3 Inch Forum
Mei 01, 2024, 08:22:30 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Macro filters: wie heeft er ervaring mee?  (gelezen 8285 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Maestro
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 6473



« Gepost op: September 09, 2016, 02:19:43 »

Ik ben nu bijna 2 jaar in het bezit ven een Sony DSC H400V bridgecamera, waar ik uitermate content mee ben.
Het bereik van deze 20,4 MP bridgecamera met Zeiss objectief is van 24mm groothoek tot een telezoom van 50x optisch- en 100x digitaal (equivalent aan een 1200mm lens!!)

Een paar voorbeelden van het groothoek - 50x zoom (optisch) - 100x zoom (digitaal):

Groothoek, het gaat om het gele gebouw in het midden (sorry voor het zwarte vignet a.g.v. een de slecht uitgelijnde/gemonteerde zonnekap!)
"

50x optische zoom


50x optische zoom


100x digitale zoom


100x digitale zoom


En hetzelfde voor 2 andere onderwerpen, dus groothoek - 50x - 100x:

groothoek


50x optische zoom


100x digitale zoom


de amper zichtbare maan in het midden, halverwege de middag gefotografeerd met groothoeklens


50x optische zoom


100x digitale zoom


Alhoewel ik voor de modelauto's redelijk dichtbij kan komen, ontbrak het mij echter aan een goede macro-mogelijkheid.
Aangezien deze camera een niet verwisselbare zoomlens heeft heb ik afgelopen week een setje Macro Filters (close-up voorzetlenzen) aangeschaft.
Deze vergroten 1x, 2x, 4x en 10x en zijn onderling te combineren (een 2x samen met een 4x geeft dus een 6x vergroting).

Het resultaat is verbluffend, echter met een aantal nadrukkelijke kanttekeningen om goede resultaten te krijgen:
- ik moet véél oefenen!
- de 10x moet ik vanwege de enorme (kleur)vertekening aan de rand spaarzaam gebruiken!
- ik moet bij deze filters absoluut een statief gebruiken!
- en de modellen moeten absoluut stofvrij zijn!!

Ach, het gaat mij er niet om om de wereld fotoprijs te winnen, maar om de veelal minuscule details en castingvariaties voor mezelf vast te leggen.
De eerste (snelle) probeersels beloven al veel.
De modellen zelf zijn 'gewoon', dus zonder filter genomen, voor de vergrotingen heb ik een 4x en 10x filter gebruikt.

50 mm standaard opname


4x filter


10x filter


4x filter


6x filter (2x en 4x gecombineerd)


10x filter


4x filter


10x filter


50 mm standaard opname


10x filter


10x filter


4x filter


10x filter


10x filter


4x filter


Bij de laatste onderstaande foto's is de vertekening aan de randen en in de hoeken bij het gebruik van de 10x filter zéér goed te zien!
Je hebt bij het scherpstellen dan ook werkelijk geen millimeter marge wat camerapositie betreft...

10x filter


10x filter


10x filter


Maar nu de hamvraag: WIE van jullie heeft is ook in het bezit van dergelijke macro filters en kan mij tips en trucs geven?
Ik ben zeer geïnteresseerd in jullie ervaringen en meningen!!


Maarten




« Laatste verandering: September 09, 2016, 08:16:01 door Maestro » Gelogd

"These may be toys, but this ain't child's play"
Wiebren
Beginnend spammer
***
Offline Offline

Berichten: 632



« Antwoord #1 Gepost op: September 10, 2016, 07:56:32 »

Tja, niet gaan lachen, maar hier komt het.
Bij de HEMA heeft onze dochter voor mij een lenzensetje gekocht voor 5 euro: Zoom, Fisheye, extra zoom.
Het is een klipje wat je op je mobiele telefoon zet, voor je camaera lens.
En de lensjes schroef je er zo op en af.
Echt geweldig, kwam eerst niet meer bij, maar ben er zeer blij mee!


http://www.hema.nl/winkel/vrije-tijd-kantoor/school-kantoor/media-computer/elektronica-accessoires/smartphone-lenzenset-(60300262)

(Kan geen fotoos meer plaatsen??)
Gelogd
Maestro
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 6473



« Antwoord #2 Gepost op: September 10, 2016, 08:38:35 »

Link werkt helaas (bij mij) niet?

Maar geweldig dat zoiets voor de smartphone bestaat!
Ik gebruik mijn smartphone eigenlijk nooit voor het maken van foto's, maar voor iemand die dat wel doet is 't natuurlijk super!
Dus ga ik tóch lachen Wiebren...  wave
Gelogd

"These may be toys, but this ain't child's play"
VetteEd
Global Moderator
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 9724


« Antwoord #3 Gepost op: September 10, 2016, 10:02:30 »

Geen ervaring met dit soort lenzen, maar wát een resultaat. notworthy
Gelogd
Egbert2CV
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4777



WWW
« Antwoord #4 Gepost op: September 10, 2016, 11:12:12 »

De link naar die lenzenset is veel korter : http://www.hema.nl/winkel?searchtext=smartphone+lenzenset

Maar Maestro, moet je bij het combineren van die lenzen niet de getallen vermenigvuldigen in plaats van optellen?
Als je een object eerst 2x vergroot en daaroverheen nog 4 keer, dan is het resultaat toch 8 maal? Of...    dontknow
Gelogd
Maestro
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 6473



« Antwoord #5 Gepost op: September 12, 2016, 01:33:53 »

De link naar die lenzenset is veel korter : http://www.hema.nl/winkel?searchtext=smartphone+lenzenset

Maar Maestro, moet je bij het combineren van die lenzen niet de getallen vermenigvuldigen in plaats van optellen?
Als je een object eerst 2x vergroot en daaroverheen nog 4 keer, dan is het resultaat toch 8 maal? Of...    dontknow

Nee je bent abuis Egbert, je moet de getallen bij elkaar optellen, en dus niet vermenigvuldigen.
Een +2 filter gecombineerd met een +4 filter resulteert derhalve in een +6 filter.

Zie het laatste item "voorzetlenzen combineren" in onderstaande link:

http://www.camerafilterstore.nl/Tips-en-Trucs/hoe-werkt-een-macro-voorzetlens.html
« Laatste verandering: September 12, 2016, 01:39:01 door Maestro » Gelogd

"These may be toys, but this ain't child's play"
Egbert2CV
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4777



WWW
« Antwoord #6 Gepost op: September 18, 2016, 07:52:38 »

Merkwaardig die formule maar zoals het uitgelegd wordt kloppen de getallen. Het was maar een vraag...
Gelogd
Maestro
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 6473



« Antwoord #7 Gepost op: September 18, 2016, 08:04:35 »

Merkwaardig die formule maar zoals het uitgelegd wordt kloppen de getallen. Het was maar een vraag...

Vragen staat immers en immer vrij?
Gelogd

"These may be toys, but this ain't child's play"
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!