3 Inch Forum
November 29, 2024, 02:08:55 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3 4 5   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: SIKU 2014  (gelezen 44591 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Denniyo
Spammert
****
Offline Offline

Berichten: 1008



« Antwoord #15 Gepost op: Januari 12, 2014, 10:05:47 »

Dat weet ik niet. Maar wat we de afgelopen jaren heel erg veel gezien hebben is dat ze zich bij siku steeds meer op speelgoed zijn gaan richten.
Dat wil zeggen meer op droom auto's en dergelijke richten. Daarnaast lijkt het wel of ze zich met de neuheiten van dit jaar vooral richten op de Amerikaanse en Australische markt, landen waar dingen als de Roadtrain in 1:87,pick-up's,terreinwagens,BMW M3,sportwagens en setjes het altijd goed doen.
Kijk maar eens naar een Matchbox of Hotwheels die in Amerika allemaal in sets worden verkocht,
ik denk dat ze daar veel marktterrein denken te kunnen winnen.
Gelogd
Niels
Administrator
Spammert
*****
Offline Offline

Berichten: 1100



WWW
« Antwoord #16 Gepost op: Januari 13, 2014, 10:18:29 »

Dat weet ik niet. Maar wat we de afgelopen jaren heel erg veel gezien hebben is dat ze zich bij siku steeds meer op speelgoed zijn gaan richten.

Nouja, Siku is vanaf dag één altijd een speelgoedfabrikant geweest. Er zijn ook altijd wel sportauto's gemaakt, het is ook niet alsof auto's als de Ferrari F40 en GTO dagelijks te zien waren op de (Duitse) wegen.

Wat me wel opvalt is dat er een zwalkend beleid wordt gevoerd waardoor het hele programma nu een allegaartje is met diverse schaalgrootten en diverse kwaliteitsniveaus. Die camper-met-Wiesmann bijvoorbeeld is ineens weer 1:55 terwijl het hele vrachtautogebeuren juist naar 1:50 was gegaan, wat dan weer in lijn is met de schaal die makers van veel duurdere truckmodelletjes hanteren. Daarbij komt dat het aantal echt nieuwe castings per jaar echt heel erg laag is.

Als Siku terrein wil winnen op Matchbox of Hotwheels dan moet de prijs omlaag. De standaard automodellen kosten in sommige winkels doodleuk vijf euro of zelfs meer. Dat bij elkaar opgeteld doet mij vermoeden dat de slagkracht van Siku een fractie is van die van de grotere speelgoedconcerns als Mattel of Simba-Dickie.
Gelogd
buttonfreak
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10499



WWW
« Antwoord #17 Gepost op: Januari 13, 2014, 12:03:01 »

Ik denk dat de financiele kracht van SIKU inderdaad niet geschaald kan worden naar die van Mattel. SIKU heeft enkel Wiking naast haar eigen merk, daar waar Mattel dingen als Barbie heeft naast Hot Wheels en Matchbox. Simba-Dickie is wat dat betreft ook van hetzelfde laken een pak; kijk maar hoeveel merken daar gemeld staan.

Wat mij opvalt is dat men wel (overigens nogal dure) Control modellen uitbrengt en vorig jaar die racewagens. Daar wordt kennelijk veel geld in gestoken - wellicht ook verdiend. Wellicht gaat SIKU ook die kant op wat veel Europese autofabrikanten proberen: "Premium". Dus een auto luxerder in de markt zetten, zodat de marges hoger zijn, zo doet wellicht SIKU dat met de tractors en radiografische modellen.
Gelogd

Denniyo
Spammert
****
Offline Offline

Berichten: 1008



« Antwoord #18 Gepost op: Januari 13, 2014, 06:54:50 »

Ook dat is zeker een mogelijkheid dat ze zich richten op premium, in dat geval is hun missie in mijn optiek goedgeslaagd eens te meer omdat als we Hotwheels en Matchbox er weer bij pakken, bij Siku alles net wat meer gedetailleerd is en dan doel ik vooral op Rubberen Bandjes, meer functies als te openen deuren, trekhaken en een combinatie van, van alles wat zodat je je eigen speelgoedwereld kunt creeëren die lijk op de echte wereld. Vandaar dus ook alle setjes en vrachtauto's, sikuworld en alle toebehoren zoals mannetjes en verkeersborden.


Bij Matchbox en Hotwheels is het namelijk meestal zo je koopt een modelletje en dat is het en bij siku heb je in mijn ogen meer beleving. Want bij Matchbox zien we al in geen jaren meer echt sets zoals vroeger.

Kijken we naar Hotwheels is het in mijn ogen heel erg Amerikaans alles moet zo groot en extreem mogelijk en slaat in mijn ogen meer op een fantasiewereld waar ze vooral het uiterste vragen van het modelletje en laten zien wat er allemaal mogelijk is met een auto. Dit zie je ook terug in de manier hoe een set is ingedeeld.
Gelogd
Civictoria
Global Moderator
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10942


« Antwoord #19 Gepost op: Januari 13, 2014, 10:03:36 »


Kijken we naar Hotwheels is het in mijn ogen heel erg Amerikaans alles moet zo groot en extreem mogelijk en slaat in mijn ogen meer op een fantasiewereld waar ze vooral het uiterste vragen van het modelletje en laten zien wat er allemaal mogelijk is met een auto. Dit zie je ook terug in de manier hoe een set is ingedeeld.

Pardon, dan vergeten we even de Japanse klassiekers/youngtimers die de afgelopen jaren zijn verschenen, ( rx-7, skylines, 510, 620, civic, celica, 2000GT,ae86 etc etc) die heel realistisch de huidige trends in de diverse scenes weergeven.... Wat ik altijd al gezegd heb, qua modelkeuze kunnen de concurrenten in mijn ogen een puntje zuigen aan HW....Vergeet ook niet trouwens dat ze een Japanner in het (design) team hebben zitten....

Maar goed, back on topic Siku...:)
Gelogd

One life, live it!
Niels
Administrator
Spammert
*****
Offline Offline

Berichten: 1100



WWW
« Antwoord #20 Gepost op: Januari 13, 2014, 10:39:29 »

Wellicht gaat SIKU ook die kant op wat veel Europese autofabrikanten proberen: "Premium". Dus een auto luxerder in de markt zetten, zodat de marges hoger zijn, zo doet wellicht SIKU dat met de tractors en radiografische modellen.

Ik denk dat Siku geen keus heeft aangezien de autootjes de winstpakkers niet meer zijn. Die tijden zijn gewoon voorbij. HotWheels is duidelijk marktleider en kan met die grotere aantallen veel meer castings aanbieden voor een veel schappelijkere prijs.

Dat hele premiumverhaal gaat aan een kind domweg voorbij. Wat dat betreft heeft Siku een heel dubbele moraal door wel heel fraai gedetailleerde castings te maken maar die vervolgens weer te verknoeien met lelijke of generieke kleuren (op een bepaald moment was 50% van alle auto's signaalrood of metallicblauw) en wielen die veel te klein/groot waren, of zelfs gedegradeerd in detaillering nadat de ooit open wielen ineens waren dichtgesmeerd om weer een paar cent te besparen. En dat terwijl het spul doodleuk voor prijzen van vier tot zes euro in de winkel ligt. Siku's zijn altijd duurder geweest dan Matchboxes of Majorettes maar dit gaat nergens meer over.

Het verbaast me zelfs dat Siku nog bestaat en ergens ben ik daar ook blij mee. Maar mijn merk is het helaas niet meer.
Gelogd
buttonfreak
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10499



WWW
« Antwoord #21 Gepost op: Januari 13, 2014, 10:40:59 »


Pardon, dan vergeten we even de Japanse klassiekers/youngtimers die de afgelopen jaren zijn verschenen, ( rx-7, skylines, 510, 620, civic, celica, 2000GT,ae86 etc etc) die heel realistisch de huidige trends in de diverse scenes weergeven.... Wat ik altijd al gezegd heb, qua modelkeuze kunnen de concurrenten in mijn ogen een puntje zuigen aan HW....Vergeet ook niet trouwens dat ze een Japanner in het (design) team hebben zitten....

Maar goed, back on topic Siku...:)

Dat onderschrijf ik maar ten dele. Het is de "scene" in Amerika. Kijk naar de Datsun pickup. Die chin-spoiler is niet echt "stock". Zo ook de 70's Celica. Aan de andere kant, de vele Japanners zijn een deel van een groter geheel. Zie ook maar de (minstens) vier Braziliaanse modellen die ze in de laatste jaren uitgebracht hebben. Die internationale kijk hebben er maar weinig.
Gelogd

buttonfreak
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10499



WWW
« Antwoord #22 Gepost op: Januari 13, 2014, 10:44:43 »

Dat hele premiumverhaal gaat aan een kind domweg voorbij. Wat dat betreft heeft Siku een heel dubbele moraal door wel heel fraai gedetailleerde castings te maken maar die vervolgens weer te verknoeien met lelijke of generieke kleuren (op een bepaald moment was 50% van alle auto's signaalrood of metallicblauw) en wielen die veel te klein/groot waren, of zelfs gedegradeerd in detaillering nadat de ooit open wielen ineens waren dichtgesmeerd om weer een paar cent te besparen.
Met "Premium" bedoelde ik eigenlijk meer de sets, de RC-modellen en de tractors (dat loopt kennelijk als een trein, want daar komen elk jaar veel meer modellen in uit als in de andere series). Maar ook de wagentjes waren altijd duurder, maar het lijkt me alsof rond 2005 er een wisseling is geweest in het management want sindsdien is het huilen, zie ook:

Maar mijn merk is het helaas niet meer.
Ik begon met SIKU, maar ook voor mij is het al jaren zo dat ik me er niet meer in herken.

Gelogd

Denniyo
Spammert
****
Offline Offline

Berichten: 1008



« Antwoord #23 Gepost op: Januari 14, 2014, 12:46:59 »

In mijn ogen is het bij siku fout gegaan op het moment dat ze de goedkope serie hebben uitgebracht. Hier mee doel ik op de modellen die in 2006 en 2007 zijn uitgekomen namelijk de Dodge, Ford F150,Humvee,Ferrari Enzo,Audi R8 Lemans, Corvette, Koeningsegg,Saleen S7, die leger troep en de Wiesmann. Deze waren allen niet gedetailleerd en zonder Licentie uitgebracht. Met uit zondering van de Wiesmann die was wel met licentie maar veel te goedkoop en niet mooi, deze modellen hadden ze nooit uit moeten brengen deze waren gewoon siku onwaardig!!!

Natuurlijk hebben ze meteen hiermee Matcbox en dergelijke kunnen concurreren qua prijs, maar ik denk als dat echt het hoofd doel was op dat moment dat ze, ze goedkoper dan Matchbox in de markt hadden moeten zetten. Alleen dan was het misschien nog een suc6 geworden, maar ze blijven Siku onwaardig.
Want kijken we dan naar andere modellen van deze jaargangen, zoals de CLS en Passat, maar ook naar de Q7 dan lieten ze zien dat ze het nog steeds in zich hadden en dat ze hier eigenlijk nooit vanaf hadden moeten stappen.

Maar blijkbaar was de eerste zogenaamde 0800 serie (rond 2006) niet zo'n suc6. Mede omdat Matchbox en Hotwheels voor het geld van een 0800 serie veel mooiere auto's kon neer zetten. Ik ben er van overtuigd dat hadden ze de voor genoemde serie niet geproduceerd, het jaar daar op ze de Q7 en de rest niet met dichte wielen hadden hoeven leveren om geld te besparen.

 
« Laatste verandering: Januari 14, 2014, 12:54:33 door Denniyo » Gelogd
Civictoria
Global Moderator
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10942


« Antwoord #24 Gepost op: Januari 14, 2014, 09:55:51 »


Pardon, dan vergeten we even de Japanse klassiekers/youngtimers die de afgelopen jaren zijn verschenen, ( rx-7, skylines, 510, 620, civic, celica, 2000GT,ae86 etc etc) die heel realistisch de huidige trends in de diverse scenes weergeven.... Wat ik altijd al gezegd heb, qua modelkeuze kunnen de concurrenten in mijn ogen een puntje zuigen aan HW....Vergeet ook niet trouwens dat ze een Japanner in het (design) team hebben zitten....

Maar goed, back on topic Siku...:)

Dat onderschrijf ik maar ten dele. Het is de "scene" in Amerika. Kijk naar de Datsun pickup. Die chin-spoiler is niet echt "stock". Zo ook de 70's Celica. Aan de andere kant, de vele Japanners zijn een deel van een groter geheel. Zie ook maar de (minstens) vier Braziliaanse modellen die ze in de laatste jaren uitgebracht hebben. Die internationale kijk hebben er maar weinig.

Dat bedoelde ik ook, de scene in USA, was ik niet duidelijk genoeg in...
Gelogd

One life, live it!
Civictoria
Global Moderator
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10942


« Antwoord #25 Gepost op: Januari 14, 2014, 10:00:04 »

In mijn ogen is het bij siku fout gegaan op het moment dat ze de goedkope serie hebben uitgebracht. Hier mee doel ik op de modellen die in 2006 en 2007 zijn uitgekomen namelijk de Dodge, Ford F150,Humvee,Ferrari Enzo,Audi R8 Lemans, Corvette, Koeningsegg,Saleen S7, die leger troep en de Wiesmann. Deze waren allen niet gedetailleerd en zonder Licentie uitgebracht. Met uit zondering van de Wiesmann die was wel met licentie maar veel te goedkoop en niet mooi, deze modellen hadden ze nooit uit moeten brengen deze waren gewoon siku onwaardig!!!

Natuurlijk hebben ze meteen hiermee Matcbox en dergelijke kunnen concurreren qua prijs, maar ik denk als dat echt het hoofd doel was op dat moment dat ze, ze goedkoper dan Matchbox in de markt hadden moeten zetten. Alleen dan was het misschien nog een suc6 geworden, maar ze blijven Siku onwaardig.
Want kijken we dan naar andere modellen van deze jaargangen, zoals de CLS en Passat, maar ook naar de Q7 dan lieten ze zien dat ze het nog steeds in zich hadden en dat ze hier eigenlijk nooit vanaf hadden moeten stappen.

Maar blijkbaar was de eerste zogenaamde 0800 serie (rond 2006) niet zo'n suc6. Mede omdat Matchbox en Hotwheels voor het geld van een 0800 serie veel mooiere auto's kon neer zetten. Ik ben er van overtuigd dat hadden ze de voor genoemde serie niet geproduceerd, het jaar daar op ze de Q7 en de rest niet met dichte wielen hadden hoeven leveren om geld te besparen.

 

Ik volg je hier wel in, en ze hebben ook gave modelletjes... en het valt me op dat ik ook weer siku draaitorens zie in de intertoys in BE bijvoorbeeld en daar hangen toch leuke dingen in... wie of wat zou daar verantwoordelijk voor zijn en waarom dat ze weer bij de intertoys staan... naast de HW ton :)
Gelogd

One life, live it!
Civictoria
Global Moderator
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10942


« Antwoord #26 Gepost op: Januari 14, 2014, 10:02:06 »

1 ding weet ik wel, mijn bijna 2 jaar oud zijnd zoontje, die gek is van trucks en tractors, liep direct naar de Sikutoren en viste er een tractor vanaf :)
Gelogd

One life, live it!
Denniyo
Spammert
****
Offline Offline

Berichten: 1008



« Antwoord #27 Gepost op: Januari 14, 2014, 10:10:12 »

Laten we het maar houden op een paar hele goeie vertegenwoordigers hier in de Benelux.
Want ook hier in Nederland verschijnen de modellen na jaren van afwezigheid ook weer bij de Bartsmit en dat je zoontje direct naar de trekkers en vrachtwagens loopt snap ik volledig, deze modellen heb ik vele malen liever dan vergelijkbare setjes van Majorette (hoewel daar ook wel eens leuke tussen zitten). Toch vindt ik persoonlijk die van siku origineler en leuker, daarnaast zijn ze volgens mij ook een stukje sterker. Bij siku is het niet zo dat een kart of iets dergelijks naar 2 a 3x er mee gespeeld te hebben kwijt raken of kapot gaan :-X
Gelogd
Civictoria
Global Moderator
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10942


« Antwoord #28 Gepost op: Januari 14, 2014, 10:19:23 »

Ja ik moet niet met hem naar de boerenbond/tuincentrum hier dorp verder gaan, daar staat een enorm aanbod van siku, maar enkel de boerderijspullen dan....:)

Tja, maar zoals net als met Matchbox, Majorette..... allemaal leuk en aardig , maar geef mij maar de eind jaren 70, begin jaren 80 :) Ik heb nooit iets anders gehad dan Matchbox en Majorette en van Siku de vrachtwagens en de faun kraan ( die heb ik allemaal nu nog, zeer degelijk)... toen vond ik de auto's van Siku ook al niet denderend, vaak rare verhoudingen vond ik.....Voor wat het nieuwe spul, ik zie vanzelf wel wat de kids leuk vinden...zoontje heeft ook laatst van Norev een tractortje meegenomen.... snap je wat ik wil zeggen, wij als ouderen/verzamelaars kijken er toch heel anders tegenaan...
Gelogd

One life, live it!
Denniyo
Spammert
****
Offline Offline

Berichten: 1008



« Antwoord #29 Gepost op: Januari 14, 2014, 10:56:48 »

Ja inderdaad wij kijken er anders naar en dat zal altijd zo blijven!!


Zelf ben ik vroeger altijd opgegroeid met siku's een van mijn aller eerste auto's was een siku ,natuurlijk kreeg ik vaak ook andere auto's als Matchbox en Majorette gewoon omdat deze goedkoper waren/zijn dan siku's. Maar meestal waren het voor mij toch siku's, omdat ik vroeger nog al ruw met mijn auto's omging wisten mijn ouders altijd van: we geven hem siku's want daar heeft hij langer plezier van en die overleven meerdere jaren. Daarnaast was het meestal als ik wat nieuws mocht uitzoeken een siku omdat ik deze gewoonweg veel mooier vond dan de rest.

Vaak kreeg ik een bepaald bedrag van mijn ouders of opa en oma bijvoorbeeld 10 gulden en daar mocht ik wat voor uit zoeken en toen was het altijd van voor zo veel mogelijk geld siku's uit zoeken en als er geld over is neem ik er een goedkopere Matchbox of Majorette bij. Verder heb ik vroeger ook heel erg veel plezier gehad met 1:43 modellen van Bburago die waren ook onverwoestbaar en altijd mooi. Maar er was als cadeautje altijd maar 1 ding goed voor mij en dat waren Auto's.

Kortom voor mij was niks mooiers dan een Siku en als je dan ziet hoe het vroeger was en hoe het tegenwoordig is vind ik persoonlijk Dat ze na een jaar of 5,6 eindelijk weer een beetje de goeie kant op gaan. Alleen laten ze nooit meer de oude tijden herleven (jaren 70,80,90). Of ze moeten alweer Pappa auto's enz. uit gaan brengen. Maar dan blijft er nog altijd die donkere wolk hangen van de jaren 2006,2007,2008 (uitzonderingen daar gelaten).
« Laatste verandering: Januari 14, 2014, 10:59:53 door Denniyo » Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 5   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!