Terwijl de mal van de Opel Manta B naar Braziliƫ werd verscheept om als Rei verder gegoten te worden, liep de Opel Manta A SR als Norev Mini Jet van de band in Frankrijk, na een eerste leven als model van Schuco.
In dit vergelijk een klein aantal auto's waaruit de beperkte produktie en daaruit volgende schaarste op de huidige markt kan worden afgeleid.
De Schuco Manta is als eerste verschenen als nummer 301839 - hier in het rood. Ook geleverd in het geel zonder zwarte striping en motorkap, maar die is lastig te vinden. Zoals vaker bij Schuco is de mal later gebruikt voor een variatie, in dit geval nummer 849, met zwarte accenten op de motorkap en op de flanken. De gele versie hiervan is de algemeen voorkomende, daarentegen is hier juist de rode variant moeilijk te vinden in mooie staat. Het model is uiteraard ook populair bij generieke Opelverzamelaars, dat merk je in het aanbod.
De Norev kent zoals gebruikelijk een grotere diversiteit aan lakkleuren. De Fransen zijn echter moeilijk te vinden, alleen de blauwe heb ik met doosje staan, de anderen zijn bespeeld.
Ook hier geldt weer: denk je met een repaint Schuco te maken te hebben, check even de bodemplaat want die is vakkundig aangepast voor de Norevproduktie.
Vooral de casting met twee kleuren vind ik zelf zeer geslaagd, temeer het de originele kleuren zijn waarin de Manta SR geleverd kon worden.
Hoewel slechts 5 jaar gebouwd, is het toch een icoon geworden op de Europese automarkt.
Heb je nog variaties staan, ik zie ze graag hieronder verschijnen.