JeugdsentimentIk ben geboren en opgegroeid vlak bij een winkelcentrum. Er waren een heleboel soorten winkels, maar vreemd genoeg geen speelgoedwinkel. Daarvoor moest je door het parkje en dan nog zo’n 10 minuten op de fiets. Ah, het parkje. Veel gespeeld, en ook de locatie van mijn eerste zoen. Het zou lang duren voor de tweede kwam.
Maar dat is een ander verhaal.
Ik kom af en toe nog in het winkelcentrum. Het is in de loop der jaren erg veranderd. Veel verbouwd en groter geworden. Winkels zijn gekomen en gegaan. En sommige zijn er nog wel, maar op een andere plaats. Bijvoorbeeld Jamin.
En het was bij deze Jamin, jaren geleden, dat ik het onderwerp van dit verhaal kocht. Waarschijnlijk ook nog wat chocola. Of misschien zo’n waterijsje met 2 stokjes, dat je in tweeën kon breken. Maar de belangrijkste aankoop die dag kwam uit de geel-rode molen van Majorette die ze hadden staan. Daaruit koos ik de Citroën DS ambulance.
De Citroën DS is al zo lang als ik me herinner mijn favoriete auto. Vreemd dus eigenlijk dat het zo lang geduurd heeft tot ik er een model van had. Anderzijds, dan had ze het waarschijnlijk niet overleefd. Nu was ik net zo oud dat ik er nog mee wilde spelen, maar er genoeg respect voor had om de Humbrol potjes dicht te laten. Alleen een rode Edding stift mocht wat details verfraaien. En zo ging ze uiteindelijk boven op de kast tijdens mijn middelbare school jaren. Toen kreeg ik interesse in heel andere dingen.
Tijdens deze tijd wachtte ze geduldig tot ze weer wakker gekust zou worden. Want ze wist dat dat zou gebeuren, en ze had gelijk. Ze stond, samen met een groene Siku DS, aan het begin van een grote verzameling van Citroëns in alle maten. En uiteindelijke kwam er zelfs één in de schaal 1:1. Een bordeaux-rode DSpecial met zwart dak. Heerlijke tijd mee gehad, vooral de vakanties: niet rijden maar zweven. Uiteindelijk weg moeten doen toen mijn portemonnee ruzie kreeg met de roestduivel.
De Jamin-ambulance heeft gezelschap gekregen van verschillende varianten, maar zal altijd een speciale plek innemen. In het Matchbox koffertje, en in mijn hart.