@ Hugo: Ik kan je betoog helemaal volgen. Zoals ik al schreef gaat de Lancia met pijn in het hart weg. Ben sowieso wel een Lancialiefhebber: zelf Prisma 1600ie (2e serie) gereden, mijn vader een Dedra 2.0ie en ik nu dus deze Lybra 2.0LX 20v SW. Prachtig is Lancia, een auto zoals het hoort: klokken en knopjes voor je neus! En oog voor subtiele details, lampje hier, schuifje daar. Alcantara bekleding. Houtaccenten. Soepel rijden, soepel schakelen, heerlijk zitten.
Maar ook dat is uiteindelijk klatergoud Hugo: het hout is kunststof met een houtprint, het hele dashboard is kunststof, en als je weet hoeveel van die kleine, subtiele plastic knopjes of lampjes ik al heb moeten vervangen... Ping! zei de kassa! En het alcantara van de voorstoelen is meer een stof die is gaan pillen dan mooi alcantara. Maar dat allen neemt mijn voorliefde voor Lancia niet weg.
Ik heb overigens naar een jonge Delta (huidig type) gekeken maar die heeft - hoewel een prachtige auto! - helaas net iets te weinig uitstraling naar mijn idee.
En zoals gezegd was de PT Cruiser een oude voorliefde van mijzelf en mijn wederhelft.
Qua uiterlijk is de PT naar mijn idee prachtig. Qua interieur had ook ik jaren het door jou zo mooi omschreven idee van "met verf van de bouwmarkt gesaust plastic". Maar ik had nooit een PT echt van binnen gezien, alleen maar van foto's. Een veredeld Keverdashboard vond ik 't (met respect voor de VW Kever!!).
Totdat - en dat is niet om mijn keuze te verdedigen! - ik afgelopen week eens echt
IN de PT zat. En 3 zeer mooie diepe klokken voor me zag, een Maserati-achtig klein analoog klokje in het midden boven de radio, de strakke afwerking. Alles klopte. Totaal anders dan de Lancia maar 'het had wat'. Iets bijzonders. Ik was verkocht, kort daarna de PT ook, haha! En ja, plastic blijft 't, maar in welke wagen tegenwoordig niet? En ik zei het al eerder: dit is een auto die je mooi vindt of niet, een middenweg is er niet. Over smaak valt niet te twisten.
Wat die klokken betreft: het viel mij op dat zodra je de lampen aan doet de cijfers van de meters van 'zwart' naar 'wit met outline' gaan. Zullen andere merken ook wellicht hebben, maar vond dat erg subtiel.
Zonder verlichting:
Met lampen aan:
Moet dat t.z.t. maar eens echt in het donker zien, dit was gewoon overdag.
Die 60.000 km die ik er mee kan rijden zullen er hopelijk wel meer worden.
De Lybra heeft ultimo vandaag 231.700 km op de teller (maar slechts de laatste 55.000 km onder mijn rechtervoet).
Ik weet dat ik nu een compleet ander type auto ga rijden, maar misschien vind ik dat juist zo leuk.
En (alweer) een auto die je onderweg niet zo veel tegenkomt. Geen grijze muis. Hoewel... die kleur? Hmmm... muizen?
Hugo, de eerstvolgende keer in Houten (najaar denk ik) moet je maar eens plaats nemen, ben dan benieuwd naar je mening.
En tegengas zoals jij geeft vind ik ook wel leuk: da's een goede reden om lekker over auto's te discussiëren!!