Feitelijk is de "Matchbox 1-75 Series 1953-1969 Collectors Catalogue" van Michael J. Stannard - onder de verzamelaars ook wel de "Stannard Catalogue" genoemd - het beste naslagwerk m.b.t. alle castingdetails en varianten.
Maar dit boek (ringband) uit 1987 is niet meer verkrijgbaar, zij het zeer zelden en tegen extreem forse prijzen op Evilpay. Er zijn af en toe wat goedkopere kopieën in omloop, maar ook dat is de befaamde speld in de hooiberg.
Qua details is de "Stannard" naar mijn mening vergelijkbaar met de site van Nick Jones (Vintage British Diecast):
http://www.vintagebritishdiecasts.co.uk/ Een handzaam boekje, maar helaas ook niet meer in de winkel verkrijgbaar, is het Duitse "Modellauto-Katalog Matchbox Serie 1 - 75" van Bernd Flößer, uitgeverij Alba Verlag.
Als je het op Evilpay of elders op internet vindt moet je tellen op een prijs van rond de dertig euro.
Ik gebruik dit boekje al een dikke 25 jaar op beurzen. Voldoende om de hoofdvariaties zoals wielkleur, raamkleur, lakkkeur te onderscheiden, het gaat echter niet op verdere (casting)details in.
Goed dus om de hoofdlijnen te bepalen.
En er zijn de boeken van Charlie Mack, maar die hebben voor mij weinig waarde aangezien ze té weinig op details in gaan.
Als laatste kun je nog denken aan de "Ramsay's British Diecast Model Toy Catalogue", een wat zwaar boek (paperback A4) waarin de meeste (hoofd)details van zowat álle merken speelgoedauto's uit de UK in vermeld staan (Corgi, Dinky, Dinky France, Matchbox, Charbens, Budgie etc. etc.). Een zeer goed naslagwerk (eigenlijk ook een 'must' voor iedere verzamelaar, maar voor mij persoonlijk wat te onhandzaam op beurzen. Hoewel ik menigeen in bijv. Houten er mee zie lopen!
In de regel gemakkelijk te vinden, ook wel eens in Houten. Of even op Evilpay kijken.
Maarten