Vandaag stuurde Egbert mij het bovenstaande artikel uit "Auto Motor klassiek"over een
Phantom DAF. Hij vroeg me of ik hier meer vanaf wist, dus ben ik maar gaan zoeken op het internet en via andere DAF verzamelaars / kenners.
Het autootje op de foto heeft bekendheid gekregen door de Amerikaanse DAF kenner John de Bruin. Die heeft via de site van de Amerikaanse DAF club de foto's geplaats. Ik weet niet zeker of John deze ook gemaakt heeft.
.
In Amerika noemen ze het eigenlijk geen Phantom (geest) DAF, een DAF die er eigenlijk niet kan zijn, maar een FrankenDAF. Dit als verwijzing naar Dr. Frankenstein die uit meerdere delen een nieuw mens heeft gecreeerd. Deze FrankenDAF is op basis van een DAF 33, maar heeft van diverse andere auto's en eigen plaatwerk een heel andere body gekregen.
De echte Phanton DAFfen (ze bestaan wel degelijk) zijn DAF modellen die nog op een DAF lijken, maar nooit in productie zijn genomen. Ze zijn geesteskinderen van enthousiaste DAF - liefhebbers die hun eigen DAF maken.
Kortom een FrankenDAF is gebasseerd op een DAF, maar lijkt in de verste verte niet meer op een DAF. Het gaat dan om een eenmalig model en niet variaties die op DAF basis in productie zijn genomen, zoals de ARKLA HANDY DAF of de KALMAR DAF. De bekendste "FrankenDAF" zou dus eigenlijk de "Moretti DAF" uit het DAF museum moeten zijn. Een Italiaans uitziende wagen op basis van een DAF 55 voor een rijke Zwitserse dame die een unieke luxere auto wilde dan een DAF, maar wel voorzien van de variomatic en de rijeigenschappen van een DAF. De bekende DAF-kini komt uiteraard ook dicht in de buurt.
Een Phantom DAF is een verbouwing op basis van een DAF, waarin de DAF nog wel herkenbaar is.