3 Inch Forum
Mei 02, 2024, 01:07:34 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 200 serie index  (gelezen 8193 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
majorettebelgium
Newbie
*
Offline Offline

Berichten: 47


retteketet majorette


« Gepost op: Januari 22, 2019, 07:35:08 »

Beste Majomannen,

Wie kan me eens door de bomen het bos laten zien in de 200 serie modellen.
Er bestaan als ik het goed heb genummerde versies tijdens het bouwjaar 1967 tot 1990 made in france.
Ze beginnen met nr 201 (St Tropez) en eindigen met 293 (Pontiac Firebird)

Er zijn dan toch nummers tussenuit, niet? bv nuller 215 - 226 - 231 - ... enz, niet?

Ik weet dat er dan nadien nog nummers gemaakt zijn in thailand, bv dan die nr 215 (Corvette).
Sommige zijn dan made in france nog en andere weer made in Thailand. (hoe zit dat?)

Bestaat dan echt alle nummer van 201 tot 296?
vb wat is nr 294-295?

Soms zijn er 2 versies van een nummer kan dat?
vb 264 is Saab Turbo en Ford Transit

Wat zijn de dubbele nummers dan?
Jeep CJ7 is nummer 244 en 290?

Als majorettebelgium en nieuwe doe ik beroep op jullie 3 inch majokenners!
Alvast bedankt.


Gelogd
Lucas Mulder
Lekker bezig
**
Offline Offline

Berichten: 288



WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Januari 22, 2019, 07:48:52 »

Ik weet in ieder geval dat aan het begin, dus toen ze nog in Frankrijk gemaakt werden, gewoon meerdere auto's hetzelfde nummer hadden. De meeste nummers komen 2 of meerdere keren voor. Ze waren alleen nooit tegelijk in het assortiment dan.

Daarna begonnen ze met toevoegingen (letter achter getal). Daarbij zijn (op een enkele uitzondering na) geen dubbele meer in, en zit zelfs zowaar een beetje logica in. Zo zijn bijv. alle modellen beginnend met 205 een Peugeot. Ze zijn daar nu bij 205L, de Peugeot 3008 is dat.

Ook heb je met sommige modellen inderdaad meerder nummers. Dat is dan bijvoorbeeld als meerdere castings dezelfde bodemplaat hebben. Zo heeft de Fourgon 3 of 4 nummers. 1 voor de US-versie, de versie met raampjes en de gewone etc.

Hoe het zit met overgeslagen nummers weet ik niet, als je de nummers met toevoeging meetelt zijn er volgens mij niet veel overgeslagen en de meeste nummers dus wel aanwezig.

Het is in ieder geval nooit echt een lekker geordend of logisch systeem geweest, maarja het was natuurlijk wel een Frans merk....  happy7
« Laatste verandering: Januari 22, 2019, 07:50:35 door Lucas Mulder » Gelogd

Groetjes,
Lucas Mulder


Christian
Administrator
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4037



« Antwoord #2 Gepost op: Januari 22, 2019, 08:14:49 »

Beste Majomannen,

Wie kan me eens door de bomen het bos laten zien in de 200 serie modellen.

Ik denk dat je hier op dit forum voldoende kennis bij elkaar hebt gevonden die je er van alles over zullen kunnen vertellen. Ik zal een eerste poging doen..


Er bestaan als ik het goed heb genummerde versies tijdens het bouwjaar 1967 tot 1990 made in france.
Ze beginnen met nr 201 (St Tropez) en eindigen met 293 (Pontiac Firebird)
Nog voordat de Majorette 200-nummering in de 200 reeks zat waren ze in 1965 gewoon bij nummer 1 begonnen. Een Formule 1 BRM racewagen. Nummer 2 was een formule 1 Porsche, Nummer 3 een Etamobile, etc.. De in 1966 uitgebrachte Citroen DS 21 kreeg initeel nummer 13 en later nummer 213. De 200-nummering wordt nog altijd gebruikt. De 300-nummering trouwens ook. Dat zijn de vrachtwagen met trailers of alles wat de lengte heeft van 2 autootjes, Autootjes met aanhanger, Stretched Limousines en dergelijke.
Inmiddels is de 299 wel bereikt. Voor 1990 was er trouwens al wel een nummer boven de 293, Bijvoorbeeld nummer 297 Een Peterbilt Dump Truck


Er zijn dan toch nummers tussenuit, niet? bv nuller 215 - 226 - 231 - ... enz, niet?

215 : Mercedes Unimog (+ForkLift)
215 : Chevrolet (1984) Corvette [C4] Grand Prix

226 : F1 Repco
226 : Volkswagen (1967) [T2a] Fourgon
226 : Road Roller
226 : HAMM H20i Road Roller

231 : Citroen (1967) Dyane (Raid)
231 : Mercedes (1982) [W201] 190 E 2.3-16
231 : Hummer (2003) H2

Nee ik denk niet dat er nummers ontbreken... integendeel

Ik weet dat er dan nadien nog nummers gemaakt zijn in thailand, bv dan die nr 215 (Corvette).
Sommige zijn dan made in france nog en andere weer made in Thailand. (hoe zit dat?)
In Thailand produceren is natuurlijk voordeliger dan in Frankrijk. Dat zie je ook bij Matchbox. Dat begin in Engeland, maar is vervolgend ook naar Azie verplaatst. Het heeft weinig met de 200-serie nummering gedaan. (Recente modellen hebben naast het getal ook een letter gekregen.



Bestaat dan echt alle nummer van 201 tot 296?
vb wat is nr 294-295?

Ja alle nummer bestaan sommige nummers zijn wel later ontstaan dan andere nummers en sommige nummer zijn vaker gebruikt dan andere nummers. Dit werkt als volgt. Als een bepaald model het decenia lang goed doet in de verkoop, dan blijft dat nummer heel lang aan 1 model gekoppeld. doet een model het niet zo goed, dan komt het nummer snel vrij om voor een ander model ingezet te worden.

Nummer 294 was pas laat gebruikt :

294 (A) Volvo XC90
294 (B) Jaguar S Type
294 (C) Mini Cooper [R50]
294 (D) Volvo Truck FH16 t.b.v. Trailer
294 (E) Mini Cooper Cabrio [R52]
294 (F) Mini Cooper Countryman [R60] WRC

Leuk hier te zien is dat modellen vergelijkbare modellen opvolgen... (de Mini's)



Soms zijn er 2 versies van een nummer kan dat?
vb 264 is Saab Turbo en Ford Transit

(Saab is 284)

Zie het verhaal hierboven:

(1979) 264     Renault (1971) Alpine A 310 (Police)
(1989) 264     Ford (1986) Transit [3] Pick Up   
(1993) 264     Volkswagen (1991) Golf [3]   
(1999) 264-A  Volkswagen (1997) Golf [4] GTi
(2007) 264-B  Volkswagen (2003) Golf [5]   
(2015) 264-C  Volkswagen (2014) Golf [7] GTI   
(2016) 264-D  Volkswagen () Polo R WRC   



Wat zijn de dubbele nummers dan?
Jeep CJ7 is nummer 244 en 290?
Deze Jeep bestaat ook nog met nummer 268. Dat komt omdat er dan verschillende varianten zijn. Met huif, met rollbar, met grote of kleine wielen..

Ik hoop hiermee een eerste aanzet te hebben gegeven...
Gelogd
Christian
Administrator
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4037



« Antwoord #3 Gepost op: Januari 22, 2019, 08:17:52 »

Lucas, je was me voor, maar ik denk dat de verhalen elkaar bevestigen...


Het is in ieder geval nooit echt een lekker geordend of logisch systeem geweest, maarja het was natuurlijk wel een Frans merk....  happy7

Ik denk dat merken als Hotwheels, Matchbox, Corgi, Siku om er maar enkele te noemen het niet veel beter doen... Ik durf zelfs te beweren dat Majorette van dit rijtje het het best op orde had / heeft...
Gelogd
Lucas Mulder
Lekker bezig
**
Offline Offline

Berichten: 288



WWW
« Antwoord #4 Gepost op: Januari 22, 2019, 08:25:06 »

Lucas, je was me voor, maar ik denk dat de verhalen elkaar bevestigen...


Het is in ieder geval nooit echt een lekker geordend of logisch systeem geweest, maarja het was natuurlijk wel een Frans merk....  happy7

Ik denk dat merken als Hotwheels, Matchbox, Corgi, Siku om er maar enkele te noemen het niet veel beter doen... Ik durf zelfs te beweren dat Majorette van dit rijtje het het best op orde had / heeft...

Daar heb je op zich wel gelijk in. Al is het bij MB natuurlijk redelijk op orde doordat ze gewoon telkens een nieuwer nummer kiezen.
Gelogd

Groetjes,
Lucas Mulder


Christian
Administrator
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4037



« Antwoord #5 Gepost op: Januari 22, 2019, 08:26:13 »

Daarna begonnen ze met toevoegingen (letter achter getal). Daarbij zijn (op een enkele uitzondering na) geen dubbele meer in...


Het nummer dat je ziet is niet altijd het nummer van het model. Kijk hier maar eens... http://3inchforum.nl/index.php/topic,20967.0.html

En nee, ik ga niet alle modellen openboren op zoek naar verborgen nummers, maar toen de VW Amarok verscheen met nummer 203-C en 203-B bleek te ontbreken had ik een donkerbruin gevoel dat ik 203-B wel even kon vinden...
Gelogd
Christian
Administrator
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4037



« Antwoord #6 Gepost op: Januari 22, 2019, 08:30:17 »

Lucas, je was me voor, maar ik denk dat de verhalen elkaar bevestigen...


Het is in ieder geval nooit echt een lekker geordend of logisch systeem geweest, maar ja het was natuurlijk wel een Frans merk....  happy7

Ik denk dat merken als Hotwheels, Matchbox, Corgi, Siku om er maar enkele te noemen het niet veel beter doen... Ik durf zelfs te beweren dat Majorette van dit rijtje het het best op orde had / heeft...

Daar heb je op zich wel gelijk in. Al is het bij MB natuurlijk redelijk op orde doordat ze gewoon telkens een nieuwer nummer kiezen.

Dat ligt eraan naar welk nummer je refereert... Het MACK-nummer, het Manufactoring nummer, De Mattel-productie code, het nummer op de bodem, het nummer op de blister, of weet ik welk nummer, geen van die nummeringsseries is compleet uniek of ... (Ik heb John Nijhuis her en der geholpen met zijn Matchbox-site waar we continu tegen nummeringsproblemen aan liepen...) En nog steeds... 
Gelogd
majorettebelgium
Newbie
*
Offline Offline

Berichten: 47


retteketet majorette


« Antwoord #7 Gepost op: Januari 23, 2019, 09:32:42 »

bedankt alvast mannen voor de deskundige uitleg.
In het begin toch wat moeilijk om de orde erin te zien :-)

Heb al wat sites afgezocht maar vind niet meteen een duidelijk lijst van al die nummer 201 tot 299.

ook de nummering van nr 1 de brm nr 2 de porsche vind ik die ergens terug?

kunnen jullie me helpen met een duidelijke index?

En is er dan een echte made in france lijst van nr 1 tot 200 en nadien 201 tot 299?

Dan nog een ander ding is de verpakking!

ik weet van de kartonnen doosjes in de jaren 60-70
klopt dan nadien de plastic box met
dan de plastic doosjes
met volgorde kleuren ROODoud - ROODnieuwer - GOUD - WIT200 - GEBROKENwit ?
en de vele soorten blisters - kartonnetjes komen die ook tussen de plastic doosjes?

thanks alvast voor de uitleg
Gelogd
Christian
Administrator
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4037



« Antwoord #8 Gepost op: Januari 23, 2019, 03:45:54 »

Heb je hier al wel eens gekeken?? http://3inchforum.nl/index.php/topic,17197.0.html

Aangaande doosjes kan ik als verzamelaar van autootjes weinig melden... ((Mijn autootjes worden altijd bevrijd...  laughing7 laughing7))
Gelogd
Xsarian
Global Moderator
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 3638


« Antwoord #9 Gepost op: Januari 23, 2019, 04:54:16 »

Er is al een hoop wijsheid neergezet hierboven !

Hier mijn duit in het zakje.

De Citroen DS met caravan is nr 15 en toen ze de 200- en 300-serie introduceerden werd dit nummer 315.
Die 2 er voor stond voor de prijscategorie van 2 Frank, de 300 serie voor 3 Frank. Dat waren nog eens prijzen !
2 Frank was 66 guldencent, dus zo'n 30 Eurocent.

De nummers tot 200 zijn daarna niet meer ingevuld.

De oudste doosjes zijn de RailRoute doosjes met een plastic kapje/stolpje waar je een kartonnetje met daarop het plaatje van de auto, in-uit kon schuiven.
Vanaf de Majorette tijd, zo eind jaren 60 komen de bekende hardplastic doosjes, eerst nog zonder de ronde lipjes.
Tegelijkertijd kwamen ook de bekende rood-gele kartonnen doosjes.
Beide zijn nog tot eind jaren 70 leverbaar geweest. Zei het dat de kartonnen doosjes van 1976 wit met gekleurde stippen werden.

Vanaf midden jaren 70 kwamen de bekend zacht plastic stolpjes, de showboxen.

Blisters zijn er al vanaf het begin geweest. Daar heb ik niet zo veel verstand van omdat ik ze niet verzamel.
Op de periode na 1980 ligt niet mijn focus, dus daar kan ik je ook niet veel wijzer mee maken.
De bekende showboxen verdwenen begin jaren 90, dat weet ik dan nog weer wel.

Gelogd
majorettebelgium
Newbie
*
Offline Offline

Berichten: 47


retteketet majorette


« Antwoord #10 Gepost op: Januari 28, 2019, 07:35:41 »

Kent iemand deze site?
Is deze zo wat volledig?

https://majorette.fandom.com/wiki/Majorette_Diecast_Database
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!