3 Inch Forum
September 20, 2017, 02:55:34 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Fabrieksinformatie  (gelezen 28041 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
MjrttNrv
Beginnend spammer
***
Offline Offline

Berichten: 659



Bekijk profiel WWW
« Gepost op: Augustus 25, 2008, 08:27:26 »



In 1946 wordt in Lyon NOREV opgericht door Joseph VERON. Hij doet dit samen met zijn broers Emile en Paul. De naam Norev is een anagram van hun achternaam. Hun missie; speelgoed.

Het begint allemaal met de productie van speelgoed horloges in een pand aan de Rue du 4 Août 1789 nummer 53-65 in Villeurbanne.
 (bron: Norev)
Eind jaren ’40 is een kleine metalen garage, vergezeld van enkele plastic autootjes, Norevs eerste stap in de richting van het maken van speelgoedauto’s.
In 1953 wordt de eerste plastic miniatuurauto gemaakt, schaal 1:43. Het is een Simca Aronde. Eveneens start de productie van plastic 1:87 autootjes

Na de oplevering wordt in 1956 de productie voortgezet in een nieuwe fabriek in Villeurbanne aan de Rue Decomberousse nummer 32.
 (bron: Norev)
Door een eenvoudig en goedkoop productieproces en door zich te concentreren op Franse merken weet Norev lange tijd een specifieke markt te bedienen, ondanks de concurrentie van m.n. Dinky Toys.
In 1961 verlaat Emile Norev en start Rail//Route, later ‘omgedoopt’ tot Majorette.

Begin jaren ’70 zijn bewogen jaren voor Norev. In 1971 wordt de Jet-Car reeks gelanceerd, die-cast miniaturen op schaal 1:43. Deze lijn wordt gezien als de ‘boost’ voor Norev en de modellen zijn in bijna ieder tankstation in Frankrijk te vinden.
In die zelfde periode worden de 1:66 mallen (en overige boedel) van het Duitse merk Schuco overgenomen. De geproduceerde modellen worden onder de naam Mini-Jet uitgebracht. Half jaren ‘70 wordt deze lijn uitgebreid met een aantal ‘eigen’ modellen.

Half jaren ’80 gaat Norev sterk achteruit. De Mini-Jet lijn houdt op te bestaan, en ook de verkoop van 1:43 modellen stagneert.
1986; Marc FISCHER neemt Norev over. Een heroriëntatie van de productie is het gevolg en de focus wordt verlegd naar verzamelbare miniatuurauto's. Detaillering van de modellen is een feit!
Norev concentreert zich in de jaren ’90 op de vervaardiging van hoofdzakelijk schaal 1:43. Er volgt al snel toetreding in de wereld van georganiseerde evenementen met de productie van Tour de France modellen.

In 1997 neemt Axel FISCHER (zoon) het roer over en start al snel met de introductie van schaal 1:18 modellen. Norev leeft weer helemaal op.

In 2002 wordt er een overeenkomst tussen Norev en Renault uitgebreid en worden, naast de schaal 1:43 modellen, de eerste 3-inch modelletjes geproduceerd. Eerst de Kangoo, daarna Trafic .. velen zullen volgen.

In 2003 wordt de merknaam Mini-Jet weer ingevoerd, dit keer voor een uitgebreide nieuwe serie 3-inch modellen.
 (bron: Norev)            (bron: Norev)
Deze modellen worden voornamelijk in opdracht van autofabrikanten uitgevoerd. Eveneens worden in dit jaar de zogeheten Baby-Jet modelletjes geïntroduceerd, autootjes, zoals de naam zegt, specifiek voor 0 tot 3 jarige kinderen.

Het nieuwe hoofdkantoor aan de Avenue de Bohlen nummer 70-72 in Vaulx-en-Velin wordt in 2004 ingebruik genomen.
 (bron: Norev)

In 2005 wordt in samenwerking met GTI-Mag, parallel aan de bestaande 3-inch lijn, de productie van de GTI-tuners gestart.
De (nu nog) beperkte lijn 1:64 modellen ziet in 2006 het levenslicht.
Gelogd

buttonfreak
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 7868



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Februari 08, 2016, 04:55:58 »

Sinds deze post zijn er zo'n 8 jaar vergaan en dus tijd voor een update. Een beknopte, maar toch:

De lijn met gedetailleerde 1:64 modellen is waarschijnlijk geen groot succes geworden, er komen geen modellen meer bij. Later probeert Norev het nog eens in 1:64, maar dan met relatief simpele modellen. Ook dit lijkt geen succes te zijn, want ook hier verschijnen geen nieuwe modellen meer. Norev lijkt zich sinds enkele jaren te herorienteren. Haar Minijet-lijn zelf wordt qua schaal verkleind, waarschijnlijk om kosten te besparen. Voor Renault worden gedetailleerdere modellen gemaakt waar geen koplamplensjes meer gebruikt worden, maar koplampopdruk. De bedrukking lijkt (nog) scherper dan vroeger.
Gelogd

database
blog (nieuw!)
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!