Laat ik mijn top 5 ook maar even posten.
Eigenlijk allemaal modellen uit mijn jeugd. Maar nog steeds onovertroffen.
En allemaal uit het mooiste tijdperk van Matchbox. Het tijdperk van de echte auto's.
Nummer 5.

Voor het eerst mee gespeeld bij een oom in Heerhugowaard. En meteen verkocht voor deze. Prachtige BMW met zeer geslaagde opdruk.
De eerst volgende keer dat ik een auto uit mocht zoeken en deze erbij was hoefde ik niet na te denken.
Een nadeel: Het stuur zit aan de verkeerde kant dat hoort niet bij een BMW.
Nummer 4.

Een van mijn vroegere Matchbox. Peugeot was in de beginjaren mijn favoriete merk en ook het eerste wat ik kon schrijven.
205, 309 en 405 waren voor mij magische nummers. En deze was ook super. Ik dacht als ik 18 ben en m'n rijbewijs heb koop ik een 205.
Maar ja, toen 18 was had ik geen rijbewijs en dus ook geen 205. Toen wou ik een BX, en toen werden die ook schaars...
Anyway. Het modelletje is natuurlijk te ziele gegaan. De meeste auto's heb ik letterlijk stukgespeeld. Zo hoort het eigenlijk ook.
Uiteindelijk was bijna alle lak eraf (enkel klein streepje) en het dak was los. Had nog wel de achterklep. Toen een gele aangeschaft. Kon ik weer volgas door.
Nummer 3.

Supercombinatie van kleur. Maar toen de deuren de lak en de a-stijlen eraf lagen werd het wat minder. Uiteindelijk in een mislukte terugbuiging van het dak de voorruit ook nog gesloopt. Mooie licht bodemplaat had ze ook.
Nummer 2.

Dicht bij nummer 3. Iets minder uitbundig als de anderen in dit rijtje. Toch super en practisch. Als ik m'n droomauto wou natekenen hoefde ik alleen maar deze te kopieren (of een witte 911 Speedster(met zo'n zwart vinnetje)).

Het origineel bestaat ook nog. Langst in bezit. Bijna altijd bovenin de autokrat gestaan.
Nummer 1.

De Sierra.
Misschien hadden jullie die wel een beetje verwacht. Mijn absolute nummer 1. Maar ook een die snel uit elkaar lag. Kaal is die nooit geweest. Maar de bodem was los dus dat betekende container. Nog vele jaren naar een nieuwe Sierra gezocht maar onvindbaar. Had nog wel een grote van Corgi, maar die kon niet in de garage. In 2001 vond ik op Koniginnedag een grijze (die lang niet zo leuk was als deze). Nog een jaar op vijf/zes later zag ik de zwarte op internep. Die moest ik ook, wellicht nog mooier.
Gelukkig nu aardig wat Sierra's in de collectie. All because of...
Nog maar een paar foto's.