In dit topic laat ik de Renault 17 zien van Schuco, als TL (nummer 853) en TS (nummer 861), als Norev (861) en deze keer ook als Rei (1853 resp. 1861).
Het verschil is tussen TL en TS is duidelijk door de zwarte accenten van de TS. Rei heeft ook de TS als apart model uitgebracht. Norev deed het anders. Zij kiezen ervoor één model uit te brengen zónder zwarte accenten en noemen die - niet geheel logisch - TS.
Dit model van Renault - op basis van de R12 - is geproduceerd van 1971 tot 1980 en door Schuco uitgebracht in 1972. Begin jaren negentig zag je ze nog sporadisch in het straatbeeld, maar net als de R15 lijkt de R17 uit het wagenpark verdwenen.
Het model is voor mij een stuk beter in proporties dan de exemplaren van Matchbox en Polfi. Het volledig metalen front doet wel een beetje afbreuk aan het originele model.
De R17 TL kent eigenlijk alleen de blauwe variatie, de groene TS die hier is afgebeeld is ook in het geel geleverd, maar die kom je niet vaak tegen. Wat mij opvalt is dat deze modelletjes bovengemiddeld oxideren, net als de VW 411 trouwens.
Zoals gewoon zijn de Norev modellen in meerdere kleuren gelakt, de bodemplaat is netjes aan de Fransen aangepast. Duidelijk is dat alleen de TS wordt vermeld.
Er zijn meerdere mallen geweest, waarmee ook in Brazilië door Rei de beide modellen modellen zijn gemaakt. De Rei R17 is misschien wel de meest voorkomende Braziliaanse Schuco. De bodemplaat vermeld ook de twee variaties.
Duidelijk is dat deze minder netjes in elkaar gezet zijn.
Heb je variaties van dit model van één van de drie fabrikanten, dan is dat een welkome aanvulling.