@CitroBart, kun je ons nu ook nog een idee geven van wat nou een Citroën ID is?
Jazeker Egbert.
De ID was de eenvoudigere uitvoering van de DS.
Minder onderdelen aangestuurd door hydraulica: bijv. geen (half-)automaat maar een handbak.
Daardoor minder gecompliceerd en ook goedkoper.
De aanduiding ID werd later veranderd in DSpecial (4-bak) en DSuper (5-bak).
Qua uiterlijk zijn de verschillen minimaal.
Meest opvallend zijn de wieldoppen: de originele van de ID bedekten maar een gedeelte van de velg (sommige zelfs alleen de centrale naaf).
Maar ook de raamrubbers verschillen: grijs bij DS, zwart bij ID.
En de ID's hadden origineel dacht ik geen stootranden rondom.
Maar veel van dit soort dingen kon als optie of after-market gekocht worden. Dus 100% zeker kan je niet zijn van een eerste blik.
De break (stationcar in goed Nederlands) was altijd een ID.
In modellenland zal je weinig tot geen verschil zien tussen DS en ID, behalve die wieldoppen (als ze het goed doen).