3 Inch Forum
Mei 03, 2024, 09:10:40 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: In het Zonnetje - Audi Q7 van Siku  (gelezen 5414 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Denniyo
Spammert
****
Offline Offline

Berichten: 1005



« Gepost op: Juni 02, 2017, 08:25:09 »

In navolging van Hugo ben ik ook even de kast ingedoken en tot de Conclusie gekomen dat er nog wel een model van Siku in het  icon_sunny gezet mag worden.

Het is eind Mei begin Juni 2007. Dus vandaag alweer 9 jaar geleden dat Siku de Audi Q7 introduceert en ik was eigenlijk gelijk gecharmeerd van het model. Let wel, het MODEL, want de echte auto is eigenlijk niet meer dan een Gigantische mastodont, dan wel Tank op wielen, welke wel weer imposant is om naar te kijken. Destijds was dit de ideale vakantieauto, dus heeft Siku deze precies op tijd uitgebracht zo vlak voor de zomer.

Door de jaren heen heeft Siku ook erg goed gebruik gemaakt van dit model.
Persoonlijk vindt ik het model van Siku zeker in de 3 inch schaal een van de betere gelukte modellen van de Q7. Dit vanwege de naar mijn mening uitstekende proporties en zeer realistische kleurcombinaties.  

Wel is het zo dat er ook op dit model wat negatieve dingetjes opgemerkt kunnen worden. Zo zit de lak er soms wat dik op waardoor de lijnen wat vervagen, daarnaast is de prijs betrekkelijk hoog, want in deze periode waren de Audi modellen vaak net wat duurder dan de andere Sikumodellen. Zo ook deze want ze kosten toch al gauw 4 tot 5 euro per stuk en later zelfs nog iets duurder, Maar de grootste misser aan dit model waren natuurlijk de dichte wielen, die zijn tot op de dag van vandaag nog steeds niet echt fantastisch. Zeker niet als je het vergelijkt met andere modellen van Siku uit deze periode, welke vaak goedkoper waren en wel eigen open wielen hadden. Gelukkig is dit probleem vrij eenvoudig op te lossen doormiddel van een zwarte watervaste stift of een likje watervaste zwarte verf.

Een ander LEUK detail is de gekozen motorisering. Je zou namelijk bij zo'n mastodont in Dieselland Duitsland een dieselmotor verwachten, echter heeft Siku gekozen voor een 4,2 liter metende V8 FSI oftewel een benzinemotor!

Hieronder heb ik even een overzichtje van de varianten welke ik tot nu toe hier in de kast heb staan:



Het begon in 2007 allemaal met deze Bruin/rood Metallic variant:



Een jaar later in 2008 kwam deze Feuerwehr variant uit, het zij met een ander product nummer:



Nog een jaar later we zijn inmiddels 2009, kreeg de reguliere versie een andere kleurtje verf ditmaal werd het een zilver grijze versie:



Maar dat was nog niet alles want tot een ieder zijn grote verbazing komt er later dat jaar nog een Q7 uit ditmaal eentje met een trekhaak en de kleur Verkeersrood.

Van waar  deze trekhaak zullen jullie je nu misschien afvragen, eigenlijk is daar een hele simpele verklaring voor. Siku had namelijk vanaf 2006 al een setje met een speedboot in het programma zitten, Echter bleken de verhoudingen tussen de trailer met boot en het trekkende voertuig, te weten een BMW 545i een beetje buitenproportioneel. Dus toen heeft men bij Siku besloten de BMW te vervangen voor deze Audi Q7 en hierdoor waren de auto en trailer weer een stuk beter binnen proportie gebleven:







Het jaar daarop in 2010 kwam de verkeersrode versie ook regulier in de handel. Toch was ook dit weer een hele grote verassing voor iedereen, want deze versie had weer geen trekhaak. Dit kwam waarschijnlijk door het feit dat de versie met Trekhaak niet in de Blisterverpakking van Siku zou gaan passen.



In de herfst van 2010 was er een Forumtreffen van het Duitse Sikuforum bij het Sikumuseum van Thomas Höing, ter gelegenheid van dit forumtreffen was er voor iedereen het volgende aandenken. Een rode Q7 met opdruk dit model is tot stand gekomen door een samenwerking van Thomas Höing, Siku  en enkele forumleden:





Maar wat schetst onze verbazing?  Het Forum model blijkt qua kleur een stuk donkerder te zijn dan de eerder verschenen losse verkeersrode Q7 uit blisterverpakking en vervolgens pakken we de Q7 van de speedboot er bij, want ja misschien hebben ze deze kleur dan gebruikt en dan blijkt ineens dat de Q7 van de speedboot een nog lichtere kleur rood heeft. Als eerste heb ik een vergelijkingsfoto tussen het Forum model, de reguliere rode uit de Blister en de versie uit 2007:



Gevolgd door een tweetal foto's met alle 3 de "verkeersrode" Q7's op de eerste foto is de linker het Forum model, de middelste de versie van de Speedboot en de rechter de gewone rode versie:



Op de 2e Foto staan de modellen in de juiste volgorde geparkeerd van donker naar licht, met links het Forum model, in het midden de gewone rode en rechts het model van voor de speedboot:



In 2011 komt er weer een nieuwe kleur op de markt, Ditmaal gaat het om een Zwarte met rode bekleding:



Een jaar later, het is dan, jullie raden het al: 2012. Er komt weer een nieuwe variant op de markt nu gaat het om een witte:



Tot slot komt er in 2013 nog een uitzwaaivariant op de markt dit is een wederom een witte maar dit maal met Zwarte wielen:



Hierna zal de Q7 uit het programma van Siku verdwijnen.

Wel is er nog een Zwarte met Rode wielen geweest, deze heb ik echter nog niet in mij verzameling omdat ik dit 1 van de meest onrealistische kleurcombinaties vind. Naar verwachting is dit een tijdelijk overgangsmodel geweest tussen de Zwarte met rood interieur en de witte met grijze wielen in.

Tot zo ver hebben we naar mijn mening alle reguliere versies besproken. Naast deze reguliere versies zijn er ook nog een aantal Auslanders, Museum modellen en Werbes geweest van de Q7.

Als eerste wil ik het met jullie hebben over Auslanders, waarbij we direct door gaan naar deze Oostenrijkse versie van een Trauma arts van het Oostenrijkse Rodekruis:



Naast dit Oostenrijkse model is er ook nog een Zwitsers model van de Zwitserse ambulancedienst, waarvan ik alleen de mij laatst bekende versie in mijn verzameling heb:



Deze variant is er in dezelfde kleuren ook nog met Notarzt en SAMU opdruk.

Daarmee zijn we ook gelijk aangekomen bij de Museum modellen, als eerste heb ik deze Gele Notarzt variant voor jullie:



Ook is er nog deze witte van de Rettungsdienst:





Naast deze witte is er ook nog zo'n zelfde witte met de opdruk Notarzt en deze heeft ook nog een ander roepnummer op het dak staan, wat als ik het goed heb nummer 872 is in plaats van 1007. Deze Museum modellen zijn waarschijnlijk in 2007 of 2008 op de markt gekomen.

Echter is dat nog niet alles ook is er nog een tweetal Werbes geproduceerd. Waarbij ik als eerste deze werkelijk Prachtige Audi  Servicemobil als eerste wil laten zien:









Deze werbe zal ongeveer geproduceerd zijn in het jaar 2009 of 2010.

Gevolgd door deze in 2011 verschenen witte Audi Q7, welke je alleen maar kon krijgen in combinatie met een Mercedes-Benz Sprinter Ambulance en R8. Deze set is geproduceerd voor een Duitse Speelgoedketen, te weten "VEDES" van deze set zijn er maximaal 3000 stuks geproduceerd.



Tot slot wil ik jullie nog een leuk weetje meegeven. Namelijk het volgende, Daar waar de Feuerwehr versie een eigen productie nummer kreeg namelijk "1460", hebben alle Notarzt varianten stuk voor stuk het Productie nummer van de civiele versie behouden namelijk nummer "1429".

Hopelijk heb ik jullie zo voldoende geïnformeerd en zo niet stel dan gerust vragen, vragen staan immers vrij.
Ook aanvullingen en kritiek zijn van harte welkom, ik sta overal voor open thumbsup
« Laatste verandering: Juni 02, 2017, 08:36:32 door Denniyo » Gelogd
buttonfreak
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10383



WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Juni 02, 2017, 09:08:53 »

Die service wagen is wel erg tof
Gelogd

busjes-gek
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: Juni 03, 2017, 10:35:51 »

citaat Denniyo: "Het is eind Mei begin Juni 2007. Dus vandaag alweer 9 jaar geleden dat Siku de Audi Q7 introduceert." einde citaat.

Volgens mij leven we al in 2017, dus 10 jaar geleden  wave

Persoonlijk vind ik de Q7 niet zo geweldig. Toevallig heb ik wel vorige week de Q7 service mobil gekocht, de enige die ik wel mooi vind.
Gelogd
Hugo
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 2710


« Antwoord #3 Gepost op: Juni 03, 2017, 04:47:18 »

Leuk zonnetje.

Ik vond zo'n Q7 toen ze uitkwam best wel een nette auto. De Siku ook. Zeker in de introductiekleur, bruinroodmetallic. Deze was er eerst met grijze later met zilveren velgen.
Wat wel spijtig was aan de auto is dat de wielen nogal afbreuk deden aan de rest van de auto.

Ik weet even niet welke jij had gepost dus hier even beide.


Eerste versie met grijze velgen.


Tweede versie met zilveren velgen.


Van de Feuerwehr waren ook twee versies.
Die in blister is de tweede.


En dit is de witte Notarzt waar Dennis het al over had.
Dit was het jaarmodel van de Siku-club in 2007.
Op het dak staat als nummer 0907. Dit verwijst naar september 2007, de tijd van release.
Op de andere twee (gele Notarzt en witte Rettungsdienst) staat 1007, ook weer een verwijzing.

De variatie in roodtinten op de Q7 is was me niet bekend.

Er zijn er drie die ik nog niet heb:
Zwarte met rode velgen (vind de rode velgen niet mooi eronder).
Notarzt (uit Vedes-set).
SMUR (zonder SMUR-opdruk).


Nu moeten alleen nog even de JPS en de SMUR worden gepost, maar daar heb ik nog even geen foto van.
Gelogd
VetteEd
Global Moderator
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 9724


« Antwoord #4 Gepost op: Juni 03, 2017, 08:23:48 »

Leuk, zo'n zonnetje met uitgebreide toelichting.
Bedankt voor het delen.
Gelogd
marcel
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10097


« Antwoord #5 Gepost op: Juni 05, 2017, 01:35:58 »

bedankt voor deze leuke in het  icon_sunny denniyo 

er zijn toch wel veel varianten van gemaakt zo te zien .

zelf heb ik er 1 en dat is de eerste die uitgebracht is (zie 1e foto van hugo) , ik ben niet verder gegaan met verzamelen van varianten van dit model omdat ik niet veel heb met dit model en de foute velg keuzes bij deze de meeste modellen
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!