3 Inch Forum
Mei 01, 2024, 10:31:02 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: _Replica doosjes  (gelezen 54244 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Msbox
Newbie
*
Offline Offline

Berichten: 38


« Gepost op: Maart 18, 2017, 12:44:19 »

Hallo

Hoe kan ik zien of een doosje orgineel is of een replica?

Groet
Maarten
« Laatste verandering: December 27, 2021, 01:07:58 door Christian » Gelogd
Dries
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 2810



« Antwoord #1 Gepost op: Maart 18, 2017, 04:35:52 »

Het beste is naast een doosje te houden waarvan je zeker weet dat het origineel is.

Aan de binnenzijde zie je vaak de vouw van de flapjes die niet fraai overgenomen is of hier geen rekening mee gehouden is. De vouw slijt daardoor oook anders aan de buitenzijde.
De kleur aan de binnenzijde is bij reprodoosjes vaak veel lichter.
Gelogd

Maestro
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 6473



« Antwoord #2 Gepost op: Maart 18, 2017, 05:49:05 »

Naamgenoot,

Een van de beste methodes is... ruiken!
Een oud doosje - althans die van de Matchbox Regular Wheels - ruikt in de regel ietwat muf, naar oud papier en opslagzolder.

Een andere methode is de bij voorkeur grote flap iets naar achteren buigen (dubbel buigen) totdat er een klein beetje van de vouwlijn te zien is (dus aan de binnenzijde van het doosje).
Aangezien de oudere c.q. originele doosjes van ietwat geliger of grauwer karton zijn moet de vouw ook gelijk van kleur zijn. Fake doosjes vertonen dan vaak een witte breuklijn.

Oude doosjes hebben specifieke kenmerken, zeker qua (op)druk. Komt een opdruk je te nieuw, te mooi, te 'nep' over? Dan afblijven.
Bij verzamelen komt er altijd wel weer een nieuwe kans. Maar zoals menigeen ben ook ik in de 35/+ jaren verzamelen met mijn neus tegen de lamp gelopen.
   
Kortom, als laatste kan ik alleen maar adviseren te kijken en vergelijken. Ervaring zorgt voor kennis. En bij twijfel? Vraag het hier op het forum na, er is van de diverse merken voldoende parate kennis aanwezig!

Maarten
Gelogd

"These may be toys, but this ain't child's play"
Msbox
Newbie
*
Offline Offline

Berichten: 38


« Antwoord #3 Gepost op: Maart 25, 2017, 09:38:05 »

Dank, nuttige informatie !!!
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!