3 Inch Forum
November 29, 2024, 10:49:45 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Beste boek voor Matchbox regular wheels 1-75 Lesney  (gelezen 7627 keer)
0 geregistreerde leden en 5 gasten bekijken dit topic.
Msbox
Newbie
*

« Gepost op: April 03, 2017, 06:32:21 »

Hallo

Wat is de beste papieren catalogus voor de Matchbox regular wheels serie 1-75 met daarin ook alle variaties?
Online staat natuurlijk veel maar ik wil een uitgebreide catalogus mee nemen naar beurzen.

Groet
Maarten
Maestro
Forum Freak

« Antwoord #1 Gepost op: April 03, 2017, 08:03:35 »

Feitelijk is de "Matchbox 1-75 Series 1953-1969 Collectors Catalogue" van Michael J. Stannard - onder de verzamelaars ook wel de "Stannard Catalogue" genoemd - het beste naslagwerk m.b.t. alle castingdetails en varianten.
Maar dit boek (ringband) uit 1987 is niet meer verkrijgbaar, zij het zeer zelden en tegen extreem forse prijzen op Evilpay. Er zijn af en toe wat goedkopere kopieën in omloop, maar ook dat is de befaamde speld in de hooiberg.
Qua details is de "Stannard" naar mijn mening vergelijkbaar met de site van Nick Jones (Vintage British Diecast): http://www.vintagebritishdiecasts.co.uk/

Een handzaam boekje, maar helaas ook niet meer in de winkel verkrijgbaar, is het Duitse "Modellauto-Katalog Matchbox Serie 1 - 75" van Bernd Flößer, uitgeverij Alba Verlag.
Als je het op Evilpay of elders op internet vindt moet je tellen op een prijs van rond de dertig euro.
Ik gebruik dit boekje al een dikke 25 jaar op beurzen. Voldoende om de hoofdvariaties zoals wielkleur, raamkleur, lakkkeur te onderscheiden, het gaat echter niet op verdere (casting)details in.
Goed dus om de hoofdlijnen te bepalen.

En er zijn de boeken van Charlie Mack, maar die hebben voor mij weinig waarde aangezien ze té weinig op details in gaan.

Als laatste kun je nog denken aan de "Ramsay's British Diecast Model Toy Catalogue", een wat zwaar boek (paperback A4) waarin de meeste (hoofd)details van zowat álle merken speelgoedauto's uit de UK in vermeld staan (Corgi, Dinky, Dinky France, Matchbox, Charbens, Budgie etc. etc.). Een zeer goed naslagwerk (eigenlijk ook een 'must' voor iedere verzamelaar, maar voor mij persoonlijk wat te onhandzaam op beurzen. Hoewel ik menigeen in bijv. Houten er mee zie lopen!
In de regel gemakkelijk te vinden, ook wel eens in Houten. Of even op Evilpay kijken.  

Maarten
« Laatste verandering: April 03, 2017, 08:37:21 door Maestro » Gelogd

"These may be toys, but this ain't child's play"
Maestro
Forum Freak

« Antwoord #2 Gepost op: April 03, 2017, 08:13:53 »

Overigens is het wel zo prettig, en op dit forum de gewoonte en dus zeer zeker gewenst, als je je even voorstelt in het topic "De persoon achter...".
Gewoon wie je bent, eventueel met leeftijd en waar je woont, wat je verzamelt, sinds wanneer en waarom.
Kleine moeite en voor ieder een groot plezier.

« Laatste verandering: April 03, 2017, 09:06:23 door Maestro » Gelogd

Pierkemimi
Lekker bezig
**

« Antwoord #3 Gepost op: April 03, 2017, 08:14:33 »

Zelf heb ik een origineel van stannard catalogue. Maar om een compleet te hebben moet je infeite het bijwerken met de variaties die er niet bij vermeld staan. Tot op heden komen nog variaties boven die nergens vermeld zijn.
Het is ook te zien hoe ver je in detail wil gaan. Om alle variaties te hebben of te kunnen vinden is bijna onmogelijk.
Op het eerste zicht zie je soms de variatie niet omdat het zo ver in detail gaat en als je het nog niet weet of kent, je er zo naast kijkt. Eerst eens uitzoeken waar je grens ligt zowel financieel of persoonlijke interesse en dan een boek of map aanschaffen die het best bij jou ligt.
Maestro
Forum Freak

« Antwoord #4 Gepost op: April 03, 2017, 08:46:07 »

Ik heb ook een originele "Stannard" Kurt. En je hebt gelijk dat het wat 'achterhaald' is gezien de steeds 'nieuwe ontdekkingen' in de wonderlijke wereld van Lesney/Matchbox.
De ringbandversie is nogal kwetsbaar, gelukkig heb ik jarengeleden ook nog via Evilpay een eenvoudige kopie uit Tsjechië kunnen bemachtigen.
Toch zie ik als huidig, meest up-to-date naslagwerk de site van Nick Jones, die door de inbreng van de leden daarvan telkens weer vernieuwd wordt.

Pierkemimi
Lekker bezig
**

« Antwoord #5 Gepost op: April 03, 2017, 09:15:05 »

Ik heb ook een originele "Stannard" Kurt. En je hebt gelijk dat het wat 'achterhaald' is gezien de steeds 'nieuwe ontdekkingen' in de wonderlijke wereld van Lesney/Matchbox.
De ringbandversie is nogal kwetsbaar, gelukkig heb ik jarengeleden ook nog via Evilpay een eenvoudige kopie uit Tsjechië kunnen bemachtigen.
Toch zie ik als huidig, meest up-to-date naslagwerk de site van Nick Jones, die door de inbreng van de leden daarvan telkens weer vernieuwd wordt.

Nick Jones naslagwerk is mooi maar is toch dringend een beetje meer up to date te brengen. Op de Engelse forum zie ik regelmatig toch nieuwtjes die er nog niet bij staan. Heb dankzij Alwin toch de variatie kunnen aanschaffen van de Mercedes truck 1 waarbij er geen steuntje is bij het achterwiel, momenteel nog niet in de variatie lijst opgenomen.
Toch voor mij één van de compleetste lijst momenteel beschikbaar door het feit dat bij de Engelse forum toch meerdere grote verzamelaars zijn die op zoek zijn of een model in hun bezit hebben waarvan nog geen notie is weergegeven.
Maakt verzamelen blijvend interessant. Ik ga ver in details, anderen niet. Misschien te ver maar zodoende blijft het voor mij boeiend. Eentje vinden die niemand heeft makes my day.
Maestro
Forum Freak

« Antwoord #6 Gepost op: April 03, 2017, 09:18:29 »

Maakt verzamelen blijvend interessant. Ik ga ver in details, anderen niet. Misschien te ver maar zodoende blijft het voor mij boeiend. Eentje vinden die niemand heeft makes my day.

Dat maakt ons beiden exact eenzelfde type verzamelaar  occasion14

Pierkemimi
Lekker bezig
**

« Antwoord #7 Gepost op: April 03, 2017, 09:20:25 »

Dat maakt ons beiden exact eenzelfde type verzamelaar  occasion14

Tournéé general. Wie weet zijn er bij de nieuwe leden ook zo fanatiekelingen als ons. Hopelijk wel. book1
Alwin van Hattem
Spammert

« Antwoord #8 Gepost op: Mei 09, 2017, 09:41:30 »

Er is een verzamelaar die aanvullingen op de Stannard maakt in dezelfde stijl. Die kan je dan weer printen en in je map doen, daarmee blijft je Stannard up to date.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: