Civictoria
|
|
« Antwoord #15 Gepost op: December 26, 2009, 10:17:04 » |
|
Hee! dit zou je kunnen maken als spuitdraaiplateau... http://www.youtube.com/watch?v=HM6BLeXOfrMik heb het van een oude platenspeler uitschuif dinges gemaakt, mar je zou ook een oude pick up zelf kunnen gebruiken, of een hapjes schotel van bij de Blokker....die kom je ook wel eens tegen in draabare uitvoering :mrgreen:
|
|
|
Gelogd
|
One life, live it!
|
|
|
Civictoria
|
|
« Antwoord #16 Gepost op: December 26, 2009, 10:20:14 » |
|
verder, het spuiten, lijkt erop dat je te ver ervanaf gespoten hebt. het moet wel uiteraard egaal zijn. op de bus staat wel 20 cm, maar dat vind ik te ver, is eerder 10 cm...Gewoon hup, 1, a 2 keer erlangs af. schuren tussendoor doe ik zelden bij modellen zoals de jouwe, alleen als ik met plamuur bezig ben geweest. ok, je kunt een stofje weghalen, maar gauw ga je al door de laklaag heen. gebruik daarom waterproof 1000 of zo.
dus bij gewoon afbijten en opnieuw spuiten, niet teveel grof schuren, ga je alleen maar zien , want de motip verf is erg dun.... laat wel mooi de details uitkomen ( je spuit niet gauw iets "dicht" )
Nogmaals, oefening baart kunst, niet te snel denken, "ik kan het niet" :mrgreen:
|
|
|
Gelogd
|
One life, live it!
|
|
|
VetteEd
|
|
« Antwoord #17 Gepost op: December 26, 2009, 10:27:22 » |
|
Voor het spuiten van de binnenkant leg ik de auto ondersteboven. Daarna spuit ik de body. Dan plak ik een blokje hout of karton met ducktape op een plankje, waar ik de body overheen zet (zodat het blokje in de body valt). Dat werkt ook prima dat klopt, alleen wel 1 ding, zoals ik het doe, kun je dan zowel binnen en buiten , in 1 handeling doen... scheelt droogtijd begrijp me goed, is geen kritiek , alleen een eventueel punt om aan te denken of zo :mrgreen: Had ik nog niet aan gedacht,...goede tip.
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
VetteEd
|
|
« Antwoord #18 Gepost op: December 26, 2009, 10:34:19 » |
|
verder, het spuiten, lijkt erop dat je te ver ervanaf gespoten hebt. het moet wel uiteraard egaal zijn. op de bus staat wel 20 cm, maar dat vind ik te ver, is eerder 10 cm...Gewoon hup, 1, a 2 keer erlangs af. schuren tussendoor doe ik zelden bij modellen zoals de jouwe, alleen als ik met plamuur bezig ben geweest. ok, je kunt een stofje weghalen, maar gauw ga je al door de laklaag heen. gebruik daarom waterproof 1000 of zo.
dus bij gewoon afbijten en opnieuw spuiten, niet teveel grof schuren, ga je alleen maar zien , want de motip verf is erg dun.... laat wel mooi de details uitkomen ( je spuit niet gauw iets "dicht" )
Nogmaals, oefening baart kunst, niet te snel denken, "ik kan het niet" :mrgreen: Het zou ook kunnen, dat je de spuitbus te snel heen en weer bewogen hebt. Ik begin altijd met zo'n dunne laag, als op jouw eerste foto. Daarna zet ik hem in de "wet paint"; de bus dan langzamer bewegen, waardoor er een dikkere laag ontstaat, die ook glanst. Dan droogt hij egaal en strak op. En inderdaad, je "spuit niet gauw iets dicht". Bovendien is het een kwestie van "gewoon doen". Ik was altijd erg huiverig voor het spuiten van lak, voor m'n gevoel heb je meer controle over een kwast dan over een spuitbus. De eerste twee "spuitprojecten" leverden wat "druipers" op, dus schuren en opnieuw beginnen. Dat waren overigens 1:24 modellen met Tamiya lak. Da's een stuk lastiger in mijn beleving. De kans dat het met 3 inch fout gaat is een stuk minder groot, omdat je minder oppervlakte hebt en dus minder kans hebt op een te dikke laklaag,...dus druipers. Kortom, gewoon opnieuw proberen,....veel succes weer.
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Civictoria
|
|
« Antwoord #19 Gepost op: December 26, 2009, 10:40:33 » |
|
nu is Tamiya lak ook wel niet de meest makkelijke lak wat je zou kunnen doen ( maar het is nu eenmaal moeilijk te onderwijzen zo online) is, wat je op de eerste foto ziet( dus die stippeltjes zeg maar) en dan nog eens erover heen, zolang tot dat het egaal is. en dan doe je de volgende keer hetzelfde, maar dan sneller en in minder lagen, snap je. Zie het als een heerlijke bochtencombinatie rijden... doe je na tig keer ook soepeler en sneller dan met de eerste rijles :mrgreen:
|
|
|
Gelogd
|
One life, live it!
|
|
|
Civictoria
|
|
« Antwoord #20 Gepost op: December 26, 2009, 10:47:59 » |
|
De kans dat het met 3 inch fout gaat is een stuk minder groot, omdat je minder oppervlakte hebt en dus minder kans hebt op een te dikke laklaag,...dus druipers.
Kortom, gewoon opnieuw proberen,....veel succes weer. Na genoeg oefening gaat zelfs een grote radiator prima, enigste foutje, is dat bij het drogen een mug zich op het oppervlakte waagde, met als gevolg dat je dat, (als ik op m'n knieën lig, en onder een bepaalde lichtival) nog ziet, 4 miniscule streepjes :doh: deze is ook met 1k autolak gespoten, nadat de oude laag was geschuurd. met waterproof 800. En aangezien ik nog altijd geen supermens ben, ( maar wel geduldig en een akelige muggezifter op dit gebied, ik weet het :oops: ) moet ook jij dit kunnen
|
|
|
Gelogd
|
One life, live it!
|
|
|
VetteEd
|
|
« Antwoord #21 Gepost op: December 26, 2009, 10:49:28 » |
|
tja, maar dat kan ook met 3inch-projectjes gebeuren, weet ik uit ervaring :doh: :doh:
sorry, we gaan meteen weer back on topic
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Civictoria
|
|
« Antwoord #22 Gepost op: December 26, 2009, 10:53:16 » |
|
tja, maar dat kan ook met 3inch-projectjes gebeuren, weet ik uit ervaring :doh: :doh:
sorry, we gaan meteen weer back on topic hou op ja! grrrrr, en dan maar weer hup in de thinner ermee :mrgreen: maar nee serieus, kleine stofjes of zo, haal ik er altijd na het drogen met waterproof 1000 eruit.. of hoe doe jij dat Edwin???
|
|
|
Gelogd
|
One life, live it!
|
|
|
Riacho
|
|
« Antwoord #23 Gepost op: December 26, 2009, 11:29:59 » |
|
Bedankt voor de snelle reactie, morgen eerst maar even afbijten en dan opnieuw proberen Bus dichter bij houden en iets langzamer bewegen. Het valt me inderdaad mee dat de details nog goed zichtbaar zijn.
|
|
|
Gelogd
|
We zien wel, daarna kunnen we altijd nog kijken.
|
|
|
VetteEd
|
|
« Antwoord #24 Gepost op: December 27, 2009, 01:13:07 » |
|
Bedankt voor de snelle reactie, morgen eerst maar even afbijten en dan opnieuw proberen Bus dichter bij houden en iets langzamer bewegen. Het valt me inderdaad mee dat de details nog goed zichtbaar zijn. Eerst een dunne laag, zoals je er al op gezet had, daarna eventueel nog een keer (binnen een kwartier) en daarna (weer binnen een kwartier) de "wet coat". Althans, dat is mijn werkwijze. De stofjes weghalen óf d.m.v. schuren (korrel 1000) óf peuteren met de nagels, afhankelijk van het soort stofje. :freak: :freak:
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Civictoria
|
|
« Antwoord #25 Gepost op: December 27, 2009, 09:21:23 » |
|
het afbijten van deze laag zal er wel iets anders uitzien, is mijn ervaring, de verf krult niet op, maar wordt gewoon weer "nat", dat wordt dus goed afvegen . en dan goed afspoelen met ( wederom ) thinner of in jouw geval wasbenzine....
Ik weet niet of je slopers hebt, anders zou je daar eens op kunnen oefenen vooraleer je een "goede" doet.
|
|
|
Gelogd
|
One life, live it!
|
|
|
Riacho
|
|
« Antwoord #26 Gepost op: December 28, 2009, 12:03:57 » |
|
Thanks, je had gelijk, die verf krult niet op. Heb het er dus met een doekje vanaf geveegd. Morgen maar eens achter thinner aan en wat schuur papier, 600 en 800 is het fijnste wat ik heb. Dit is de foto na de primer, het ziet er al wat beter uit: Tja, twee goede ideeen maken nog geen briljant idee. Bij het spuiten van de witte lak heb ik 'm eerst op z'n dak gelegd en spuit de binnenkant, om na het drogen op de klemmetjes te zetten. :cry: Een stukje van de primer op het dak is beschadigd. De buitenkant heb ik toch maar verder af geverft om te zien wat het eindresultaat wordt. :huh: Op de foto ziet het er niet eens zo slecht uit. In werkelijkheid is de verf nog steeds wat bobbelig, ben benieuwd of dat nog wegtrekt. Morgen maar weer eens afbijten en opnieuw proberen, de binnenkant laat ik zoals nu is. Dit is al een van de mindere die ik heb, slopers heb ik niet. De overige modellen zijn kraanwagens, takelwagens en andere met moeilijke hoekjes en gaatjes.
|
|
|
Gelogd
|
We zien wel, daarna kunnen we altijd nog kijken.
|
|
|
Civictoria
|
|
« Antwoord #27 Gepost op: December 28, 2009, 12:31:46 » |
|
dus... eerst klemmetje erop, model in de lucht ondersteboven draaien, spuiten, terug omdraaien , neerzetten en verder spuiten :mrgreen: dat was meer de bedoeling ik wacht meestal zeker 1 nacht, eer ik hem ergen op leg, ongeacht aantal lagen of welke lak... maar je ziet, je leert snel, succes!
|
|
|
Gelogd
|
One life, live it!
|
|
|
Fardango
|
|
« Antwoord #28 Gepost op: December 28, 2009, 11:59:02 » |
|
dat ziet er al goed uit!
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Riacho
|
|
« Antwoord #29 Gepost op: December 28, 2009, 09:44:14 » |
|
Afbijten en plaatje gezocht om de klemmetjes in te zetten. Thinner gekocht en 1200 schuurpapier. Hmm, een van de klemmetjes laat los tijdens het onderste boven houden en het onder plaatje is wat te groot, afzagen dus dan heb ik er gelijk 4. En het resultaat: Ik vind het zelf niet eens zo slecht. Morgen nog eens bij daglicht bekijken. Maar waarschijnlijk laat ik het zo. Nog even over het spuiten, de voorkant is erg lastig om goed te doen, ik had het idee dat ik de details al dicht aan het spuiten was terwijl op de grill nog zamac te zien is. Verder kan ik de verf er veel dikker er op zetten dan ik verwacht had, anders krijg je die hobbels en bobbels. Ook moet ik opletten op het resultaat wat ik spuit, als je goed kijkt zie de wel waar het goed is en waar het te dun is. Zelfs dacht ik even dat ik te veel op de achter bumper had zitten, die was namelijk nat bijna dicht, terwijl opgedroogd de bumper weer goed te zien is. Er zitten nu twee lagen primer en twee lagen witte lak op. Die heb ik met tussen pozen van 10 minuten na elkaar er op gespoten. Laat maar weten waar ik het bij de volgende beter kan doen. Ben al aan het zoeken welke ik nog meer heb die wit zijn. :lol:
|
|
|
Gelogd
|
We zien wel, daarna kunnen we altijd nog kijken.
|
|
|
|