We hebben Fritz meegenomen naar Normandië (Frankrijk).
Alleen al vanaf het aanblik van de zee werd Fritz enthousiast..
En toen hij hoorde dat we ook nog het strand op gingen... was het vanaf minuut 1 goed te zien dat Fritz te
lang in zijn doosje had gezeten, want met het strand wist hij wel raad. Hij scheurde er op los, zonder te
beseffen waar hij wel en niet toe in staat was.
Met het zand wist Fritz wel raad, maar voor ik het door had bleek Fritz het in zijn kop te hebben gehaald dat hij
een Off The Road truck was. Het zand ruilde hij in voor wegen met kleine schelpen
En de kleine schelpen ruilde hij in voor grote schelpen
Voor ik het door had zat ie vast. Stiekem zag ik dat al wel aankomen. Fritz deinst immers nergens voor terug. Maar dit is
onze gele vriend toch niet gewend.
Ik ben terug naar de kust gerend om een gids voor Frans te selecteren, die hem deze dagen een beetje kan begeleiden.
Mijn voorwaarde tijdens de selectie van de gids was dat deze typisch Frans moest zijn en dat deze net zo zomers gekleed
moest zijn als onze Fritz, we gingen immers naar de kust.
Gelukkig trof ik snel ene Francois, die onze Fritz wel op sleeptouw zou nemen. Ook geen Off The Road want dat zou sneu zijn voor onze vriend.
Ook Francois ziet en net zoals Fritz nog goed uit voor zijn leeftijd. Francois was gelijk aangenomen en kon gelijk
beginnen om Fritz uit de woestijn met schelpen te halen...
Francois haalde Frits weer naar berijdbare ondergrond
Maar zoals je ziet zouden Francois en Fritz toch moeten opschieten. Om zich heen vormde zich steeds meer water.
Het was er flink oppassen met eb en vloed, wat dat scheelde wel flink wat meters.
Op den duur blijkt het dat het maar goed is dat er een gids bij is want anders had Fritz toch echt natte voetjes (ik bedoel bandjes)
gehaald. Zelfs Francois had een enkele keer een misser met a gauche en a droite , of zal dat de taalbarrière nu nog even zijn parten gespeeld
hebben?
De foto liegt er niet om. Het getij begon te keren.
Omdat hetgeen er daarna gebeurde zo heftig was heb ik mijn camera maar uitgezet en even opgeborgen om Francois en Fritz echt te redden. Het water steeg immers enorm snel.
((En op dat moment mogen ze blij zijn dat ze (s.v.p. niet verder vertellen) in hun verleden slechts een speelgoedautootje waren)).Ik heb de twee opgepakt en in het losse mulle zand gezet. Maar dat leverde direct een goed les voor Fritz. In het mulle zand waarbij er ineens een rukwind opstak was Fritz bijna helemaal bedolven onder het zand. Op dat soort momenten is het maar goed dat hij een kanariegele lak heeft.
Na de hele wagen van zand ontdaan te hebben en de bekleding weer enigszins afgestoft te hebben heeft Francois Fritz uitgelegd wat hij het beste kan doen als Fritz in een zandstorm terecht komt. Zijn tip was dekking zoeken in of onder iets toevallig ter plaatse beschikbaar is. En dat moet direct even geoefend worden.
Dat vond Fritz wel wat. zo'n eigen carpoort!
Maar voor dat moment had Fritz eigenlijk wel genoeg van al dat zand. Het zand zat werkelijk overal. Tussen zijn zittingen, tussen de portieren, overal.
Een maal op het "droge" stelde Francois voor om de dag af te sluiten op "Les Planches". Wellicht wel het bekendste stukje van Deauville.
Dit zijn strandhutjes langs de promenade met allerlei bekende namen van filmsterren. Deze promenade in al in 1923 aangelegd en tussen de namen prijken vele Hollywood sterren die Deauville hebben bezocht.