Ik ben nu bijna 2 jaar in het bezit ven een Sony DSC H400V bridgecamera, waar ik uitermate content mee ben.
Het bereik van deze 20,4 MP bridgecamera met Zeiss objectief is van 24mm groothoek tot een telezoom van 50x optisch- en 100x digitaal (equivalent aan een 1200mm lens!!)
Een paar voorbeelden van het groothoek - 50x zoom (optisch) - 100x zoom (digitaal):
Groothoek, het gaat om het gele gebouw in het midden (sorry voor het zwarte vignet a.g.v. een de slecht uitgelijnde/gemonteerde zonnekap!)
"
50x optische zoom
50x optische zoom
100x digitale zoom
100x digitale zoom
En hetzelfde voor 2 andere onderwerpen, dus groothoek - 50x - 100x:
groothoek
50x optische zoom
100x digitale zoom
de amper zichtbare maan in het midden, halverwege de middag gefotografeerd met groothoeklens
50x optische zoom
100x digitale zoom
Alhoewel ik voor de modelauto's redelijk dichtbij kan komen, ontbrak het mij echter aan een goede macro-mogelijkheid.
Aangezien deze camera een niet verwisselbare zoomlens heeft heb ik afgelopen week een setje Macro Filters (close-up voorzetlenzen) aangeschaft.
Deze vergroten 1x, 2x, 4x en 10x en zijn onderling te combineren (een 2x samen met een 4x geeft dus een 6x vergroting).
Het resultaat is verbluffend, echter met een aantal nadrukkelijke kanttekeningen om goede resultaten te krijgen:
- ik moet véél oefenen!
- de 10x moet ik vanwege de enorme (kleur)vertekening aan de rand spaarzaam gebruiken!
- ik moet bij deze filters absoluut een statief gebruiken!
- en de modellen moeten absoluut stofvrij zijn!!
Ach, het gaat mij er niet om om de wereld fotoprijs te winnen, maar om de veelal minuscule details en castingvariaties voor mezelf vast te leggen.
De eerste (snelle) probeersels beloven al veel.
De modellen zelf zijn 'gewoon', dus zonder filter genomen, voor de vergrotingen heb ik een 4x en 10x filter gebruikt.
50 mm standaard opname
4x filter
10x filter
4x filter
6x filter (2x en 4x gecombineerd)
10x filter
4x filter
10x filter
50 mm standaard opname
10x filter
10x filter
4x filter
10x filter
10x filter
4x filter
Bij de laatste onderstaande foto's is de vertekening aan de randen en in de hoeken bij het gebruik van de 10x filter zéér goed te zien!
Je hebt bij het scherpstellen dan ook werkelijk geen millimeter marge wat camerapositie betreft...
10x filter
10x filter
10x filter
Maar nu de hamvraag: WIE van jullie heeft is ook in het bezit van dergelijke macro filters en kan mij tips en trucs geven?
Ik ben zeer geïnteresseerd in jullie ervaringen en meningen!!Maarten