld destijds Monogram overgenomen om ook de Amerikaanse markt te kunnen veroveren. Overigens is die liefde inmiddels weer over.
Ook fabrikanten als Matchbox deden die pogingen om plastic bouwdozen te maken. Matchbox is daardoor een tijd eigenaar van AMT geweest.

cor
Goeroe
Uber spammer

« Antwoord #9 Gepost op: April 22, 2014, 06:24:08 »

apart gebied ga je op ron, ik heb zelf vele promo`s staan van corvettes en ook nog wel dubbele dus laat maar weten, en als je wilt kan ik een  foto van mijn gedeelte maken....

COR

Loves Corvettes but other models are also nice
ron
Beginnend spammer

Does size matter ?

« Antwoord #10 Gepost op: April 22, 2014, 06:28:31 »

apart gebied ga je op ron, ik heb zelf vele promo`s staan van corvettes en ook nog wel dubbele dus laat maar weten, en als je wilt kan ik een  foto van mijn gedeelte maken....

COR

graag cor , ...lijkt me leuk.
ik vind de promo modellen ook een aparte keuze en lastiger .
maar ik houd van aparte modellen, heb er al twee gekocht , zal hier later foto,s van plaatsen.
300ZX Z31
Uber spammer

« Antwoord #11 Gepost op: April 23, 2014, 10:31:29 »

Ik kan me herinneren dat al in een heel vroege editie van Modelauto een artikel stond waarin uitvoerig op deze dealerpromo's ingegaan werd. Hier in Europa worden ze niet veel verzameld maar in Amerika des te meer.
theo Grazy Taxi Limos
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: April 23, 2014, 10:45:59 »

thumbsup denk dat marc die bedoeld

Auto World en Oscar Kovaleski
by BvR • 23 september 2013 • 2 Comments

In de rubriek Opa Vertelt aandacht voor Auto World en Oscar Kovaleski. Auto World is terug en is de stuwende kracht achter de heruitgaven van 1:18 ERTL modellen en de kits van onder andere AMT. Onlangs lanceerde het merk ook 1:64 diecast.
Hoewel naam en logo hetzelfde zijn is het geen herstart van het oude bedrijf.

Oscar Kovaleski, Amerikaan van Poolse afkomst, startte in 1958 zijn winkel en mail order in Scranton, Pensylvania. De slot car racing hype kwam eraan. Dat was één tak van zijn business en de andere waren de beroemde kits van o.a. AMT, MPC  en JoHan. Vanzelfsprekend leverde hij ook merken zoals Revell en Monogram. Ik noem die twee groepen merken bewust afzonderlijk.
Het waren de jaren van de fameuze 3in1 kits in 1:25 van met name AMT. Dat betekende dat je het automodel in drie versie kon bouwen. Als gewone (stock) versie, een custom (we noemen dat nu soms gepimpt, maar customizing gaat vaak veel verder) en een derde mogelijkheid zoals een race versie. AMT heeft heel veel kits gemaakt. Die worden intensief verhandeld. Dat geldt eveneens  voor al die andere merken. Zo was er ondermeer een kit van een Imperial, die je ook als pick up kon bouwen. Beroemde customizers als Barris, Cushenberry, Jeffries leenden hun naam aan het merk en tekenden ook voor de custom versies. Dat ging dus ver en Auto World leverde dus ook het materiaal zoals putty, gereedschap enzovoort. Zo werden in de plastic kits daken verlaagd, andere voorkanten of wat dan ook gecreëerd.

Merken als AMT, JoHan en MPC waren als sinds eind veertiger, begin vijftiger jaren makers van de zogenoemde promotionals. Dat waren kant en klaar modellen van plastic in schaal 1:25, althans met een enkele uitzondering qua schaal. Zoals bekend waren er in de Amerikaanse auto industrie ieder jaar modelwisselingen. Dat was een cyclus van drie jaar die begon met de introductie van een compleet nieuw model en in de twee volgende jaren werden er kleinere veranderingen doorgevoerd. AMT en de anderen leverden daarvan modellen die via de autodealers werden verkocht voor een dollar of weggegeven. Dat bracht hen op een zeker moment ertoe om daarvan ook kits te gaan maken. Het maken van promo’s gebeurt op een enkele uitzondering al jaren niet meer en AMT werd bijvoorbeeld overgenomen door Matchbox en we weten hoe het daar mee afgelopen is. Het “nieuwe” Auto World is inmiddels begonnen met de heruitgave van de AMT kits. Terug naar her oude “Auto World”. Ze brachten vanaf 1958 verschillende catalogi uit, twee keer per jaar gewijd aan modelauto’s. In het begin heel erg veel over slot cars en daarnaast de plastic kits. Veel later toen de slot car racing rage voorbij was ook aan de toen bestaande diecast merken. Daarnaast een catalogus voor de echte racerij, waar je een Nomex race overall kon kopen, om maar eens wat te noemen. Oscar K. was een autosport man en racete een ex-fabrieks McLaren.
Mijn interesse in Amerikaanse autoś bestond toen al en ik ging werken en geld verdienen. De AMT kits werden mondjesmaat in Nederland geïmporteerd. Op de een of andere manier, het zal wel een advertentie geweest zijn in een Amerikaans tijdschrift, kwam ik Auto World op het spoor en ik vroeg de catalogus aan.

Anno 2013 is het misschien toch aardig om te beschrijven hoe dat ging. Je ging naar een postkantoor, kijk op een andere site om te lezen wat dat was, en kwam terug met een postwissel. Die vulde je in, ging terug naar het postkantoor, betaalde het bedrag dat je over moest maken én de kosten en stuurde de postwissel naar de geadresseerde. En dan, na een week of zes, kwam het bestelde aan. Het is ook daarom dat mensen uit die generatie zo kalm zijn. Je moest wel.
Zo bestelde ik mijn kits. Een 1:25 Ford stock car transporter. Of een 1:12 dragster van Monogram met electrisch beweegbare carosserie, zodat ook het interieur zichtbaar was. Een foto daarvan is nog te vinden op de omslag van, geloof ik, Modellen Revue of het oude Auto in Miniatuur. Op vsmonline.com vind je een compleet overzicht van de catalogi. Google op catalog auto world en je krijgt verschillende sites met de catalogi en ander verwante artikelen. Ik verzamel, maar bewaarderig ben ik niet als het gaat om tijdschriften e.d. Wel liggen er nog een achttal Auto World smulboeken op mijn hobbyzolder.

In de tachtiger jaren werden de winkel en mailorder gesloten. Inmiddels weten we dat er een opvolger is. En Oscar leeft nog.

Ben van Roode
300ZX Z31
Uber spammer

« Antwoord #13 Gepost op: April 24, 2014, 10:29:46 »

Ik doelde op het blad Modelauto, een editie uit eind jaren '80 moet dat al geweest zijn, nog uit het pre-digitale tijdperk ;-)
niva
Beginnend spammer

« Antwoord #14 Gepost op: April 25, 2014, 08:56:45 »

Citaat
Ik doelde op het blad Modelauto, een editie uit eind jaren '80 moet dat al geweest zijn, nog uit het pre-digitale tijdperk ;-)
Dat kan ik me ook wel herinneren. In de facebookgroep modelautoverkopen https://www.facebook.com/groups/modelautoverkopen/search/?query=modelauto biedt iemand oude modelautobladen aan.

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: