Dat eerste jaartal moet 1935 zijn, de bedenker was Pierre-Jules Boulanger, het
ontwerp is van
Lefèbvre en
Bertoni (
niet: Bertone)
In een aantal prototypes zat een watergekoelde boxermotor, in andere een aangepaste BMW motorfietsblok, ook een boxer tweecylinder.
Op een enkel exemplaar na is de hele voorserie vernietigd om ze niet in handen van de Duitsers te laten vallen. Een vooroorlogs prototype
is als bandentestwagen ingezet door Michelin, dit pickupje is al jaren privé-bezit van een Fransman (tot groot verdriet van CItroën)
3 prototypes waren zo goed verborgen dat ze pas in de 90-er jaren ontdekt zijn op de zolder van een boerderij op het testterrein van
Citroën in La Ferté-Vidame, westelijk van Parijs. Daarmee was het prototype dat Citroën vele jaren op allerlei plekken liet zien niet langer
het enige. Deze bekende groene auto met één koplamp heeft, naar men zegt, een verzekeringswaarde van € 1.000.000
De duurste 2CV ter wereld staat in het Eendenmuseum van Edwin Groen in Andijk, samen met nog zo'n 300 al dan niet aparte zusjes.