3 Inch Forum
November 01, 2024, 02:31:05 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Strakke overgang spuiten tussen twee kleuren?  (gelezen 8160 keer)
0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic.
Riacho
Beginnend spammer

« Gepost op: Januari 30, 2011, 12:16:24 »

Mooi, ik zie in het restauratie deel dat er meer zijn die two tone spuiten.

Tijd om even wat tips uit te wisselen over de overgang tussen de ene en de ander kleur.

Ik zie dat onder andere gewone schilders plakband gebruikt wordt om af te plakken. Dit geeft volgens mij nooit een mooi strak resultaat omdat de verf in de plakband zitten, onder de plakband kruipt en zorgt voor een rommelig resultaat.
Ik heb diverse varianten geprobeerd, speciale modelbouw plakband, vloeibare maskeer tape, airbrush light tack folie, maar om een scherpe bocht blijft het op deze schaal erg moeilijk. Het beste resultaat heb ik tot nu toe met de modelbouw afpaktape en dan zo smal mogelijk. Dit is buigzaam en na goed aandrukken, direct voordat je gaat spuiten, geeft mij tot nu toe het beste resultaat.

Blijft nog over het opstaand randje zodra je de plakband er af haalt. Dit schuur ik weg met polijst papier en soms gaat het nog goed ook, maar vaak springen er chipjes verf van het model af.

Wellicht zijn er betere ideeen.
Laat maar weten wat werkt en wat niet werkt,  ik blijf nog ff oefenen  icon_biggrin

gegroet,

Rob

We zien wel, daarna kunnen we altijd nog kijken.
Riacho
Beginnend spammer

« Antwoord #1 Gepost op: Januari 30, 2011, 01:46:24 »

Hier nog mijn oefenproject:

De smurrie zijn lijmresten van de plakband, die kan er nog makkelijk vanaf.
Zoals de onderkant van de deur en op de meeste plaatsen van het dak is strak genoeg.
Nu nog de hele wagen zo strak zien te krijgen  :lol:

We zien wel, daarna kunnen we altijd nog kijken.
Civictoria
Global Moderator
Officieel 3 Inch o.h.

« Antwoord #2 Gepost op: Januari 30, 2011, 02:00:39 »

ik gebruik masking tape van Tamiya, zal straks wel een fotootje plaatsen, geen gedoe met achterblijvende lijmresten.

Zelfde tape, maar dan van 3m krijg je bij de betere verfwinkel, kost wel gelijk 8 a 9 euro voor een rolletje, maar dan heb je ook wat.

Verder, om die opstaande randjes te vermijden, direct na het spuiten , of laten we zeggen, 10 seconden of zo, als de verf niet meer zal "lopen", de tape verwijderen, de verf zal dan mooi uitvloeien. niet uitlopen, maar uitvloeien, net genoeg om die randjes niette krijgen. tweede pluspunt, je zult nu niet meer hebben dat de gedroogde verf andere verf etc meetrekt bij het verwijderen van de tape.

Doe je erna nog een laag blanke lak erover, zul je zien dat de overgang nagenoeg perfect is.

En ook hier met alles, altijd grondig ontvetten, tape en verf hechten beter.  een goede voorbereiding, daar staat of valt het mee.

One life, live it!
VetteEd
Global Moderator
Forum Freak

« Antwoord #3 Gepost op: Januari 30, 2011, 11:49:12 »

De volgende tip heb ik nog niet uitgeprobeerd met spuitwerk, maar wel met schilderen (en daarbij werkt het prima):

eerst gronden, daarna de ene kleur afplakken en spuiten, daarna de andere kleur afplakken en spuiten. Als het goed is, lopen de laklagen dan nagenoeg gelijk in elkaar over.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: