3 Inch Forum

Overige => Overig geleuter => Topic gestart door: Robby op December 23, 2013, 03:02:35



Titel: De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Robby op December 23, 2013, 03:02:35
Men was in een ander topic op zoek naar kentekenplaten van bepaalde landen.
Ik dacht, laat ons bij deze eens de kentekenplaten uit de Belgische geschiedenis voorstellen.
Kentekenplaten van 1899 tot heden.

 (http://i842.photobucket.com/albums/zz348/Robbydom/Verzameling/Scan0001_zpsbf59ff8c.jpg) (http://s842.photobucket.com/user/Robbydom/media/Verzameling/Scan0001_zpsbf59ff8c.jpg.html)
(http://i842.photobucket.com/albums/zz348/Robbydom/Verzameling/Scan0002_zps4923d26c.jpg) (http://s842.photobucket.com/user/Robbydom/media/Verzameling/Scan0002_zps4923d26c.jpg.html)


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten
Bericht door: VW_Dutchy op December 23, 2013, 03:16:35
leuk om te lezen..en waarom rood?


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten
Bericht door: Robby op December 23, 2013, 03:35:46
leuk om te lezen..en waarom rood?

Dat zal later verzonnen zijn want de eerste kleurentelevisie was er in België pas in 1971 ;D
Daarvoor was alles zwart-wit ;)


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten
Bericht door: niva op December 23, 2013, 05:13:21
In België is een kenteken toch persoonlijk? Verhuist met je mee naar je nieuwe auto dacht ik. Zo zijn de oudere nummers ook vaak bij oudere mensen of heb ik dat mis?


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten
Bericht door: Robby op December 23, 2013, 06:00:30
In België is een kenteken toch persoonlijk? Verhuist met je mee naar je nieuwe auto dacht ik. Zo zijn de oudere nummers ook vaak bij oudere mensen of heb ik dat mis?

Dat heb je inderdaad goed.
Enkel wanneer vader staat beslist om een nieuw type plaat uit te brengen, moet je bij aankoop van een nieuwe wagen je oude plaat opsturen naar Brussel, en een nieuw type plaat laten aanvragen door je verzekeringsagent.
Omdat het sinds 2008 zo snel gaat zie je nog nauwelijks oudere mensen met oude platen rondrijden.
We moeten er niet op foeteren op die oudjes maar ze koesteren, ze worden zeldzaam ;)


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten
Bericht door: Wiebren op December 23, 2013, 08:40:20
Zie ook wel groene cijfers en letters, zijn dat handelaren? De blauwe letters zijn meestal van de EU Brussel.


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten
Bericht door: Robby op December 23, 2013, 09:06:07
Zie ook wel groene cijfers en letters, zijn dat handelaren? De blauwe letters zijn meestal van de EU Brussel.

Groene kentekenplaten zijn voor autohandelaars of garagisten.
Deze laten toe een voertuig verzekerd te voeren van punt A naar punt B zonder alle administratieve rompslomp.
Hier wordt kenteken verzekerd, en niet het voertuig.
Met dit kenteken zijn alle nieuwe en occasiewagens verzekerd zolang het kenteken aan het voertuig bevestigt is.
Er wordt wel veel misbruik van gemaakt.


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten
Bericht door: snef op December 23, 2013, 10:15:53
hey robby gevergeet de vierkante platen !!


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten
Bericht door: Henri op December 23, 2013, 10:32:47
Tof!


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten
Bericht door: mazdaman op Januari 01, 2014, 09:34:09
hey robby ge vergeet de zwarte platen met een witte B-letter voor !!
 :D


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten
Bericht door: CitroBart op Januari 01, 2014, 05:35:24
Leuke info, bedankt!


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Robby op Januari 01, 2014, 07:01:00
de ***** nummerplaat ; voorbehouden aan de koning als opperbevelhebber van defensie.
De "Hof"-kentekenplaten; deze bestaan enkel uit één tot drie cijfers (bijvoorbeeld '1') en zijn voorbehouden voor de leden van het koningshuis
De "A"-kentekenplaten; deze bevatten de rode letter "A", gevolgd door een rood nummer. Personen die aanspraak kunnen maken op deze kentekenplaten zijn de voorzitter van de Kamer van Volksvertegenwoordigers (A1), leden van de federale regering, ministers van Staat, vertegenwoordigers van de Hoge Magistratuur, Provinciegouverneurs, de hoogste gezagdragers van de erkende confessionele erediensten alsook die van de Centrale Raad der Niet-Confessionele Levensbeschouwelijke Gemeenschappen van België, Voorzitters van het Directiecomité van de federale overheidsdiensten en de federale programmatorische overheidsdiensten, de Directeurs van het algemeen beleid en de Directeurs van de beleidscel.
De "E"-kentekenplaten; deze bevatten de rode letter "E", gevolgd door een rood nummer. Personen die aanspraak kunnen maken op deze kentekenplaten zijn voorzitters, leden of diensten van de gemeenschaps- en gewestregeringen.
De "P"-kentekenplaten; deze bevatten de rode letter "P", gevolgd door een rood nummer. Personen die aanspraak kunnen maken op deze kentekenplaten zijn de voorzitter en leden van de Senaat, de leden van de Kamer van Volksvertegenwoordigers, de voorzitter en leden van het Vlaamse of Waalse Parlement, de voorzitter en leden van het Parlement van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de voorzitter van de Duitstalige Raad, de leden van het Duitstalige parlement en de Belgische leden van het Europees Parlement.


(http://i842.photobucket.com/albums/zz348/Robbydom/Meeting/330px-Belgian_vehicle_registration_plate_for_EU_zps38d8dcae.jpg) (http://s842.photobucket.com/user/Robbydom/media/Meeting/330px-Belgian_vehicle_registration_plate_for_EU_zps38d8dcae.jpg.html)
 "EUR"-kentekenplaatDe "EUR"-kentekenplaat; deze bevatten vooreerst de blauwe letters "EUR", omgeven door gele sterren, gevolgd door een blauwe cijfer/lettercombinatie. Deze wordt toegekend aan de in België gevestigde organen en ambtenaren van de Europese Gemeenschap die door deze zijn aangewezen.
De "EUROCONTROL"-kentekenplaat; deze bevatten een blauwe cijfer/lettercombinatie, gevolgd door de blauwe letters "EURO", voorafgegaan door een punt. Deze wordt toegekend aan de in België gevestigde organen en ambtenaren van de Europese organisatie voor de veiligheid van de luchtvaart die door bedoelde organisatie zijn aangewezen.


(http://i842.photobucket.com/albums/zz348/Robbydom/Meeting/330px-Belgian_vehicle_registration_plate_for_embassy_staff_zps6371f02f.jpg) (http://s842.photobucket.com/user/Robbydom/media/Meeting/330px-Belgian_vehicle_registration_plate_for_embassy_staff_zps6371f02f.jpg.html)
DiplomaatDe "CD"-kentekenplaat; deze bevat de letters "CD", gevolgd door een rode letter-cijfercombinatie, bestaande uit twee letters en drie cijfers. Deze wordt op voorstel van de dienst van het Protocol van de Federale Overheidsdienst van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking toegekend, hetzij aan de personen die in België deel uitmaken van het diplomatiek of consulair korps, of die onschendbaarheden genieten die analoog zijn met die van het diplomatiek korps, hetzij aan diplomatieke zendingen of vaste inrichtingen van publiekrechtelijke organisaties in België, voor de dienstvoertuigen die beide laatsten gebruiken. Bij de oude diplomatieke nummerplaten waren de letters CD in groen.
De "Transit"-kentekenplaat of tijdelijke kentekenplaat voor korte duur; deze bevat witte tekens op een rode achtergrond en is voorbehouden aan personen/vennootschappen die in het buitenland verblijven of er hun hoofdverblijfplaats hebben en tijdelijk in België verblijven. Naargelang het geval is de geldigheidsduur vier maanden tot 1 jaar. Het opschrift van de plaat bestaat uit het jaartal waarin de geldigheid verloopt, en een nummer van zes cijfers. Op een vignet boven het jaartal staat de maand waarin de geldigheid verloopt en een volgnummer. Het vignet is rood voor transit-kentekenplaten en blauw voor voorlopige kentekenplaten.


(http://i842.photobucket.com/albums/zz348/Robbydom/Meeting/330px-Belgian_vehicle_registration_plate_for_temporary_registration_long-term__zps335a1d4a.jpg) (http://s842.photobucket.com/user/Robbydom/media/Meeting/330px-Belgian_vehicle_registration_plate_for_temporary_registration_long-term__zps335a1d4a.jpg.html)
Internationale kentekenplaatDe "internationale kentekenplaat" of tijdelijke kentekenplaat voor lange duur: deze bevat een blauw nummer van zes cijfers op een witte achtergrond, en is lijnen. Voor november 2010 hadden deze kentekenplaten zwarte tekens op een gele achtergrond. De huidige Europese standaard hanteert dezelfde kleurcombinatie als bij wagens.


 


OldtimerDe "G" Kentekenplaten zijn voorbehouden voor landbouw- en bosbouwvoertuigen die rijden met rode diesel. Dit werd in mei 2013 ingevoerd om controles te vergemakkelijken. Deze nummerplaten bestaan uit witte letters op een rode achtergrond, en zijn van de vorm G-LAA-111. De 'G' verwijst naar het G-type rijbewijs nodig voor landbouwvoertuigen, de 'L' verwijst naar "landbouw" [8].
De "M"- en de "W"-kentekenplaten zijn voorbehouden voor motorvoertuigen.[9]


(http://i842.photobucket.com/albums/zz348/Robbydom/Meeting/330px-Belgian_plate_for_vintage_cars_zps04e8e705.jpg) (http://s842.photobucket.com/user/Robbydom/media/Meeting/330px-Belgian_plate_for_vintage_cars_zps04e8e705.jpg.html)
De "O"-kentekenplaten; deze beginnen met de letter "O" en zijn voorbehouden voor oldtimers.
De "Q"- en de "U"-kentekenplaten; deze beginnen met de letter "Q" of "U" en zijn voorbehouden voor aanhangwagens met maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 750 kg.
De "TX"-kentekenplaten; deze beginnen met de letters "TX" en zijn voorbehouden voor taxi's. Binnen deze reeks bevindt zich de aparte "TXL"-kentekenreeks, dewelke voorbehouden is voor limousines.


(http://i842.photobucket.com/albums/zz348/Robbydom/Meeting/330px-Belgian_vehicle_registration_plate_for_car_dealers_zps1f807dcd.jpg) (http://s842.photobucket.com/user/Robbydom/media/Meeting/330px-Belgian_vehicle_registration_plate_for_car_dealers_zps1f807dcd.jpg.html)
HandelaarsplaatDe "Z"-kentekenplaten; deze beginnen met de letter "Z" en zijn voorbehouden voor handelaars.
De "ZZ"-kentekenplaten; deze beginnen met de letters "ZZ" en zijn voorbehouden voor proefritten.
De "AYx", "BYx", etc in de gewone reeks, die voorbehouden zijn voor rechthoekige platen (typisch voor SUV's). (dit is ook voor oldtimers, "OYx")
De "AZx", "BZx", etc in de gewone reeks, die voorbehouden zijn voor kleine rechthoekige platen. (Dit is ook voor oldtimers, "OZx")


(http://i842.photobucket.com/albums/zz348/Robbydom/Meeting/330px-BELGIUM_military_1950s_-_Flickr_-_woody1778a_zps9d857d00.jpg) (http://s842.photobucket.com/user/Robbydom/media/Meeting/330px-BELGIUM_military_1950s_-_Flickr_-_woody1778a_zps9d857d00.jpg.html)
Militair kentekenDe militaire kentekenplaten bestaan uit een witte achtergrond, met een Belgisch vlaggetje en zwarte cijfers. Bij aanhangwagens begint de nummerplaat met de letter "R" gevolgd door 4 of 5 cijfers.

Hiernaast kan iedereen proberen een gepersonaliseerde nummerplaat te krijgen. Een aanvraag hiertoe kan men indienen bij de Directie Inschrijvingen Voertuigen (DIV). Letterwoorden van een Belgische politieke partij of driemaal nul zijn verboden. Afhankelijk van het nemen van een combinatie van 5 of 6 karakters diende men 874, respectievelijk 620 euro te betalen voor een dergelijke plaat.  


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: 3CV op Januari 01, 2014, 07:11:26
Ik meen begrepen te hebben dat die gepersonaliseerde nummerplaat tegenwoordig in de versie
vanaf November 2010 met het cijfer 9 begint terwijl een normale nummerplaat daar het cijfer 1 heeft staan


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Robby op Januari 01, 2014, 07:54:39
Ik meen begrepen te hebben dat die gepersonaliseerde nummerplaat tegenwoordig in de versie
vanaf November 2010 met het cijfer 9 begint terwijl een normale nummerplaat daar het cijfer 1 heeft staan

De gepersonaliseerde nummerplaten beginnen inderdaad met het cijfer 9 in plaats van cijfer 1.
Zo kan je zien wie er poen teveel heeft ;D ;)


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten
Bericht door: mazdaman op Januari 01, 2014, 09:14:35
hey robby ge vergeet de zwarte platen met een witte B-letter voor !!
 :D

ik meen me te herinneren datter in de jaren 70 & 80 nogal wat zwart/witte <Boefferplaten> rondreden...
vb: B.111.B   ;D

dus van Belgen die <Het Vaderland> gingen verdedigen in het buitenland (lees Duitsersland) -> deze wagens werden dan zonder taxen aangekocht (bij terugkeer moesten er wel taxen worden betaald op de gebruikte wagen) - maar konden (in geval van <den oorlog> tegen de Russen & co  ::) ) wel worden opgevorderd door <het leger> (om de gezinsleden van de hogere officieren mee naar Belgenland te evacueren?)  :-\



Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten
Bericht door: Robby op Januari 01, 2014, 10:12:01
hey robby ge vergeet de zwarte platen met een witte B-letter voor !!
 :D

ik meen me te herinneren datter in de jaren 70 & 80 nogal wat zwart/witte <Boefferplaten> rondreden...
vb: B.111.B   ;D

dus van Belgen die <Het Vaderland> gingen verdedigen in het buitenland (lees Duitsersland) -> deze wagens werden dan zonder taxen aangekocht (bij terugkeer moesten er wel taxen worden betaald op de gebruikte wagen) - maar konden (in geval van <den oorlog> tegen de Russen & co  ::) ) wel worden opgevorderd door <het leger> (om de gezinsleden van de hogere officieren mee naar Belgenland te evacueren?)  :-\



(http://i842.photobucket.com/albums/zz348/Robbydom/Meeting/BZ_zpsaff5e79d.jpg) (http://s842.photobucket.com/user/Robbydom/media/Meeting/BZ_zpsaff5e79d.jpg.html)

Er waren toen indertijd mogelijkheden om als beroepsmilitair met kazernering in Duitsland een Duitse wagen aan te schaffen, die vrij van BTW was.
Naar ik vernomen heb zou de BTW na drie jaar vervallen bij terugkeer naar België.
Er bevinden zich nu nog Belgische militairen op Duits grondgebied in Navo kazernes in Geilenkirchen,
Ramstein en Heidelberg.
Of deze nog kunnen genieten van BTW vrije wagens is onbekend, maar de nummerborden zijn er nog steeds.
alleen zijn ze nu volgens de Europese wetgeving.
(http://i842.photobucket.com/albums/zz348/Robbydom/Meeting/nummer10_zpsd4a3fdde.jpg) (http://s842.photobucket.com/user/Robbydom/media/Meeting/nummer10_zpsd4a3fdde.jpg.html)


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: mazdaman op Januari 11, 2014, 10:17:53
Yep, die bedoelde ik! dus ze bestaan nog steeds en werden mee vernieuwd in dat idiote 1-systeem  :-[

En ze zitten zelfs bij Rammstein!  :D


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: mazdaman op Mei 29, 2014, 08:13:14
euh, is dit nu een Diplomatieke Wagen, met een CD plaat, zoals in Corps Diplomatique?


(http://fotoalbum.seniorennet.be/Gabie/drie-inch/foto3644000)


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: mazdaman op Augustus 31, 2014, 05:58:45
een taxi heeft dus 1-TX.-123,
tegenwoordig zijn ze al aan de <index 2>,
het gaat snel hier  :puke:

(http://fotoalbum.seniorennet.be/Gabie/drie-inch/foto3714337)



Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Frans op Augustus 31, 2014, 07:19:34
euh, is dit nu een Diplomatieke Wagen, met een CD plaat, zoals in Corps Diplomatique?

Ja


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Frans op Augustus 31, 2014, 07:20:08
een taxi heeft dus 1-TX.-123,

Ja


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Scratchydub op September 01, 2014, 05:25:31
Hey Robby,

Heb je al gezien dat de regels voor gepersonaliseerde platen begin dit jaar uitgebreid werden?
Je bent nu (sinds 31 maart 2014) bv. niet meer verplicht om een 1 of een 9 vooraan te zetten.
De volledige uitleg vind je terug op de website van de FOD Mobiliteit (www.mobilit.belgium.be).

Cheers,
Maarten


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: mazdaman op September 01, 2014, 08:16:52

dus deze <9> is nu overbodig

(http://fotoalbum.seniorennet.be/Gabie/drie-inch/foto3687221)

moet de eigenaar nu een nieuwe plaat kopen, zonder neger, of krijgt hij deze sowieso?
Dat zou toch leuker zijn  :laughing7:


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: mazdaman op September 01, 2014, 08:22:08
zoietske dus...


(http://s25.postimg.org/csu3c26rv/e_Xdarren_B_Nummerplaat_Porsche911t_Omy_God_201.jpg) (http://postimg.org/image/csu3c26rv/)


(http://s25.postimg.org/gdpyvabbf/e_Xdarren_B_Nummerplaat_Porsche_Panamera4s_Thibaud.jpg) (http://postimg.org/image/gdpyvabbf/)


(http://s25.postimg.org/n5gdy50az/e_Xdarren_B_Nummerplaat_Basile_Bentley_photo_2_Fac.jpg) (http://postimg.org/image/n5gdy50az/)


(http://s25.postimg.org/f189tedvv/e_Xdarren_B_Nummerplaat_Nissan_GT_r_godzilla.jpg) (http://postimg.org/image/f189tedvv/)


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Robby op September 01, 2014, 08:27:58

dus deze <9> is nu overbodig

(http://fotoalbum.seniorennet.be/Gabie/drie-inch/foto3687221)

moet de eigenaar nu een nieuwe plaat kopen, zonder neger, of krijgt hij deze sowieso?
Dat zou toch leuker zijn  :laughing7:


In geval van een nog actieve, oude gepersonaliseerde kentekenplaat met vijf of zes karakters waarvoor reeds in het verleden de geldende retributie voor het reserveren van een gepersonaliseerd opschrift werd betaald, wordt deze omgezet naar een kentekenplaat van Europees formaat met de nieuwe lay-out van gepersonaliseerde kentekenplaten en dit naar aanleiding van een nieuwe inschrijvingsaanvraag onder het betrokken opschrift. In dit geval dient er geen retributie voor het reserveren van een gepersonaliseerd opschrift betaald te worden en volstaat een gewone aanvraag tot inschrijving.
In geval van een gepersonaliseerde kentekenplaat met het indexcijfer “9”, wordt deze omgezet naar een kentekenplaat van Europees formaat met de nieuwe lay-out van gepersonaliseerde kentekenplaten en dit naar aanleiding van een nieuwe inschrijvingsaanvraag voor een verandering van voertuig onder het betrokken opschrift of herinschrijving van het huidige voertuig. De titularis heeft de keuze om hetzelfde opschrift te behouden zonder index “9”, op voorwaarde dat dit opschrift nog beschikbaar is.


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Robby op September 02, 2014, 12:55:42
euh, is dit nu een Diplomatieke Wagen, met een CD plaat, zoals in Corps Diplomatique?


(http://fotoalbum.seniorennet.be/Gabie/drie-inch/foto3644000)


Kentekens met de lettercombinatie ‘CD’ zijn voorbehouden aan buitenlandse diplomaten en leden van internationale organisaties. CD staat inderdaad voor ‘Corps Diplomatique, en is in twee uitvoeringen uitgebracht.
De plaat met CD in het CD en met CD opdruk.


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: theo Grazy Taxi Limos op September 02, 2014, 01:52:50
euh, is dit nu een Diplomatieke Wagen, met een CD plaat, zoals in Corps Diplomatique?


(http://fotoalbum.seniorennet.be/Gabie/drie-inch/foto3644000)


Kentekens met de lettercombinatie ‘CD’ zijn voorbehouden aan buitenlandse diplomaten en leden van internationale organisaties. CD staat inderdaad voor ‘Corps Diplomatique, en is in twee uitvoeringen uitgebracht.
De plaat met CD in het CD en met CD opdruk.
Maak het de criminelen lekker makelijk  :headbang:


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: mazdaman op Januari 24, 2015, 09:42:12
(http://fotoalbum.seniorennet.be/Gabie/drie-inch/foto3812229)

aya,

een nieuwe aflevering, de zoveelste dus, in de Belgische nummerplaten-geschiedenis (lees Kenteken):

een plaat met een O vanvoor/vooraan, dan drie letters & 3 cijfers...  :icon_salut:

pfffff, nog even en dan krijg ik een C-abc-123 op mijn wagentje, C- van Cabrio dus  :pottytrain5:


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: mazdaman op Februari 15, 2015, 07:40:32
volgende aflevering...

een Snormobile: nummerplaat/kenteken beginnende met een <S>?

(http://fotoalbum.seniorennet.be/Gabie/drie-inch/foto3819382)

vermoedelijk verplicht voor mensen met een snor dus, zoals Marcel Kiekeboe...

 :dontknow:Geen idee of al die bordjes als tweede letter een <U> hebben  :dontknow:

en hoe zit dat dan in ons Waalse landsgedeelte, une voiture de Snor?
Achnee, dat was ... Moustache  :occasion14:


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: microbuss op Februari 15, 2015, 09:19:19
real cool plates    
Nebraska had plates made of leather from 1908 to 1914 Then you were assigned a number so lots made the plates out of leather    
In 1915 they went to all ste-el  ;)


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: CitroBart op Februari 18, 2015, 09:45:30
euh, is dit nu een Diplomatieke Wagen, met een CD plaat, zoals in Corps Diplomatique?


(http://fotoalbum.seniorennet.be/Gabie/drie-inch/foto3644000)


Kentekens met de lettercombinatie ‘CD’ zijn voorbehouden aan buitenlandse diplomaten en leden van internationale organisaties. CD staat inderdaad voor ‘Corps Diplomatique, en is in twee uitvoeringen uitgebracht.
De plaat met CD in het CD en met CD opdruk.
Maak het de criminelen lekker makelijk  :headbang:

't Is natuurlijk om het voor de politie makkelijk te maken.
Zien ze meteen wie ze niet mogen bekeuren (diplomatieke onschendbaarheid).

Geldt dat trouwens ook voor typeplaatjes?
Bijv. Opel Senator CD?


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: mazdaman op Februari 18, 2015, 10:19:11
euh, is dit nu een Diplomatieke Wagen, met een CD plaat, zoals in Corps Diplomatique?


(http://fotoalbum.seniorennet.be/Gabie/drie-inch/foto3644000)

Kentekens met de lettercombinatie ‘CD’ zijn voorbehouden aan buitenlandse diplomaten en leden van internationale organisaties. CD staat inderdaad voor ‘Corps Diplomatique, en is in twee uitvoeringen uitgebracht.
De plaat met CD in het CD en met CD opdruk.
Maak het de criminelen lekker makelijk  :headbang:
't Is natuurlijk om het voor de politie makkelijk te maken.
Zien ze meteen wie ze niet mogen bekeuren (diplomatieke onschendbaarheid).

Geldt dat trouwens ook voor typeplaatjes?
Bijv. Opel Senator CD?

Neen, dit zal niet voor een Opel gelden (Opel = veel te goedkoop),
echter wel voor een 'Bitter Diplomat CD',
euh, die eigenlijk ook weer een Opel is, maar dan wel een dure Opel,
zo zie je, <Ordnung muss sein>!  :pottytrain5:


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Runner op Februari 20, 2015, 04:16:40

Of dat zelf kiezen van kentekens nu echt zo'n goed idee is??
(http://static.autoblog.nl/images/wp2014/HAHAHHAHA.jpg)


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: mazdaman op Februari 20, 2015, 10:18:02
tja, en dat tegen duizend/1000 euro per stuk,
als je toch genoeg centen hebt is het misschien <iets> grappiger... :cya:


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: microbuss op Februari 25, 2015, 03:15:17
well here are four I paid $10 for The top 2 I sold for $100 each  ;)   
(http://s15.postimg.org/i5u43nm6f/picture_297a.jpg) (http://postimg.org/image/i5u43nm6f/)
Planning on getting another pic of the 2 plus another 1916 plate I sold soon


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: mazdaman op Maart 07, 2015, 05:26:32

De Tee vooraan, ongetwijfeld voor Thee-slurpers ofzo...


(http://s16.postimg.org/olp7dm1n9/3inch_P1390304_Work_Mercedes_Licence_Plate_T_xaa.jpg)

Sorry T-heo  :happy3:


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Frans op Maart 22, 2015, 08:42:45
Deze 2 vandaag gespot, Je zal maar € 1000 willen aftikken voor drie C's  :icon_scratch:
(http://mienemini.weebly.com/uploads/8/1/5/1/8151524/4263871_orig.jpg)

En bij deze rijst de vraag "hardcore fan, of van d'r vriendje gehad??"  :wave:
(http://mienemini.weebly.com/uploads/8/1/5/1/8151524/7235470_orig.jpg)


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Robby op Maart 22, 2015, 09:03:17

De Tee vooraan, ongetwijfeld voor Thee-slurpers ofzo...


(http://s16.postimg.org/olp7dm1n9/3inch_P1390304_Work_Mercedes_Licence_Plate_T_xaa.jpg)

Sorry T-heo  :happy3:


" § 4. Kentekenplaten met (index)letter "T" worden toegekend bij de inschrijving of herinschrijving van personenvoertuigen die aangewend worden hetzij voor een vergunde taxidienst, hetzij uitsluitend voor verhuring met bestuurder overeenkomstig artikel 15, § 2, 2°, van het koninklijk besluit van 8 juli 1970 houdende algemene verordening betreffende de met de inkomstenbelasting gelijkgestelde belastingen. Voor de categorie vergunde taxidienst begint de groep letters met "X", voor de categorie verhuring met bestuurder begint de groep letters met "L".


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Robby op Maart 22, 2015, 09:15:12
Deze 2 vandaag gespot, Je zal maar € 1000 willen aftikken voor drie C's  :icon_scratch:

En bij deze rijst de vraag "hardcore fan, of van d'r vriendje gehad??"  :wave:


Wie ten tijde van crisis zo een zotte uitgaven kan doen, kijkt waarschijnlijk enkel naar de reclame op televisie :violent1:


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Galaxie-Wil op Maart 22, 2015, 09:44:21
Er zijn nu eenmaal mensen met heeeeel veel geld die er elke dag rustig duizenden euro's doorheen draaien en dat meer dan vele levenslengtes kunnen volhouden....

het leven zuigt :icon_pale:


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: mazdaman op Mei 29, 2015, 07:50:08
'S' platen zijn al verplicht sinds 1.4.'15

S-A... voor bromfietsen klasse A, S-B... voor bromfietsen klasse B en S-U... voor auto's zonder rijbewijs.

Indien aangekocht na 31.3.'14 moeten deze allen dus ook ingeschreven worden, zou het opsporen na diefstal & controle op eigendom bij verkoop moeten verbeteren.

aya,

een nieuwe aflevering, de zoveelste dus, in de Belgische nummerplaten-geschiedenis (lees Kenteken):

(http://fotoalbum.seniorennet.be/Gabie/drie-inch/foto3862369)

een plaat met een M vanvoor/vooraan, dan drie letters & 3 cijfers...  

Nen Mottocyclette dus


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Galaxie-Wil op Mei 31, 2015, 06:35:04
Deze motorplaat zit anders wel op een caravan :laughing7:


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Robby op Mei 31, 2015, 07:13:18

Nieuwe bromfietsen (met 2- en 3-wielen, klasse A en klasse B) en lichte vierwielers die niet harder gaan dan 45 kilometer per uur, moeten vanaf 31 maart 2014 ingeschreven worden bij de Directie Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) en van een nummerplaat voorzien worden. Daarmee is België één van de laatste landen van Europa waar een kenteken voor bromfietsen ingevoerd wordt.
De nummerplaat van de bromfietsen is qua grootte en kleur identiek aan die van de motorfietsen. Stijn Rentmeesters, secretaris-generaal van de Belgische Motorrijdersbond, wijst erop dat 50 cc bromfietsen (vaak scooters), 50 cc motorfietsen en scooters en 125 cc scooters en motorfietsen van eenzelfde merk qua design en maten veelal identiek aan elkaar zijn. Voor een niet-insider is het dan moeilijk uit te maken tot welke categorie die gemotoriseerde tweewielers behoren. De letter/cijfer-combinatie van de nummerplaten geeft wel het verschil aan: S-AAA-111 voor bromfietsen klasse A, S-BAA-111 voor bromfietsen klasse B en 1-MAA-111 voor motorfietsen.

(http://i842.photobucket.com/albums/zz348/Robbydom/Verzameling/inschrijvingen-scooters-2014-website_zpsmqgij4tn.jpg) (http://s842.photobucket.com/user/Robbydom/media/Verzameling/inschrijvingen-scooters-2014-website_zpsmqgij4tn.jpg.html)


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: CitroBart op Maart 28, 2016, 01:24:29
Zijn er in Duitsland ook gepersonaliseerde kentekenplaten? Zag er laatst een: MK ELITE, op zo'n lelijke BMW sport-SUF (oftewel x6).
Volgens mij zat er geen streepje tussen, wat ze normaal toch wel hebben?
 
(MK is trouwens Siku-gebied.)


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: mazdaman op Maart 28, 2016, 07:31:07
(http://fotoalbum.seniorennet.be/Gabie/2006-04-15_wankellen_aan_diemelsee/foto2918588)

euh, ja, geloof ik wel
de stad vooraan kan je niet verwijderen - zo heet MK, <Märkischer Kreis> = omgeving Bundeslandhoofdtstad van Noordrijn-Westfalen = Ludenscheid

maar met de andere letters/cijfers kan je wel schuiven, bijvoorbeeld bij een Mazda RX-5

(http://fotoalbum.seniorennet.be/Gabie/2004-04-10_wankel_diemelsee/foto2919054)


daar er in Bad Segeberg maar 1 Mazda RX-8 kan zijn, deze heeft dus voor RX-88 gekozen

(http://fotoalbum.seniorennet.be/Gabie/2004-04-10_wankel_diemelsee/foto2919049)

hier een NSU RO80 van 1976


(http://fotoalbum.seniorennet.be/Gabie/2014-04-19_wankel_ostern_diemelsee/foto3628747)

Hier een RX-7.0 uit de Kreis <Hitlers Sorgen Kinder> (Hochsauerlandkreis)  :happy3:

kostprijs een democratische 25eurookes


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: mazdaman op Maart 28, 2016, 07:47:23
(http://i291.photobucket.com/albums/ll290/djeeses/Diemelsee%20Wankel%20Treffen%202010/sized_045_KopievanP1080953_2010_04_.jpg)

niet echt toeval, weer een RX-7 met rx-777 in zijn kenteken



(http://i291.photobucket.com/albums/ll290/djeeses/Diemelsee%20Wankel%20Treffen%202012/38_2012_04_07_WankelOsterTreffenDiemelsee_929coupe-bougundy_D-ma929H_IMG_1519.jpg)

een Mazda 929 uit Dusseldorf, kenteken D-MA-929H(istorisch/oldtimer)


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Robby op Maart 28, 2016, 08:04:11
Zij kunnen wel een beperkte keuze maken die binnen de wettelijke bepaling blijft.
Het kenteken begint met een lettercode die de plaats van registratie aangeeft (vaak een district).
Na de plaatscode komen een of twee letters en twee tot vier cijfers, en zolang dit in dat kadertje past is het allemaal toegestaan.
Maar zo gortig als in België laten ze het daar niet toe komen.


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: mazdaman op Maart 28, 2016, 08:49:29
Belgisch Vadertje Staat is gewoon een geldwolf,
2000euro voor een gepersonaliseerde kentekenplaat,
zoals bij voorbeeld <Farrokh> of <Bulsara>!  :icon_queen:



Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Robby op Maart 29, 2016, 04:33:09
Belgisch Vadertje Staat is gewoon een geldwolf,
2000euro voor een gepersonaliseerde kentekenplaat,
zoals bij voorbeeld <Farrokh> of <Bulsara>!  :icon_queen:





zoals bij voorbeeld <Farrokh> of <Bulsara>! :icon_queen:
zoals bij voorbeeld <Freddie> of <Mercury>! :laughing7: :icon_thumleft:
Mijnheer heeft nog andere lessen geleerd ;)

Je moet inderdaad ook maar gek zijn om er 2000 € tegenaan te smijten :violent1:


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Egbert2CV op Maart 29, 2016, 05:24:43
Zo kreeg de Engelse eigenaar van een oude Mini ooit een bedrag groot genoeg om twee nieuwe Mini's van te kopen.
Voor het kenteken zoals dat in de UK gebruikelijk zijn persoonlijk eigendom was. Aston Martin had het ervoor over, de
combinatie is AML 1 (Aston Martin Lagonda 1) die platen kunnen sindsdien dus op allerlei fabrieksmodellen voorkomen.

(http://nice-reg.co.uk/number-plates/car-registration-numbers/AML1.jpg)


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: CitroBart op Maart 30, 2016, 07:04:42
Bedankt voor de info.

Dom van me, want ik had dit al eerder bij Duitse kentekens gezien.  :BangHead:
Alleen waren het dan altijd cijfers + letters.
Alleen letters had ik nog nooit gezien; vandaar dat ik zo verbaasd was.


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: CitroBart op Februari 12, 2017, 08:05:28
euh, is dit nu een Diplomatieke Wagen, met een CD plaat, zoals in Corps Diplomatique?


(http://fotoalbum.seniorennet.be/Gabie/drie-inch/foto3644000)


Kentekens met de lettercombinatie ‘CD’ zijn voorbehouden aan buitenlandse diplomaten en leden van internationale organisaties. CD staat inderdaad voor ‘Corps Diplomatique, en is in twee uitvoeringen uitgebracht.
De plaat met CD in het CD en met CD opdruk.

Betekent deze foto nou dat de Parijse politie heel diplomatiek is?

(http://up.picr.de/28303958kc.jpg)


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: buttonfreak op Februari 28, 2017, 11:40:06
Nee. Frankrijk heeft weer andere kentekenregels


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Egbert2CV op Februari 28, 2017, 11:12:25
In New South Wales , Australië kost een gepersonaliseerd kenteken een vast bedrag bij aanschaf plus jaarlijks een bedrag.
De juiste tarieven zal ik even zien te achterhalen.


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: bram ascona op Juni 05, 2017, 04:26:10
had deze op de rommelmarkt gevonden zijn volgens wij ook Belgische platen?
(http://i61.photobucket.com/albums/h44/ascona-c/RIMG4259_zpsrfyoo2xx.jpg) (http://s61.photobucket.com/user/ascona-c/media/RIMG4259_zpsrfyoo2xx.jpg.html)


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Egbert2CV op Juni 05, 2017, 10:05:42
Die onderste lijkt me een plaat voor op het voorspatbord van een motor, dan zal die rechthoekige voor de achterzijde bedoeld zijn. Wel wat breed dan. Maar of ze Belgisch zijn?  :icon_scratch:


Titel: Re:De geschiedenis van de Belgische kentekenplaten deel 2
Bericht door: Robby op Juni 06, 2017, 03:16:47
Aan de bevestigingspunten van de lange plaat te zien is ze ook afkomstig van een motor, maar de afkomst van deze kentekens kon ik nog nergens terug vinden.