3 Inch Forum
November 22, 2024, 03:06:30 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Lelijke Eend  (gelezen 7724 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Maestro
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 6473



« Gepost op: Maart 24, 2020, 04:50:35 »

Onder het kopje "Deze week in: 1948" las ik vandaag een leuk stukje in De Telegraaf:

"Op de Salon d'Automibile in Parijs presenteert autofabrikant Citroën op 23 maart 1948 een nieuwe kleine auto geschikt voor het ruige Franse platteland, de 2CV. De enige eis van Citroën: twee boeren moesten er 50 kilo aardappels mee kunnen vervoeren of een vat met 50 liter wijn. Het uiterlijk deed er niet toe.
Citroën had destijds een zwaan in het logo, waarop een journalist meldde dat 'de zwaan van Citroën met de 2CV een lelijk eendje had uitgebroed'; die benaming is in Nederland een geuzennaam geworden."


Dat van die aardappelen en wijn had ik al eens eerder gehoord, maar dat van de zwaan in het logo en de opmerking van de journalist over het uitgebroede eendje was mij onbekend. Een leuke wetenswaardigheid!

Vast hebben de 2CV kenners/specialisten (Egbert, Reignier?) nog wel meer daarover te vertellen?

Maarten
Gelogd

"These may be toys, but this ain't child's play"
Egbert2CV
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4780



WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Maart 24, 2020, 11:19:16 »

23 maart, dat klopt echt niet, het was op 7 oktober... je moet niet alles lezen wat je gelooft. Op Wikipedia staat / stond dit trouwens ook...

In dit verhaal mis ik de mand eieren die, in de auto geplaatst, over een akker vervoerd werd waarbij de eieren heel moesten blijven.
En de hoge hoeden van de heren chauffeurs, die zij bij de zondagse kerkgang konden ophouden in de auto. De wagen moest ook
door een dame bestuurd kunnen worden, dat dan wel weer.

De zwaan was mijns inziens niet het logo van Citroën maar een soort handelsmerk van de "moteur flottante", de verend opgehangen motor
Gelogd
Egbert2CV
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4780



WWW
« Antwoord #2 Gepost op: Maart 24, 2020, 11:28:08 »

De datum staat nu wèl juist aangegeven op Wikipedia. Over het ontstaan van de bijnaam Lelijke Eend doen verscheidene verhalen de ronde.

Net als over de betekenis van 2CV, dat betekent 2 Chevaux Vapeur of in het NL: 2 stoompaarden (niet! paardekrachten, zoals vaak gezegd wordt)
Het "Chevaux Vapeur" is de Franse aanduiding voor een norm van wegenbelasting. In de loop der jaren is de formule waarmee het aantal eenheden
berekend wordt nogal eens gewijzigd, tegenwoordig is bijvoorbeeld de emissie er ook in opgenomen.

Als je googlet op afbeeldingen met 5 cv voiture (of een willekeurig ander aantal) krijg je een beeld van welke auto's in welke categorie vallen
Gelogd
VW_Dutchy
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 3440


one only lives once, enjoy it


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: Maart 25, 2020, 09:36:23 »

2CV werd als project voor de oorlog gebouwd (opdracht 1934 aan André Lefèbvre en 1936 voorgesteld)

Een soortgelijke model (Porsche type 12) werd in 1931/32 door Ferdinand Porsche ontworpen
verschil is de techniek en motor voorin
https://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_Type_12#/media/File:Porsche_Typ12_Model2_Nuremberg.jpg
Gelogd

Leef met plezier en geniet van je hobby
door ook anderen een hobby te gunnen
Maestro
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 6473



« Antwoord #4 Gepost op: Maart 25, 2020, 06:00:33 »

Zo zie je maar weer Egbert: je moet niet alles geloven wat er in de krant staat en de journalisten weten ook vaak slechts van de hoed en niet van de rand.
Ik vond het gewoon een aardig artikeltje (prikkelend voor de werkelijke connaisseurs en adepten onder ons, voel je vooral aangesproken!) en heb het een op een overgenomen.

Maar leuk wat van jouw wetenswaardigheid in deze opgestoken te hebben!  notworthy
Gelogd

"These may be toys, but this ain't child's play"
Egbert2CV
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4780



WWW
« Antwoord #5 Gepost op: Maart 25, 2020, 06:09:52 »

2CV werd als project voor de oorlog gebouwd (opdracht 1934 aan André Lefèbvre en 1936 voorgesteld)

Een soortgelijke model (Porsche type 12) werd in 1931/32 door Ferdinand Porsche ontworpen
verschil is de techniek en motor voorin
https://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_Type_12#/media/File:Porsche_Typ12_Model2_Nuremberg.jpg


Dat eerste jaartal moet 1935 zijn, de bedenker was Pierre-Jules Boulanger, het ontwerp is van Lefèbvre en Bertoni (niet: Bertone)

In een aantal prototypes zat een watergekoelde boxermotor, in andere een aangepaste BMW motorfietsblok, ook een boxer tweecylinder.
Op een enkel exemplaar na is de hele voorserie vernietigd om ze niet in handen van de Duitsers te laten vallen. Een vooroorlogs prototype
is als bandentestwagen ingezet door Michelin, dit pickupje is al jaren privé-bezit van een Fransman (tot groot verdriet van CItroën)
3 prototypes waren zo goed verborgen dat ze pas in de 90-er jaren ontdekt zijn op de zolder van een boerderij op het testterrein van
Citroën in La Ferté-Vidame, westelijk van Parijs. Daarmee was het prototype dat Citroën vele jaren op allerlei plekken liet zien niet langer
het enige. Deze bekende groene auto met één koplamp heeft, naar men zegt, een verzekeringswaarde van € 1.000.000

De duurste 2CV ter wereld staat in het Eendenmuseum van Edwin Groen in Andijk, samen met nog zo'n 300 al dan niet aparte zusjes.
Gelogd
CitroBart
Spammert
****
Offline Offline

Berichten: 1154


Mammoet + Papmag


« Antwoord #6 Gepost op: Juli 20, 2020, 09:09:29 »

De zwaan was nooit een officieel onderdeel van het logo, maar ze werden wel gecombineerd gebruikt.
Zoek maar op cygne+citroen.

Of kijk hier:
https://www.nuancierds.fr/les%20garages%20Citroen%20FAUQUEMBERGUES.htm
Gelogd

Stelling 1: De Nederlandse taal is inconsequent.
O Jaa
O Ne
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!