3 Inch Forum
Mei 05, 2024, 06:24:03 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Dodge Charger barnfind  (gelezen 9630 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Thegs
Newbie
*
Offline Offline

Berichten: 16


« Gepost op: Juni 16, 2020, 06:40:48 »

De verbouwingen gaan alle kanten op hier en dwars door elkaar heen, maar goed hier eens geen restauratie. Een Dodge Charger uit 1974, ben geen amerikaanse autofan maar het schijnt een Braziliaanse creatie te zijn op basis van de Dodge Dart. De basis is de variant van Hot Wheels, zat bij een aankoop met meerdere modellen en had wat beschadigingen hier er daar:





Zeker omdat ik nog wel eens wat Gasland verbouwingen doe, vind ik het maken van roestige modellen leuk om te doen. Dus, we gaan proberen een barnfind te maken. Stap 1, strippen en roestige onderlagen aanbrengen:



Het lastigste daarbij is (en slecht op de foto's te zien) om verschillende kleuren te gebruiken en nuances aan te brengen. Overigens helemaal vergeten te onderzijde te fotograferen, want daar heb ik ook nog een idee over...


Daarna kom ik in een fase waar er veel in een vrij korte tijd gebeurd. Helaas tussendoor geen foto's geschoten dus zal het bij tekst blijven. Het model is in de chipping fluid gezet, een medium om na het spuiten van een kleurtje de verf eraf te laten chippen met water. Direct als deze fluid droog is een cremé kleurtje van Tamiya aangebracht, mat in dit geval wat dat past beter bij de uiteindelijke look. Binnen het uur nadat deze laag droog ik met een beetje water en een kwast begonnen met het "chippen" van de verf. Dit brengt onderliggen lagen weer naar boven zodat het lijkt dat de laklaag door de jaren heen gesleten is en de koets begint met roesten:



Geinig, maar ook erg lastig. Met Google als vriend om diverse referenties te gebruiken moet je proberen een natuur getrouwe look te creëren, maar gelukkig gaat het erom dat je er zelf tevreden mee bent. Om de volgende foto is ook een aanpassing aan de bodem te zien, uitlaten van Hot Wheels weggesneden en een vervangende pijp met adereindhulzen gemaakt:


Lekker onderweg, nog een paar details en dan volgen de eindfoto's.
Gelogd
Robby
Global Moderator
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 5630



« Antwoord #1 Gepost op: Juni 30, 2020, 04:36:45 »

Een mooi resultaat dat je daar neerpoot maar bij de chipping fluid ben ik even de weg kwijt.
Is dat een soort lak die loslaat bij water, en wordt dat over gans het modelletje gedaan ?
Gelogd



In elke volwassene schuilt een kind
VetteEd
Global Moderator
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 9724


« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 11, 2020, 09:27:29 »

Ik vind dat ook wat lastig lezen, ben benieuwd naar het (proces richting) eindresultaat; het is heel lastig om goed te "weatheren", althans dat vind ik.
Tot nu toe, ziet het er erg veelbelovend uit.
Gelogd
Thegs
Newbie
*
Offline Offline

Berichten: 16


« Antwoord #3 Gepost op: November 08, 2020, 01:11:00 »

Inderdaad, chipping fluid is inderdaad een medium wat oplost in water. Eigenlijk zorg je voor verminderde hechting aan de laag eronder, waarna je met water en een kwast lokaal de bovenlaag laat loskomen. Het lastige is om dit natuurgetrouw te laten overkomen, hiervoor moet je gewoon veel naar verroeste auto’s kijken.

Inmiddels is het model afgerond. Na het chippen heb ik met een aantal washes (verdunde verf), pigmenten (soort poeder) en roest/slime het model verder verouderd.





Dit is ongeveer wat ik er van kan maken, maar zo in de kast zetten ziet er ook zo gek uit. Dus maar een base op internet gezocht en 3D geprint. Ook deze ondergrond voorzien van diverse kleuren, wat veroudering en een polletje woestijngras. Dat is beter en kan zo de vitrine in. Op naar de volgende.




Gelogd
Big in Japan (Michel)
Lekker bezig
**
Offline Offline

Berichten: 296



« Antwoord #4 Gepost op: November 08, 2020, 04:04:10 »

gaaf gedaan, zeker met die ondergrond  hello2
Gelogd
Robby
Global Moderator
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 5630



« Antwoord #5 Gepost op: November 08, 2020, 04:32:16 »

Mooi eindresultaat  glasses9 glasses9 glasses9
Gelogd



In elke volwassene schuilt een kind
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!