3 Inch Forum
Mei 16, 2024, 09:21:43 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Citroën DS  (gelezen 11127 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
CitroBart
Spammert
****
Offline Offline

Berichten: 1127


Mammoet + Papmag


« Gepost op: Mei 09, 2018, 07:17:37 »

N.a.v. een vraag in mijn verzameltopic over de neuzen van de Citroën DS hier het antwoord uitgebreid met foto's.

1e neus: 1955-1962

Koplampen steken uit (als torpedobuizen, zeg maar).
Openingen naast kentekenplaat.






2e neus: 1962-1967

Koplampen steken uit (als torpedobuizen, zeg maar)
Naast kentekenplaat afgedekt.
Bumperrozetten omvatten boven- en onderkant bumper.






3e neus: 1967-1975

Dubbele koplampen achter glas (als een vissenkom).
Bumperrozetten aan onderkant bumper.





Hier met extra vérstralers in de "kinnebak":



De Amerikaanse versie zonder glas, vanwege regelgeving:




**


De oude Majorettes zijn er als 2e en 3e neus, hun ambulance is 3e neus.


**


Johnny Lightning heeft hun DS een bumper gegeven die een kruising is tussen 1e en 2e neus:

Gelogd

Stelling 1: De Nederlandse taal is inconsequent.
O Jaa
O Ne
Maestro
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 6473



« Antwoord #1 Gepost op: Mei 09, 2018, 09:29:49 »

Deze uitleg maakt het voor mij helemaal duidelijk Bart! Dank voor de genomen moeite! En nog leerzaam ook  downtown

Persoonlijk vind ik de 2e neus met die extra, aparte koplampen het mooist, gevolgd door de US versie.
Bij die laatste ogen de 2 aparte lampen wat meer 'smoel' dan het brave glaswerk.
Maar menigeen, wellicht vooral de Citrofielen, zullen daar een andere mening over hebben.

Thanks for sharing!  notworthy
« Laatste verandering: Mei 09, 2018, 11:01:57 door Maestro » Gelogd

"These may be toys, but this ain't child's play"
CitroBart
Spammert
****
Offline Offline

Berichten: 1127


Mammoet + Papmag


« Antwoord #2 Gepost op: Mei 09, 2018, 10:29:03 »

Graag gedaan!

Die extra lampen waren opties.
Normaal gesproken had de 2e neus 2 lampen, net zoals de getoonde 1e neus.

Voor mij is de 3e neus, waar de binnenste lampen (groot licht) meedraaien met de wielen, favoriet.
Gelogd

Stelling 1: De Nederlandse taal is inconsequent.
O Jaa
O Ne
Martyn
Spammert
****
Offline Offline

Berichten: 1922



WWW
« Antwoord #3 Gepost op: Mei 09, 2018, 04:27:21 »

Allemaal erg nauwkeurige fronten van de DS gekopieerd.
Goed opgevallen en mooi vergeleken.
De Siku DS en Matchbox slaan de plank mis met gelijkenis.
Maar de basisvorm van “la déesse” is al prachtig.

Grt. Martijn

Gelogd

Op zoek naar; Volkswagens en Micro Machines.
Verzameling 3-inch; Impy - LoneStar, Siku V en 1000-serie, Schuco 1:66
Meetings; Sevenum 4x/jaar, Maasmechelen of Hoogstraten 1x/jaar
Christian
Administrator
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4037



« Antwoord #4 Gepost op: Mei 09, 2018, 05:59:56 »

Goed in beeld gebracht! Zo kan ik m'n verzamelde DS-en nog beter rangschikken!
Ik deed de modellen tot op heden conform 1e en 2e neus op 1 hoop.

Bij andere miniatuurmodellen heb ik een nog veel groter dilemma. Welke generatie van de Mini beeld bijvoorbeeld de Morris Mini van Hotwheels uit en welke generatie Beetle is de Beetle van Corgi en Maisto en Matchbox en en en ...
Gelogd
Niels
Administrator
Spammert
*****
Offline Offline

Berichten: 1099



WWW
« Antwoord #5 Gepost op: Mei 09, 2018, 08:23:01 »

Tijd voor nog meer generatietopics dus!

Wat betreft de plank misslaan: ik denk dat voor de oudere castings het een moeilijk model was om goed te krijgen, zeker omdat er toen nog niet met computers werd gewerkt (CadCam) om het model te tekenen. Vooral die 'aero'-neus was dus blijkbaar lastig. Die vind ik zelf trouwens de mooiste.
Gelogd
mazdaman
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 3101



« Antwoord #6 Gepost op: Mei 10, 2018, 10:23:21 »

N.a.v. een vraag in mijn verzameltopic over de neuzen van de Citroën DS hier het antwoord uitgebreid met foto's.


De Amerikaanse versie zonder glas, vanwege regelgeving:




oH, usa-versie  love10, dus niet gewoon glas kwijt-gepikt-stuk? Wist ik niet, bedankt voor de info  read2
Gelogd

Zoek Mazda Schaalmodelletjes
buttonfreak
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10383



WWW
« Antwoord #7 Gepost op: Mei 10, 2018, 12:14:57 »

Goed in beeld gebracht! Zo kan ik m'n verzamelde DS-en nog beter rangschikken!
Ik deed de modellen tot op heden conform 1e en 2e neus op 1 hoop.

Bij andere miniatuurmodellen heb ik een nog veel groter dilemma. Welke generatie van de Mini beeld bijvoorbeeld de Morris Mini van Hotwheels uit en welke generatie Beetle is de Beetle van Corgi en Maisto en Matchbox en en en ...
elk jaar was de kever een beetje anders. Daar het beste naar Amerikaans voorbeeld met jaar werken. Ik dacht dat de Engelse Wikipedia een aardig overzicht met foto's heeft
Gelogd

mazdaman
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 3101



« Antwoord #8 Gepost op: Mei 10, 2018, 01:55:51 »

dat <probleem> heb ik met de 911 ook,
al vijftig jaar steeds hetzelfde en toch ook elke jaar weer ietske anders  icon_biggrin
Gelogd

Zoek Mazda Schaalmodelletjes
buttonfreak
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10383



WWW
« Antwoord #9 Gepost op: Mei 10, 2018, 07:09:45 »

Daar zijn zowel jaarlijkse verschillen alsook generaties - 996, 997, bijv
Gelogd

mazdaman
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 3101



« Antwoord #10 Gepost op: Mei 10, 2018, 08:08:08 »

914 & 911 hou ik nog wel uit elkaar, nog net...
Gelogd

Zoek Mazda Schaalmodelletjes
buttonfreak
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10383



WWW
« Antwoord #11 Gepost op: Mei 10, 2018, 10:11:07 »

Kun je een kever onderscheiden van een 911?
Gelogd

Egbert2CV
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4777



WWW
« Antwoord #12 Gepost op: Mei 10, 2018, 11:47:52 »

@CitroBart, kun je ons nu ook nog een idee geven van wat nou een Citroën ID is?
Gelogd
CitroBart
Spammert
****
Offline Offline

Berichten: 1127


Mammoet + Papmag


« Antwoord #13 Gepost op: Mei 11, 2018, 01:04:58 »

@CitroBart, kun je ons nu ook nog een idee geven van wat nou een Citroën ID is?

Jazeker Egbert.

De ID was de eenvoudigere uitvoering van de DS.
Minder onderdelen aangestuurd door hydraulica: bijv. geen (half-)automaat maar een handbak.
Daardoor minder gecompliceerd en ook goedkoper.

De aanduiding ID werd later veranderd in DSpecial (4-bak) en DSuper (5-bak).

Qua uiterlijk zijn de verschillen minimaal.
Meest opvallend zijn de wieldoppen: de originele van de ID bedekten maar een gedeelte van de velg (sommige zelfs alleen de centrale naaf).
Maar ook de raamrubbers verschillen: grijs bij DS, zwart bij ID.
En de ID's hadden origineel dacht ik geen stootranden rondom.
Maar veel van dit soort dingen kon als optie of after-market gekocht worden. Dus 100% zeker kan je niet zijn van een eerste blik.

De break (stationcar in goed Nederlands) was altijd een ID.

In modellenland zal je weinig tot geen verschil zien tussen DS en ID, behalve die wieldoppen (als ze het goed doen).
Gelogd

Stelling 1: De Nederlandse taal is inconsequent.
O Jaa
O Ne
mazdaman
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 3101



« Antwoord #14 Gepost op: Mei 12, 2018, 07:28:25 »

En is/was die halve-automaat echt betrouwbaar of beter afblijven
heeftie dan ook 5 versnellingen
dus een break heeft nooit een half-automaat maar wel schakeling aan het stuur (meen ik me te herinneren)

wat is een half-automaat eigentlijkfeitelijk,
iets dat met olie werkt in plaats van mijn krachtige linkervoet?
gebruikt men dat vandaag ook nog of is het nu allemaal helemaal-automaat of gewoon nix-automaat
Gelogd

Zoek Mazda Schaalmodelletjes
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!