Martyn
|
|
« Gepost op: Maart 15, 2008, 11:03:29 » |
|
Hallo,
Op het forum zie ik regelmatig dat auto's worden gerestaureerd. Echter wordt nooit duidelijk aangegeven hoe het chassis van de carrosserie wordt gescheiden. Deze verbinding van metalen bovenkant met metalen/plastic onderkant wordt meestal met een klinkverbinding gedaan.
Het lijkt mij dat als je deze verbinding openboord, de auto wel gescheiden is, maar niet meer in elkaar te zetten is zoals oorspronkelijke bedoeld was. Mogelijke oplossingen die ik kan bedenken zijn lijmen, of met kleine schroeven. Kunnen de "ervaren restaurateurs" in dit onderwerp misschien toelichten, hoe dit moet worden aangepakt?
|
|
|
Gelogd
|
Op zoek naar; Volkswagens en Micro Machines. Verzameling 3-inch; Impy - LoneStar, Siku V en 1000-serie, Schuco 1:66 Meetings; Sevenum 4x/jaar, Maasmechelen of Hoogstraten 1x/jaar
|
|
|
Toejoe68
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: Maart 15, 2008, 11:30:15 » |
|
Goed punt trouwens. wat ik doe is eerst een boor gebruiken met de goede dikte. 5,5. bij sommige gebruik ik boor nummer 6. niet groter want dan boor je ook de boden uit. ik hou een klein randje over van de rivet. met een klein schroevendraaier wip ik zo de bodem los met als gevolg dat ik later he zo weer aan elkaar kan klikken (dit vereist wel enige ervaring van wat ik doe)
er zijn in de handel ook kleine schroeven te krijgen (modelbouwzaken) zelftappers 1,5x2,0mm met plattekop. boor met 1mm boortje de rivet uit . pas dan kan je de schroef er rustig indraaien . LET OP :zet geen kracht op de schroef.
Lijmen kan ook maar geen niet zo'n mooi resultaat. een hobbylijm volstaat prima secondelijm zou ik niet gebruiken. reden is dat de zamac nogal vet is waardoor de secondelijm niet blijft hechten.
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
marcel
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: Maart 15, 2008, 07:39:17 » |
|
ben nog niet zo ervaren ermee , maar ook ik bor de auto's open en probeer zo weinig mogelijk weg te boren (dit lukt niet altijd) siku en majorette zijn heel makkelijk te openen matchbox is een stukje moeilijker.
nadat de auto is voorzien van zijn nieuwe kleur klik ik ze voorzichtig in elkaar en om het vast te maken gebruik ik patex secondelijm en ik moet zeggen dat er tot nu toe nog geen auto's uit elkaar zijn gevallen
soms blijven er wel gaatjes over in de bodumplaat zeker als ik te diep zat met boren , maar ja na een tijdje krijg je dat ook onder de knie..
groetjes marcel
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
cor
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: April 16, 2010, 11:03:29 » |
|
netjes
|
|
|
Gelogd
|
Loves Corvettes but other models are also nice
|
|
|
Toejoe68
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: April 16, 2010, 02:47:59 » |
|
Das idd een mooie oplossing Werner :!:
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Riacho
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: April 19, 2010, 11:14:56 » |
|
Prachtige oplossing Rumlo, bedankt dat je 'm wil delen. Ik heb al een enkele bodemplaat doormidden geboord, meestal omdat ik de 5.5 of 6 net niet lekker gecentreerd krijg. Voorboren lijkt me een prima optie. Als een en ander wel goed gaat kan ik overigens de carrosserie weer zo op de bodem plaat klikken een klein drupje lijm doet dan de rest.
|
|
|
Gelogd
|
We zien wel, daarna kunnen we altijd nog kijken.
|
|
|
Fardango
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: April 20, 2010, 10:16:19 » |
|
mooie oplossing! Bij de Corgi Juniors is het wat voorzichtiger te werk gaan. Zoals de Porsche 917 en de US Van, die hebben rivets met een bolle kop waardoor de kans op uitschieten een stuk groter is. Aangezien de bodemplaten van de Juniors meestal van kunstof is heb je dan meteen een gat :cry:
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Civictoria
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: April 20, 2010, 08:37:04 » |
|
met een centerpuntje dan eerst voorzichtig aanstippen
|
|
|
Gelogd
|
One life, live it!
|
|
|
Fardango
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: April 21, 2010, 12:07:15 » |
|
met een centerpuntje dan eerst voorzichtig aanstippen Dat scheelt absoluut maar het blijft voorzichtig aan doen, dat plastic is zo zacht :?
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
marcel
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: April 23, 2010, 07:25:24 » |
|
wow dat is vakwerk
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Frans
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: September 22, 2011, 10:39:54 » |
|
Heeft iemand een tip hoe ik de Corgi MK1 Escort carroserie loskrijg ?? Ik zie nergens rivets, klinknagels, lipjes of wat dan ook ??
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Egbert2CV
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: September 22, 2011, 11:06:41 » |
|
Heeft iemand een tip hoe ik de Corgi MK1 Escort carroserie loskrijg ?? Ik zie nergens rivets, klinknagels, lipjes of wat dan ook ?? Ik zal eens onder / naar de mijne kijken... :oops:
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
pedro
Gast
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: September 23, 2011, 08:17:08 » |
|
Hoi Frans,
Die van mij is gewoon voor en achter opengeboord :huh: ?
kun je een foto van de onderkant plaatsen?
Grt Pedro
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
demi10
Gast
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: September 23, 2011, 09:37:24 » |
|
Gewoon een platte schroevendraaier/mes tussen bodem en carroserie duwen. Voorzichtig voor en achter afwisselend. Deze is los in elkaar gestoken met stiftjes (zoals Schuco)
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Frans
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: September 23, 2011, 11:41:29 » |
|
Perfect Michael, thanks, hij ging makkelijk los, is vlgs mij vaker los geweest.
Dit bied perspectieven !
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
|