^ Darth Baron - Das Liebeskind von Manfred von Richthofen und Anakin Skywalker.
(voorheen: Darth Vader Hotwheels Starwars)
Mixed feelings over de Starwars castings, maar ik heb in de Darth Vader altijd een soort 60's showrod ala Ed 'Big Daddy' Roth en Tom Daniel gezien. Maar daar moeten dan wel nog wat details aan toegevoegd worden. Zoals polished 5-spoke Astro Supremes, een blower, en een '55 Chevy grille. Voor een meer traditionelere uitstraling en beter zicht heb ik de cockpit geopend door de middelste spijl weg te zagen en het glaswerk achterwege te laten.
De inspiratie:
^ The Red Baron en Darth Vader (en wat als ze samen een liefdesbaby zouden krijgen...
)
^ De blower komt uit de 55 Chevy Gasser, en laat wat mij betreft aan detail veel te wensen over. Vooral de aandrijving en de luchtinlaten. Aan dat laatste heb ik gelukkig wat kunnen doen: Bestaande 'filters' uitgeboord en aluminium micropijpjes toegevoegd. Binnenkant rood gekleurd, maar weet niet of ik dat zo ga laten. Overigens, enkel de binnenzijde van de kelkjes zijn rood op de blower. De rest is spiegeling van de body.
^ De lightsaber die op de originele Darth Vader zitten (jawel, transparant rood plastic tussen body en baseplate) had ik al gedeeltelijk weg gezaagd om plaats te maken voor uitlaatpijpjes. Maar het lag natuurlijk meer voor de hand om daar sidepipes te plaatsen ipv de lightsabers. Was niet gemakkelijk om een pijpje te buigen, laat staan twee identiek gespiegelde...
^ En als er dingen lukken is het leuk om de grenzen verder op te zoeken. Alu pijpje al draaiend dichtgeknepen en tot een bullet/spike geslepen. Gat door de helm geboord waardoor er onverwacht een mooi opstaand randje vormde, en daar doorheen de spike gestoken.
^ Ik ontdekte na de vorige bouwsessie dat de body niet lekker op het chassis pastte nadat ik de sidepipes had geplaatst. Een fractie van een milimeter vooraan zorgde voor teveel speling achter. Ik vond de standaard opening aan de achterkant waar de sidepipes naar buiten gericht staan niet zo mooi.
^ ...dus ik heb de opening naar voren doorgetrokken door zo'n anderhalve milimeter van de body af te vijlen. Beschadiging van het lakwerk is dan onvermijdelijk natuurlijk...
^ Ik wilde 'de motor' wat detailleren en had daarom twee kleppendeksels gemaakt van plastic met alu-tape. Daardoor pastte de body niet meer, dus de deksels zijn weer verdwenen. Heb de blower lager geplaatst. Dat bleek toch wat realistischer als je de motor onder het bodywerk doordenkt.
^ De blower wat verder gedetailleerd met goud geverfde carbs, en een scratchbuilt blowerpulley. Ook hier heb ik de body iets aan moeten passen om de pulley wat meer ruimte te geven.
^ Ook een poging gedaan om het interieur te detailleren, maar dat viel niet mee met de extra kleine cockpit van deze Darth Vader... Toch nog eens een 2e keer naar kijken, als ik weer tijd heb.
^ Scratchbuilt achterlichten. In de '60's showrod-traditie.