3 Inch Forum
Mei 04, 2024, 07:33:59 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Liquid Chrome marker: eindelijk een realistisch chroom effect?  (gelezen 7066 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Remko
Lekker bezig
**
Offline Offline

Berichten: 482


« Gepost op: April 17, 2017, 07:40:59 »

Al sinds ik hier een paar jaar geleden lid werd, ben ik op zoek geweest naar een goede oplossing voor het restaureren van afgesleten 'chroom' van 3 inch modellen: wielen, bumpers, motorblokjes, etc.
Ik heb daar bijvoorbeeld in het Restauraties en Customs forum vaak naar gevraagd, en er ook zelf online naar gezocht. Echt 'chroom-uit-een-potje' bestond niet echt, in de modelbouw scene kwam ik merken als Alklad en Testor's chroom verf tegen, maar het resultaat (ik heb alleen de laatste uitgeprobeerd) viel tegen, het bleef toch zilver metallic in plaats van echt chroom.



Afgelopen weekend ben ik in teken & schilder winkel Van Beek in Rotterdam voor het eerst iets tegengekomen dat een chroom effect echt benadert: Liquid Chrome markers van de fabrikant Molotow: http://www.molotow.com/magazine/molotow-liquid-chrometm/
Ze werken volgens hetzelfde principe als goud- en zilverstiften zoals die al jaren bestaan, met een losse punt die een paar keer op en neer bewogen moet worden om de inkt te laten stromen. Ze kosten ongeveer 5,95 en zijn in 3 maten verkrijgbaar (1, 2 en 4 mm, waarbij 1 mm een echte fineliner is) Blijkbaar is het nog niet zo lang op de markt, want de meeste artikelen en filmpjes die ik ervan gevonden heb, dateren van begin dit jaar.

Zelf was ik verrast hoe goed het werkte, het laat zich moeilijk fotograferen, maar het lijkt echt meer op chroom dan op zilver. Een paar voorbeelden:


uitgeprobeerd op de plastic clip van een balpen (je ziet het rode bandje van de pennen ernaast gereflecteerd in de zijkant van de clip)

 
Herstellen van afgesleten wieltjes, misschien beter te zien als je echt inzoomt.


Grijze voorkant van de MBX Challenger voorzien van wat chromen details. Hier is het effect misschien iets beter te zien.

<a href="https://www.youtube.com/v/pbN9_bKsGi8" target="_blank">https://www.youtube.com/v/pbN9_bKsGi8</a>

Voorbeeld van een modelbouwer op youtube, het lijkt met name praktisch voor detailleren, voor grotere oppervlakken blijft Bare metal foil misschien een betere optie.
Ik moet er ook bij zeggen dat het vrij lang droogt, en dat ook na droging de slijtvastheid niet optimaal is. In een van de commentaren op het YT filmpje boven wordt Liquitex clear varnish gesuggereerd als beschermende coating, misschien dat andere merken ook goed werken, ik heb hier zelf nog geen ervaring mee.

Juist voor het kleine 3 inch formaat lijkt me het een praktische en toch wel goed werkende oplossing. Misschien de moeite voor restaurateurs en customizers om eens te proberen.  wave
« Laatste verandering: April 17, 2018, 10:58:56 door Remko » Gelogd

Herr_Rudolf
Beginnend spammer
***
Offline Offline

Berichten: 631



« Antwoord #1 Gepost op: April 17, 2017, 07:57:03 »

Klopt. Ik gebruik ook Molotov voor het aantippen van beschadigde chroom onderdelen, en zelfs om plastic velgen chroom te doen laten lijken. Maar inderdaad: Voor display gebruik only. Het chroom(spiegeleffect) is gemakkelijk af te vegen, ook na droging. Vooral bij bodylines die je ermee geaccentueerd hebt ligt het gevaar om de hoek. Maar het chroomeffect is verbazingwekkend goed. In spuitbus is dit soort lak al decennia lang makkelijk te vinden, en daarop staat ook meestal te lezen dat je het niet kunt clearcoaten. Dit vanwege de matige hechting en omdat het de spiegeling (en daarmee het hele chroomeffect) wegneemt.
Gelogd

My 3-inch is bigger than yours...
Herr_Rudolf
Beginnend spammer
***
Offline Offline

Berichten: 631



« Antwoord #2 Gepost op: April 17, 2017, 08:05:06 »



^ Linksboven: Origineel chroom - Rechtsboven: Origineel geel
Daaronder dezelfde wielen maar...
^ Linksonder: Origineel chroom - Rechtsonder: Liquid Chrome

Het was een snele test. Je ziet hier en daar nog het originele geel dat ik niet geraakt heb met de stift. Ik heb de dunne finelinerstift gebruikt, waar heeeeel veel lak uit komt. Goed voor dieper gelegen plekken. Maar voor de meeste jobs zijn die viltstiften veel fijner om te gebruiken.
Gelogd

My 3-inch is bigger than yours...
Remko
Lekker bezig
**
Offline Offline

Berichten: 482


« Antwoord #3 Gepost op: April 17, 2017, 11:03:28 »

Dat zijn veel betere foto's dan de mijne, bedankt.  thumbsup

En inderdaad, de 1 mm fineliner is wat moeilijk te doseren, bij de wieltjes van de middelste foto's heb ik juist de veel bredere 2 mm stift gebruikt. Daarmee raak je alleen de hoog gelegen delen aan. Als ik de dunne stift had gebruikt op het busje van Corgi Juniors, waren de gaatjes waarschijnlijk ook volgelopen.

Blijft een kwestie van oefenen om de hoeveelheid inkt te controleren, soms ontstaat er ook druppelvorming (al heb ik ook gemerkt dat de inkt een beetje 'slinkt' tijdens het drogen).
Gelogd

VW_Dutchy
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 3440


one only lives once, enjoy it


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: April 18, 2017, 07:42:42 »

heel leerzaam onderwerp alhier heren,
dank je wel
Gelogd

Leef met plezier en geniet van je hobby
door ook anderen een hobby te gunnen
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!