3 Inch Forum
Mei 06, 2024, 12:56:33 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Een Informatief stukje: Siku Kia Sorento  (gelezen 4876 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Denniyo
Spammert
****
Offline Offline

Berichten: 1005



« Gepost op: December 13, 2017, 10:32:25 »

Het is Vrijdag 1 december 2017, de volgende dag is het weer tijd voor Houten, maar het is ook nog steeds Sinterklaas en dat betekent dus weer het jaarlijkse lootjes trekken met familie. Dit jaar bracht de sint echter wel een heel bijzonder cadeau mee vanuit Spanje, want ja ook de sint weet dat er hier modelauto's verzameld worden en zoals hij het zelf zei, omdat je er al zoveel hebt is de sint maar even gaan Speuren op internet. Eenmaal daar stuitte hij op een berichtje op een website over een prototype van het eerste Sikumodel voor 2018 hierin werd vermeld dat er op een online web shop enkele werden aangeboden. Dus dacht de sint misschien toch maar even kijken in de eerste web shop die in hem opkwam en wat schetst zijn verbazing het is direct raak!  Eenmaal daar aangekomen vindt hij  het desbetreffende model en wat is dat model dan zullen jullie je misschien afvragen?

Nou dat zal deze gelukkige ontvanger jullie eens gaan vertellen het betreft hier een Prototype van de in 2018 te verschijnen Kia Sorento van Siku!
Dus als "diehard" Sikuverzamelaar kon mijn Sinterklaas niet meer kapot natuurlijk. love10

Nu hoor ik jullie denken een Kia? ja dat horen jullie goed een Kia en dan ook nog eens een Sorento én van Siku en deze zelfde gedachte had ik ook en in mijn geval dacht ik eerst nog dat ik droomde, niet zo zeer om het feit dat het een Kia Sorento is, maar meer om het feit dat het een Kia is én dat hij uitgerekend als Sikumodel komt.  Een dergelijke combinatie had ik al veel eerder verwacht, maar dan wel bij een merk als Tomica, Matchbox of Majorette.

Dus dat uitgerekend Siku hier mee komt was voor mij een zeer grote verassing en niet in de laatste plaats omdat Siku normaal gesproken niet zo van de Aziatische merken is, wel heeft men in het verleden wel eens een enkele Nissan,Toyota en zelfs nog een Suzuki uitgebracht, maar ook dit was maar sporadisch het geval. Deste groter was voor mij de verassing dat men met Kia op de proppen kwam, zelf dacht ik eerder dat, mochten er weer eens Aziatische auto's uit Lüdenscheid komen men eerder weer voor een Nissan of Toyota zou gaan kiezen of in het uiterste geval voor een Mazda, maar nee hoor men kiest voor Kia!

Eenmaal het model uitgepakt zag het er als volgt uit, keurig netjes verpakt in een blisterverpakking met het daarop vermelde productnummer (1489), sinds enkele jaren gebruikt men bij Siku hersluitbare Blisterverpakkingen, door deze wat mij betreft fantastische manier van inpakken, was in dit geval echter nog geen model te zien, deze was nog eens apart verpakt in een zakdoek. Wat voor mij de verassing nog groter maakte of het desbetreffende model er wel in zou zitten:



Eenmaal de zakdoek uit de Verpakking gehaald kwam het volgende model te voorschijn, dit was voor
mij toch echt wel de bevestiging dat het hier toch echt om een Kia Sorento gaat en wel het huidige model.
 


Over de verpakking heb ik weinig te melden behalve, zoals we van Siku gewend zijn, dat dit een vrij standaard blisterverpakking is met een hersluitbare Plastic omwikkeling, waar het model maar op 1 manier in past. Met een kartonnen achterbord met daarop het welbekende Siku-Logo, het productnummer ( in dit geval nummer 1489), met daaronder vermeld wat voor auto het is (Kia Sorento), verder staat er nog een waarschuwing op welke aangeeft dat het model van Metaal is +plasticparts. Op de achterkant bevindt zich een hele lap tekst in verschillende talen met enkele waarschuwingen over het product, nogmaals het logo, een vanaf leeftijd welke 3+ bedraagd, een CE logo, een Officiële Licentie van Kia en ook de website van Siku wordt nog genoemd. Kortom een verpakking zoals we gewend zijn van Siku:

 





Maar goed uiteindelijk willen jullie natuurlijk meer weten over het model en hoe dat er uit ziet. Dit zal ik jullie in de komende alinea's uitgebreid uit gaan leggen aan de hand van foto's van het model en foto's van het Origineel. Op het eerste gezicht vindt ik het model zelf er goed uit zien, het lijkt een vrij grote en lompe auto en dat kan kloppen, want het Origineel is dat ook. Wat mij betreft zijn de details die een model voor deze prijs zou moeten hebben ook aanwezig. Ik noem alle belangrijke lijnen die het model vormen zoals de vouwen op de flanken, Kofferbak, Motorkap en ook de kenmerkende Tigernose grill is aanwezig, het zei als een opdruk, maar in mijn ogen geeft mij dit een mooier en completer beeld van de neus dan wanneer je hem mee zou gieten in het metaal, en daarna voorziet van een kleurtje.





Nog een leuk detail aan de voorkant vind ik de Ledverlichting in de vorm van een sportief, bijna GT-line achtig vierkantje en het duidelijk aanwezig zijn van het Kia-Logo:





En zoals jullie misschien wel kunnen zien is de kleur van de Siku versie ook 1 op 1 overgenomen van het origineel, toch zijn er hier aan de voorkant ook wel wat min puntjes die opgemerkt moeten worden, zoals bijvoorbeeld het ontbreken van de Aluminium-look bescherming onderop de bumper, maar ook het ontbreken van een kenteken. Verder is het Kia-logo misschien wat groot uitgevallen en tot slot is het jammer dat de Led-lampen niet in een andere kleur bedrukt/geverfd zijn, maar dit laatste is voor mij persoonlijk niet een heel storend detail. Wel vind ik de ingezette koplampen duidelijk van toegevoegde waarde.

Dan gaan we nu door naar de achterkant van het model, ook hier zijn weer de nodige details toegepast zoals wederom het Kia-logo op de kofferbak, maar ook het aanbrengen van de type aanduiding Sorento op de Kofferbak heeft zeker zijn toegevoegde waarde.

Daarnaast vind ik de kentekenuitsparing op de kofferklep ook erg goed gedaan, De achterlampen vind ik ook erg mooi, het is jammer dat niet ook deze zijn ingezet, maar ze zijn naar mijn mening wel goed gelukt hetzij opgedrukt, maar toch goed gelukt. De achterbumper vind ik ook mooi vormgegeven, het model heeft ook een trekhaak, deze is redelijk groot, maar beter verwerkt dan bij Majorette of Norev modellen, Ook de 2 uitlaten aan de Rechterkant vind ik netjes en mooi omgezet:





Maar ook de achterkant heeft weer enkele minpuntjes die eigenlijk niet onbenoemd mogen blijven. Zoals eerder genoemd is het jammer dat de achterlichten niet ingezet zijn, ook jammer is het feit dat de achter reflectoren/mistlampen niet zijn meegenomen in het model en ook op de achterkant ontbreekt weer een kenteken, Verder lijkt het achterruit een beetje klein uitgevallen en ontbreekt wederom de Aluminium-look bescherming op de achterbumper.



Het zijaanzicht van het model vind ik wel erg goed gelukt, hier is ook duidelijk te zien dat de wielkeuze bij dit model zo slecht nog niet is zoals altijd wordt beweerd.  Zoals eerder aangegeven vind ik de manier waarop de lijnen zijn verwerkt erg mooi gedaan vooral op de zijkant is dit goed te zien, daarnaast vind ik de deurgrepen en de tankdop ook prima gedaan.





Ook hier zijn er een paar kleine minpuntjes, vooral het ontbreken van  de Aluminium-look dakrails en raamomlijsting vallen hier op, net als het ontbreken van de AWD-opdruk op het voorscherm, dit vind ik persoonlijk echter niet storend. Wel vind ik dat de D-stijl wat te dik en te grof is, waardoor het 3e zijruitje wat klein uitvalt.



En zoals gezegd, de wielkeuze is bij dit model zo slecht nog niet, het is bijna een 1 op 1 kopie thumbsup

Vervolgens nemen we een kijkje aan de onderkant van het model, helaas geen vergelijking met het origineel, maar als het goed is hoeft dat ook nooit te gebeuren. Wel staan zoals we gewend zijn bij Siku weer veel leuke details van het origineel op de onderkant beschreven van de auto. Zo heeft het origineel de beschikking over een 2,2 Liter 4cylinder met 200PK of wel 147KW en haalt het origineel 200 KM/H bij een maximum van 3800 toeren per minuut.
Verder vinden we hier nog een Siku-logo, contactgegevens van het kantoor in Lüdenscheid en staat er dat het model zou zijn geproduceerd in China.

Of het uiteindelijke productiemodel ook China zal worden geproduceerd is niet bekend, het kan wel zijn dat hij wellicht alleen geproduceerd wordt in China voor de Aziatische markt en dat hij voor de rest van de wereld in Polen wordt gefabriceerd. Naast deze genoemde info is op de onderkant ook duidelijk een Aandrijfas en een uitlaat te zien, ook vindt u hier de welbekende productiecode welke prototypes van Matchbox en Hotwheels ook regelmatig bezitten.



Nog een leuk detail zijn de te openen deuren, ze zijn wel wat groot maar dat zal bij het origineel niet anders zijn. Wel is het jammer dat niet de hele raamomlijsting mee naar buiten komt bij het openen en dat alleen het onderste deel mee gaat, maar ja ook dit vind ik niet storend.





Is de deur eenmaal weer gesloten, dan is duidelijk te zien dat het een prototype betreft, de deuren sluiten nog niet helemaal lekker, maar dit zal ongetwijfeld nog enigszins aangepast worden Siku kennende.



Nog een kenmerkend detail dat van deze Sorento een prototype maakt is dat de wielen enigszins naar buiten staan en nog niet helemaal lekker in de wielkasten passen:











Al met al denk ik dat Siku zeker in vergelijking met het origineel een mooi model neer heeft gezet met een enkel klein schoonheidsfoutje, ware het niet dat ik zelf vind dat de lat niet te hoog gelegd moet worden voor een stuk speelgoed van deze prijs. Het is prijzig, maar als we alle details die we hier missen wel zouden toepassen dan werd het model meteen €15,- a €20,- zoals de toimca limited vintage en de Kyosho modellen welke eigenlijk niet verkocht worden hier.

Wel moet ik toe geven dat het model in mijn ogen misschien wat kleiner uitgevallen is dan ik in eerste instantie had verwacht, eenmaal uit de verpakking moest ik toch even kijken hoe het zou staan met een caravan er achter. De conclusie die ik uit de volgende beelden kan opmaken is dan ook dat het een mooi model is, maar dat hij toch wat klein uitgevallen is of de caravan zelf is gewoon veel te groot, want kijk ik naar de verhoudingen dan is het net of de auto zelf niet hoger is dan de disselbak van de caravan.




 




De eindconclusie die ik uit dit hele verhaal kan trekken luidt dan ook als volgt; Siku en Kia hebben gezamenlijk zeer mooi en sterk model neer gezet, maar wel met enkele schoonheidsfoutjes welke te verwaarlozen zijn bij het gebruik waarvoor hij eigenlijk in eerste instantie wordt geproduceerd. Voor mij is dit de eerste stap in navolging van de BMW 520i Touring en de Mercedes E350 CDI onderweg naar het oude Siku in een nieuw jasje met veel "Brott und Butter" wagen of wel een eerste stap naar auto's die je in Duitsland en de rest van Europa ook echt op de weg ziet en welke je als kleine jongen graag mee wilt spelen omdat je ze op de weg ziet of omdat papa er eentje heeft.

Zou ik het model een cijfer moeten geven dan zou ik aan de hand van deze foto's zeggen als speelgoed een 8,5!

Vanwege de kwaliteit en de herkenbaarheid van deze auto, welke op deze manier prima binnen het klassieke en huidige gamma past en welke voldoet aan alle eisen die worden gesteld aan een realistisch stuk speelgoed.

Als Verzamelobject zou hij van mij een 7,5 krijgen.

Dit omdat hij naar mijn mening zeker verzamelwaardig is, al is het alleen maar omdat het de eerste Kia in onze schaal is, maar niet alleen daarom, ook omdat zoals ik hier boven al aangaf het een model is dat voldoet aan de oude eisen en kernwaardes waar Siku om bekend staat van vroeger.
Waarom dan toch maar een 7,5 dit omdat er voor mij toch te veel dingen ontbreken waardoor het echt een perfect model is dat in elke verzameling past.

Wel denk ik dat Siku en ook Kia hiermee punten scoren. Siku omdat er na al die jaren dat er al geroepen wordt dat er Kia's in de 3inch schaal moeten komen men het ook echt aandurft er (eindelijk) eentje uit te brengen, waardoor men in dat opzicht de harde concurrentiestrijd van de laatste jaren weet te winnen omdat zij een licentie hebben gescoord voor Kia en Kia heeft hier punten gescoord omdat ze toch eindelijk om zijn en licenties vrijgeven om modellen in onze schaal te produceren, waardoor men aan veel gebeden gehoor heeft gegeven en veel tongen los heeft weten te maken in de modelautowereld. Niet in de laatste plaats omdat ze zichzelf zo goed hebben ontwikkeld de laatste 10 jaar en serieus mooie auto's weet te ontwerpen en op de weg te zetten.

Tot slot wil ik jullie nog meegeven dat de genen die dit model graag toevoegen aan hun collectie het model naar alle verwachting half Maart begin April 2018 op de markt zal verschijnen bij Siku en de gene die nog niet helemaal overtuigd zijn of graag het modelletje vast hebben, zelf ben ik in Februari bij Cor in Maassluis en bij genoeg animo wil ik het prototype wel meenemen zodat jullie het met eigen ogen kunnen aanschouwen thumbsup  

Hopelijk hebben jullie genoten van dit informatieve stukje en wie weet kan ik het wel een vervolg geven in de toekomst!


« Laatste verandering: December 13, 2017, 10:43:13 door Denniyo » Gelogd
cor
Goeroe
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 3708



« Antwoord #1 Gepost op: December 15, 2017, 07:13:35 »

Mooi verhaal en dito auto, van kia maar weinig te vinden, dus erg apart dit, gelukkige man dat je bent.....

wil hem zeker even zien....
Gelogd

Loves Corvettes but other models are also nice
VetteEd
Global Moderator
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 9724


« Antwoord #2 Gepost op: December 16, 2017, 11:43:05 »

Gefeliciteerd met deze supervondst en bedankt voor het verhaal (wat een werk notworthy).
Gelogd
marcel
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10097


« Antwoord #3 Gepost op: December 17, 2017, 10:40:35 »

een mooie promotie voor deze auto ..  ook ik wil deze auto live zien in maassluis , dus als je hem wilt meenemen graag  icon_thumleft

mijn mening over de auto = :

de auto ziet er redelijk gelijkend uit met het 1:1 model

de velgen blijven bij mij een - punt

de deuren die open kunnen is leuk maar het model zou denk ik mooier geweest zijn met gesloten deuren ..

het is een bijzonder leuke keuze van siku  ..  maar zoals de auto er nu bij staat gaat deze bij mij niet in de verzameling komen

wel een flinke  notworthy maak ik voor je verhaal dennis .. goed gedaan  thumbsup
Gelogd
Herr_Rudolf
Beginnend spammer
***
Offline Offline

Berichten: 631



« Antwoord #4 Gepost op: December 17, 2017, 01:47:35 »

So hey! Een heel verhaal zeg. Over een auto en model dat mij totaal niet boeit. Maar... gek genoeg heb ik het allemaal met oprechte interesse gelezen en bekeken. thumbsup Ik begrijp alleen de term 'prototype' niet. Betekent het dat het hier om een versie gaat voor de mensen van Siku die ze een bepaalde richting op moeten sturen? Of is dit een hele vroege uitgave van een model dat precies zo uitgebracht gaat worden maar (nog) niet in de winkels ligt? Of is dit echt een prototype dat ook later zo zeldzaam is dat er maar 1 of twee versies van bestaan?

Hoe het ook zij, je enthousiasme werkt aanstekelijk, en hulde voor al het werk dat je erin steekt. Dit soort posts maken het forum zo waardevol.
 wav
Gelogd

My 3-inch is bigger than yours...
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!