Goed nieuws en slecht nieuws van uit het Siku-kamp, zoals Hugo al eerder aangegeven heeft hier vandaag, zijn er nieuwe modellen bekend gemaakt voor 2021!
Het Goede nieuws is dat er wel degelijk een aantal leuke modellen tussen zitten die ook echt een beetje verzamelwaardig zijn.
Het slechte nieuws is daar in tegen dat het voor de meeste mensen hier eigenlijk nog weinig relevantie bied, los van de modellen die al bekend zijn gemaakt in de afgelopen maand zijn er eigenlijk alleen nog een Corvette ZR1 van de Amerikaanse politie en wat tracktoren en bouwmachines die uit komen, wel zijn er een aantal jubileum modellen gepresenteerd ter ere van het 100 jarig bestaan van de firma SIeper KUnststoffe. Voor de rest is er naar mijn mening weinig interessants te melden voor de mensen hier, tenzij ze net als ik Siku als hoofdverzamelgebied hebben.
Hieronder zal ik een aantal foto's plaatsen van de te verwachten modellen voor het komende jaar, zoals Hugo zich terecht afvraagt weet ik niet of de foto's hier geplaatst mogen worden, maar aangezien de complete catalogus voor 2021 te vinden is op de website van Siku denk ik dat dit geen enkel probleem hoeft te zijn. Ook de link naar de Catalogus zal ik voor de liefhebbers hier plaatsen, maar genoeg gepraat, nu tijd voor beelden, kijk en oordeel zelf:
Als eerste heb ik hier de aangekondigde modellen voor de maand Maart:
Gevolgd door de levering die gepland staat voor Juni:
En de levering die voor September gepland staat:
Tot slot zijn er ook nog een aantal Jubileum modellen aangekondigd:
Mijn eerste indruk voor nu is dat er best modellen tussen zitten die voor Siku-liefhebbers interessant zijn, zoals bijvoorbeeld de VW Transporter T6 van de Feuerwehr als "Notarzt" Met koffertjes, de BMW i8 "Polizei", De "UPS" Mercedes-Benz Sprinter (ook al is dit eigenlijk niet meer dan een omgebouwde ambulance), De MAN Pantserwagen van de Polizei en de BMW Z4 M40i (welke er zonder stickers waarschijnlijk het beste uit ziet).
Voor de rest weet ik niet zo goed wat ik moet vinden van de Neuheiten voor 2021, wel heb ik een beetje het idee dat men bij Siku nog niet het achterste van zijn tong heeft laten zien. Naar mijn idee is het namelijk zo dat ze voor nu waarschijnlijk alleen de modellen laten zien die echt klaar zijn en dat ze deze gauw online hebben gegooid om ons een indruk te geven van wat we kunnen verwachten van Siku in de toekomst.
Zelf kan ik me in de recente geschiedenis ook geen jaar voor de geest halen dat de modellen zo vroeg al openbaar gemaakt zijn, ook krijg ik bij het zien van deze foto's het idee dat ze bij Siku de Catalogus een beetje snel hebben afgeraffeld zodat ze toch wat hebben te laten zien, want echt veel nieuws vind ik het persoonlijk ook niet ten opzichte van de afgelopen jaren.
Wellicht is het zo dat, met het oog op de Spielwarenmesse , welke door de Corona crisis is verplaatst naar komende zomer, men bij Siku heeft gedacht het tussen aanhalingstekens "ECHTE" nieuws daar te gaan presenteren. Omdat ze anders eigenlijk niks meer te zoeken hebben op de beurs en het grootste deel van het geplande nieuws dan al in de winkels ligt. Mede door de corona crisis, denk ik dat ze bij Siku behoorlijk wat grote productie en planningsproblemen hebben opgelopen, waardoor men uiteindelijk de hele planning heeft moeten omgooien en bepaalde dingen en ideeën eigenlijk zouden moeten worden uitgesteld. Met als gevolg een ietwat lege catalogus en veel grote jubileum-plannen die voorlopig eerst in de ijskast worden gezet.
Misschien ben ik veel te optimistisch, maar het wil er bij mij nog niet echt in dat dit alle modellen voor komend jaar zijn, mocht dit wel zo zijn dan hebben ze bij Siku eigenhandig de grootse verwachtingen die iedereen voor het 100jarig jubileum had om zeep geholpen en behoorlijk teleurgesteld.
Tot slot heb ik hier nog de link naar de complete catalogus voor de liefhebbers:
https://www.siku.de/de/service/medien/katalog.htmlAl met al denk ik dat het jaar 2021 best een mooi jaar gaat worden voor de Siku-liefhebbers, maar wel met een behoorlijke kanttekening dat dit wellicht nog niet alles is voor komend jaar en dat het tot nu toe best een beetje teleurstelt na alle verwachtingen die hooggespannen waren bij iedereen, de afgelopen jaren.