3 Inch Forum
Maart 19, 2024, 11:20:19 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Volkswagen Type 5 Multivan  (gelezen 15917 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
mcwilly
Lekker bezig
**
Offline Offline

Berichten: 101



WWW
« Gepost op: November 02, 2011, 09:39:27 »


« Laatste verandering: Oktober 13, 2012, 10:12:15 door Christian » Gelogd

Mcwilly glasses9  "La Vida es Bella"
buttonfreak
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10374



WWW
« Antwoord #1 Gepost op: November 02, 2011, 10:50:17 »

Gelogd

buttonfreak
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10374



WWW
« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 18, 2013, 02:51:35 »


Het is dankzij dit forum dat ik wist van de facelift-versie van de Volkswagen Multivan (T5) die sinds relatief recent door SIKU is uitgebracht. SIKU heeft hier de generieke wieltjes aan toegevoegd, waardoor voor de verzamelaar het eenvoudig is deze te vinden. Het front is slim aangepast, door verdonkerd doorzichtig plastic te gebruiken moest SIKU geen grijze verf meer aan de achterkant van de koplampen aan te brengen. Dus het is zelfs waarschijnlijk goedkoper te produceren. De bodemplaat is ook anders, evenals de achterklep. Let maar op de kentekenplaat; deze was SI KU 152 en is nu SI KU 294.
Gelogd

pedro
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: September 06, 2013, 03:25:52 »

citaat Buttonfreak:

"Let maar op de kentekenplaat; deze was SI KU 152 en is nu SI KU 294."

einde citaat.

Het eerste model is er ook nog zonder letters op de kentekenplaat.
Gelogd
Denniyo
Spammert
****
Offline Offline

Berichten: 1005



« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 22, 2017, 02:56:31 »

Ik zag dat dit Topic niet helemaal up to date meer was dus ik dacht, weet je wat laten we de Varianten database eens even een flinke schop geven! thumbsup


De Volkswagen Multivan T5 werd halverwege 2004 geïntroduceerd door Siku, de eerste kleur was Blauw:

Helaas is de mijne niet zo mooi meer, maar een nieuwe is onderweg.



De Tweede kleur die werd geïntroduceerd was de alom bekende kleur "Verkehrsrot" deze kleur werd, als ik me niet vergis geïntroduceerd in 2006:



De 3e Kleur die leverbaar werd was volgens mij "Melongelb" deze werd geïntroduceerd in 2008:



In het jaar 2010 werd de gele opgevolgd door de Witte Variant, van deze variant zijn alleen modellen bekend met het nieuwere wieltype waar deze in de catalogus nog afgebeeld werd met het oude wieltype. Dus er bestaat een mogelijkheid dat de witte ook nog leverbaar geweest is met het oude wieltype, echter heb ik deze nog nooit gezien:



Na de witte Variant werd in 2012 nog een Zwarte Variant geleverd:



Naast deze kleuren zijn er nog 3 kleuren in serieproductie geweest. Als eerste was daar de "Vipergrün Metallic" versie, naast deze versie was er ook nog een "weinrot metallic" uitgevoerde versie, welke dan weer beschikte over witte wielen en tot slot een lichtblauw metallic uitgevoerde versie.

Exacte introductie data heb ik niet van deze modellen, wel weet ik dat deze data ergens liggen tussen 2010 en 2013. Dit waren de laatste kleuren voordat men  ongeveer eind 2013 de facelift versie Introduceerde, op de facelift versie kom ik later terug.  Eerst heb ik hier nog enkele versies van voor de facelift welke onder verschillende serienummers zijn geproduceerd.

Te beginnen met de Polizei uitvoering, deze werd in het jaar 2005 geïntroduceerd. Deze werd geïntroduceerd in de kleuren Wit met Groen van de versie met deze kleuren zijn echter maar zeer weinig modellen bekend, de mogelijkheid bestaat dat hier alleen enkele tientallen handmusters en preproductie modellen van bestaan. De vele verzamelaars hier op het forum die ooit wel eens wat met Siku hebben gehad of nog steeds hebben zullen dit verhaal misschien nog wel kennen, want destijds was dit nog al een ingewikkeld verhaal.

Het zit namelijk zo dat in de periode van 2004 en 2005 de Nationale Duitse Politie overstapte van de kleurcombinatie Wit met Groen, naar Zilver met Groen, maar vlak daarna werd ook weer besloten om helemaal van het Groen af te stappen en over te gaan op de kleurcombinatie  Zilver met Donkerblauw en tijdens deze verandering had Siku ook de Volkswagen Transporter T4 nog in het gamma als Polizeiauto en dankzij deze verandering is het dus zo gebleken dat je bijvoorbeeld van de T4 in Losse blister een witte met groene versie had in 2003 en 2004, maar ook een Blauw met zilveren versie had in deze periode t/m de introductie van de T5. Ook was er destijds een radarfalle set van Siku met een T4 maar de T4 uit deze set is er dan alleen weer geweest in de kleur Zilver met Groen.

Dus je zult  begrijpen dat er onder de Sikuverzamelaars destijds een felle discussie woedde of de groen met witte T5 Polizei, waarvan wél foto's op internet verschenen zijn, wel of geen productiemodel was. Een aantal maanden later kwam de T5 Polizei in steeds meer winkels te liggen en toen bleek dat deze verscheen in de kleur Blauw met Zilver, de versie die ik hier heb is de versie uit 2006 het verschil met de uiteindelijke versie die in 2005 verscheen is dat de mijne beschikt over 1 lange blauwe streep over de zijkant van het model met daarin het woord Polizei gedrukt, terwijl de versie uit 2005 beschikt over een groot blauw vak op de zijkant met daarin het woord Polizei gedrukt:



Echter was de discussie hier nog niet mee afgerond, want het mysterie van de wit met groene T5 was nog steeds niet helemaal opgelost, men gaat er van uit dat de witte met groene T5 een Pre-productiemodel is gebleken, echter is dit naar mijn weten nooit echt officieel bevestigd door Siku.Verder was er ook met de T5 een soort gelijke situatie als bij de hiervoor genoemde T4 van de Polizei.

Het zit namelijk zo dat de losse Blister modellen over het algemeen Zilver met Blauw waren en als je geluk had dus wit met groen, maar in dezelfde periode had men bij Siku een set met een polizeiauto en paardentrailer in het Programma welke in 2001 uit kwam met een Mercedes ML  en later in 2004 met een Porsche Cayenne en deze laatste werd zo rond halverwege 2007 weer vervangen door een Volkswagen Multivan T5, maar deze kwam niet zoals de blister versie in het Zilver met Blauw (dit was pas in het laatste kwartaal van 2008), maar in de kleur Zilver met Groen en deze laatste had je dan ook weer met verschillende Paardentrailers. Kortom binnen de siku wereld hebben de Volkswagens T4 en T5 een zeer bijzondere plek in hun verzamelaarshart veroverd.

Naast de Duitse Polizeiversie  waren er ook enkele buitenlandse versies zoals de Nederlandse welke alleen leverbaar was met paardentrailer en deze Oostenrijkse versie:



Verder was er naast de Polizei versie ook nog een Multivan als taxi, deze is ook weer bekend met verschillende opdrukken en wielen, tot op de dag van vandaag heb ik in mijn verzameling alleen de allereerste versie. Deze versie verscheen naar mijn weten ook halverwege 2005, maar dit kan ook begin 2006 geweest zijn deze volgde de alom bekende VW Sharan taxi op:



In het jaar 2009 werd er weer een nieuw model aan Multivan line-up toegevoegd, dit maal een Kindernotarzt auto. Alhoewel echt nieuw was het model ook niet, want in 2007 was er al een reclamemodel van de Firma Speyer. Dit model was echter zo'n succes, dat wil zeggen er was zoveel vraag naar, dat men 2 jaar later maar heeft besloten het model in serie productie te nemen.

Wel waren er enkele verschillen tussen beide modellen, zo had de serieproductie versie een iets minder uitbundige bedrukking en een iets fellere kleur geel. Deze laatste was er ook weer met verschillende wieltypes, het eerste type werd in voorgaande posts al aangehaald. Zelf heb ik hier de versie met het nieuwere wieltype:



en dit is de versie van de firma Speyer:





In 2011 kwam er alweer een nieuwe Multivan T5 uit dit keer betrof het wederom een Oostenrijkse versie, deze was van de instantie die toezicht houd op de wegen in Oostenrijk en of iedereen wel Tol/ een Vignet betaald:



In 2012 kwamen zelfs 2 Nieuwe T5 Multivans uit bij Siku als eerste was daar een versie van de Duitse BAG (BundesAmbtGüterverkehr)



Als tweede kwam daar een Feuerwehrvariant. Deze variant was ook niet echt nieuw, want net als bij het Speyer model was ook hier al eerder een Werbe van geweest waar zeer veel vraag naar was, ook was in eerste instantie de bedoeling dat deze T5 de Passat Feuerwehr van 2009 zou vervangen. Ware het niet dat de Passat nog zo veel verkocht  en de in het zelfde jaar verschenen Audi Q7 van de Feuerwehr steeds minder, dus toen is uiteindelijk besloten dat de T5 de Q7 ging opvolgen in plaats van de Passat met als gevolg dat de Passat pas 2 jaar later uit het programma verdween in 2014.

Als eerste heb ik hier de serieproductie versie:



Gevolgd door de werbe waarop het seriemodel is gebaseerd:

 

Tot slot zijn ook op basis van de multivan T5 erg veel Werbes gemaakt, te beginnen met deze zilveren versie van de Oostenrijkse Televisie welke naar mijn weten ook al in 2006 verscheen:



Een jaar eerder werd als ik me niet vergis het volgende model uitgegeven voor een Duitse politieke partij:



In het jaar 2007 verscheen er nog de volgende werbe en wel deze zeer leuke die je alleen kon kopen op het Vliegveld van Hamburg:





En in 2011 kreeg het model een setje andere wielen en een Setje Duitse kentekenplaten uit Hamburg aangemeten:





In dat zelfde jaar verscheen ook nog deze leuke Werbe van de My Toys:





Eind 2013 kwam Siku met de gefacelifte versie van de Volkswagen Multivan ook wel bekend als de T5 GP, één van de eerste werbes van het facelift type was de T5 van My Toys dit was in 2015 toen My Toys 15 jaar bestond:



Maar voordat er werbes geproduceerd kunnen worden moeten er eerst basismodellen worden geproduceerd, het eerste basis model werd halverwege 2013 in de volgende kleur geïntroduceerd:



en vorig jaar kwam deze Rode Multivan uit:



Naast deze rode, was er ook nog een lichtere kleur groen, deze kwam in 2015 uit.

Verder is het vrij logisch dat na de gewone versie ook de andere versies worden voorzien van een facelift, één van de eersten die deze behandeling kreeg was de Polizei versie:



Gevolgd door de BAG versie, dit is tegelijkertijd ook één van de lastigste modellen om te vinden. Want vlak na de introductie in 2014 verdween hij ook uit het Programma:



Ook de taxi kreeg in 2014 een facelift:



In 2015 waren de Kindernotarzt, Feuerwehr en Oostenrijks Polizei versie aan de beurt. De Feuerwehr staat in de vorige Post al aangegeven:





Deze laatste versie is de meest recente versie van eind 2015 met de Dichte wielen.

In deze zelfde Periode was ook de andere Oostenrijkse versie en wel die van de ASFINAG aan de beurt. Dit was echter wel de versie met open wielen:



Ook van de facelift versie zijn enkele Werbes uitgeleverd, de versie van My Toys heb ik al besproken, daarnaast zijn mij nog een zilveren en een donker grijze werbe bekend. Enkele maanden geleden, ik denk nu ongeveer een klein half jaar terug is deze Werbe gepresenteerd en uitgeleverd. Speciaal voor de Zeemannen uit Hamburg:



Tot slot is de verwachting,dat de T5 (GP) op zijn laatste benen loopt bij Siku. Want aan het einde van de levenscyclus van een model wil Siku nog wel eens de gewoonte hebben nog even een heleboel kleuren te introduceren. Zo ook bij de T5 (GP), want in het afgelopen half jaar zijn er ongeveer 16 zelfbouwkitjes van de T5 GP uitgegeven allemaal in verschillende kleuren, Deze modellen zijn alleen te verkrijgen bij Siku Modelwelt en moeten ongeveer €5,- per stuk kosten.

Tot zo ver even deze gigantische Topic Kick en mochten er nou mensen zijn die hier nog modellen en/of opmerkingen aan toe te voegen hebben dan hoor en lees ik dat graag, veel plezier thumbsup


« Laatste verandering: Augustus 22, 2017, 03:08:56 door Denniyo » Gelogd
Christian
Administrator
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4037



« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 23, 2017, 09:11:12 »

ZOOOOO Dat is een serieus overzicht!!!!  iamwithstupid
Gelogd
Big in Japan (Michel)
Lekker bezig
**
Offline Offline

Berichten: 296



« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 23, 2017, 09:28:39 »

dat is nog eens aanvullen  thumbsup
Gelogd
buttonfreak
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10374



WWW
« Antwoord #7 Gepost op: September 06, 2017, 08:06:21 »


Naast de Duitse Polizeiversie  waren er ook enkele buitenlandse versies zoals de Nederlandse welke alleen leverbaar was met paardentrailer
Gelogd

buttonfreak
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10374



WWW
« Antwoord #8 Gepost op: September 06, 2017, 08:07:56 »

Nog een kleine aanvulling: In feite is de facelift-versie een compleet nieuw model - de nieuwe is duidelijk kleiner.
Gelogd

Denniyo
Spammert
****
Offline Offline

Berichten: 1005



« Antwoord #9 Gepost op: April 16, 2019, 09:47:37 »

Sinds 2018 zijn er weer een aantal nieuwe T5 GP Multivans uitgekomen het betreft hier 2 werbemodellen en 1 auslandmodel welke in serie wordt geproduceerd.

Als eerste was daar halverwege 2018, als ik me goed herinner, een nieuwe T5 GP "Follow Me" voor Hamburg Airport en met dit model komt het aantal verschillende Follow  me modellen op 3 :



De 2e werbe die in 2018 uit kwam was deze versie voor de Stad Polizei van de Zwitserse stad Zürich het exacte verhaal achter dit model weet ik niet, wel weet ik dat dit een model is dat je alleen als medewerker bij de Politie in Zürich kunt krijgen, zelf heb ik dit model aangeboden gekregen via een bericht op internet.
 


De laatste versie die is uitgekomen vorig jaar is een T5 GP Multivan van de Oostenrijkse Feuerwehr, welke volgens Siku een gelimiteerde oplage betreft van enkele duizenden stuks:

Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!