3 Inch Forum
Mei 15, 2024, 08:14:59 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: DAF Phantom.  (gelezen 11125 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
daffies
Spammert
****
Offline Offline

Berichten: 1097


WWW
« Gepost op: Januari 03, 2013, 09:32:23 »


Vandaag stuurde Egbert mij het bovenstaande artikel uit "Auto Motor klassiek"over een Phantom DAF. Hij vroeg me of ik hier meer vanaf wist, dus ben ik maar gaan zoeken op het internet en via andere DAF verzamelaars / kenners.
Het autootje op de foto heeft bekendheid gekregen door de Amerikaanse DAF kenner John de Bruin. Die heeft via de site van de Amerikaanse DAF club de foto's geplaats. Ik weet niet zeker of John deze ook gemaakt heeft.
.
In Amerika noemen ze het eigenlijk geen Phantom (geest) DAF, een DAF die er eigenlijk niet kan zijn, maar een FrankenDAF. Dit als verwijzing naar Dr. Frankenstein die uit meerdere delen een nieuw mens heeft gecreeerd. Deze FrankenDAF is op basis van een DAF 33, maar heeft van diverse andere auto's en eigen plaatwerk een heel andere body gekregen.

De echte Phanton DAFfen (ze bestaan wel degelijk) zijn DAF modellen die nog op een DAF lijken, maar nooit in productie zijn genomen. Ze zijn geesteskinderen van enthousiaste DAF - liefhebbers die hun eigen DAF maken.


Kortom een FrankenDAF is gebasseerd op een DAF, maar lijkt in de verste verte niet meer op een DAF. Het gaat dan om een eenmalig model en niet variaties die op DAF basis in productie zijn genomen, zoals de ARKLA HANDY DAF of de KALMAR DAF. De bekendste "FrankenDAF" zou dus eigenlijk de "Moretti DAF" uit het DAF museum moeten zijn. Een Italiaans uitziende wagen op basis van een DAF 55 voor een rijke Zwitserse dame die een unieke luxere auto wilde dan een DAF, maar wel voorzien van de variomatic en de rijeigenschappen van een DAF. De bekende DAF-kini komt uiteraard ook dicht in de buurt.

Een Phantom DAF is een verbouwing op basis van een DAF, waarin de DAF nog wel herkenbaar is.
Gelogd


ik weet het is maf, maar ik zoek in alle schalen een daf.
Egbert2CV
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4777



WWW
« Antwoord #1 Gepost op: Januari 03, 2013, 11:01:48 »

Die eerste geestverschijning (uit het artikel) rijdt volgend de RDW nog rond , dit ter aanvulling. Leuke info en plaatjes , DAFfies !  thumbsup
Gelogd
300ZX Z31
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 3534



« Antwoord #2 Gepost op: Januari 03, 2013, 11:53:29 »

Verschil met de eerstgenoemde creatie en de Moretti-DAF (en Michelotti Beach Car) is wel dat de eerste een echt dhz-projectje is en de anderen  ontwerpen van gerennomeerde Italiaanse coachbuilders...
Gelogd
daffies
Spammert
****
Offline Offline

Berichten: 1097


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: Januari 04, 2013, 05:43:08 »

Verschil met de eerstgenoemde creatie en de Moretti-DAF (en Michelotti Beach Car) is wel dat de eerste een echt dhz-projectje is en de anderen  ontwerpen van gerenomeerde Italiaanse coachbuilders...
Klopt helemaal, vandaar dat ik ook twiifelde bij Moretti en de beide DAF-kini's. Feitelijk wel een Franken DAF, maar wel een hele professionele. En dat is natuurlijk niet helmaal een eerlijke competitie.
Gelogd


ik weet het is maf, maar ik zoek in alle schalen een daf.
Niels
Administrator
Spammert
*****
Offline Offline

Berichten: 1099



WWW
« Antwoord #4 Gepost op: Januari 09, 2013, 03:40:28 »

Ha, de Phantom. Deze is binnen de Daf Club een bekende verschijning. De eigenaar is binnen de vereniging ook lid van de technische commissie en zodoende is de Phantom ook regelmatig op dat soort evenementen te zien. Het is inderdaad een Daf 33 met eigenbouw carrosserie.

De 55 pick-up begon ooit zijn leven als Volvo 66. Het uitwisselen van de voorschermen van een 66 voor die van een 55 is technisch goed te doen (hoewel ze gelast zijn i.p.v. geschroefd) en is ook wel meer gedaan. Idem dito voor de typische 55-details als de achterlichten, dat kun je 1 op 1 overschroeven. Deze Daf '65' bijvoorbeeld is ook een tot 55 Coupé verbouwde 66: http://gromsound.mfbfreaks.com/autos/daf65.htm
Gelogd
buttonfreak
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10383



WWW
« Antwoord #5 Gepost op: Januari 18, 2013, 01:12:28 »

De auto staat in het boek over in Nederland gebouwde auto's. Autodesign in Nederland. Zover ik begrijp is de auto een eigenbouw met enkel de aandrijving (dus motor en variomatic) van de DAF 33?
Gelogd

Egbert2CV
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4777



WWW
« Antwoord #6 Gepost op: Januari 18, 2013, 06:40:47 »

De auto staat in het boek over in Nederland gebouwde auto's. Autodesign in Nederland. Zover ik begrijp is de auto een eigenbouw met enkel de aandrijving (dus motor en variomatic) van de DAF 33?

Je vraag werd volgens mij al beantwoord door Niels , zie hierboven. Trouwens : mooi boek dat je bedoelt , staat hier ook  thumbsup
Gelogd
buttonfreak
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10383



WWW
« Antwoord #7 Gepost op: Januari 26, 2013, 12:33:16 »

Het verschil tussen wat Niels zegt en ik is dat Niels zegt dat enkel de carrosserie anders is. Ik beweer dat er veel meer eigen werk is.
Gelogd

matchboxmarcel
Lekker bezig
**
Offline Offline

Berichten: 444



« Antwoord #8 Gepost op: November 05, 2023, 04:31:34 »


Vandaag stuurde Egbert mij het bovenstaande artikel uit "Auto Motor klassiek"over een Phantom DAF. Hij vroeg me of ik hier meer vanaf wist, dus ben ik maar gaan zoeken op het internet en via andere DAF verzamelaars / kenners.
Het autootje op de foto heeft bekendheid gekregen door de Amerikaanse DAF kenner John de Bruin. Die heeft via de site van de Amerikaanse DAF club de foto's geplaats. Ik weet niet zeker of John deze ook gemaakt heeft.
.
In Amerika noemen ze het eigenlijk geen Phantom (geest) DAF, een DAF die er eigenlijk niet kan zijn, maar een FrankenDAF. Dit als verwijzing naar Dr. Frankenstein die uit meerdere delen een nieuw mens heeft gecreeerd. Deze FrankenDAF is op basis van een DAF 33, maar heeft van diverse andere auto's en eigen plaatwerk een heel andere body gekregen.

De echte Phanton DAFfen (ze bestaan wel degelijk) zijn DAF modellen die nog op een DAF lijken, maar nooit in productie zijn genomen. Ze zijn geesteskinderen van enthousiaste DAF - liefhebbers die hun eigen DAF maken.


Kortom een FrankenDAF is gebasseerd op een DAF, maar lijkt in de verste verte niet meer op een DAF. Het gaat dan om een eenmalig model en niet variaties die op DAF basis in productie zijn genomen, zoals de ARKLA HANDY DAF of de KALMAR DAF. De bekendste "FrankenDAF" zou dus eigenlijk de "Moretti DAF" uit het DAF museum moeten zijn. Een Italiaans uitziende wagen op basis van een DAF 55 voor een rijke Zwitserse dame die een unieke luxere auto wilde dan een DAF, maar wel voorzien van de variomatic en de rijeigenschappen van een DAF. De bekende DAF-kini komt uiteraard ook dicht in de buurt.

Een Phantom DAF is een verbouwing op basis van een DAF, waarin de DAF nog wel herkenbaar is.

Deze Phantom stond dit weekend in Rosmalen ! (4-5 november 2023)

Marcel
Gelogd
Niels
Administrator
Spammert
*****
Offline Offline

Berichten: 1099



WWW
« Antwoord #9 Gepost op: December 08, 2023, 08:56:00 »

Mooie topic-kick, na 10 jaar!

In de Variomatic (het magazine van de Daf Club) stond een uitgebreid artikel over de Phantom. Wat blijkt: de basis is zelfs een Daf 600, of wat daar van over was, want de constructeur-eigenaar heeft dat ding in 1979 als wrak gekocht. Omdat de voorkant compleet in elkaar zat, moest er sowieso een andere motor in.

De eerste poging was een 1200-motor uit een Kever, maar al snel werd het een Renault-viercilinder: na exemplaren uit Dafs zit er thans een 1.1 uit een Renault 5 in, voorzien van multipointinjectie van een Renault 25. De variomatic en achterwielophanging zijn betrokken van een Daf 33 (met een primaire tandwielkast van een Daf 55), net als de voorruit inclusief omlijsting en de deuren. Voor al het overige is het een mooi zoekplaatje van welke auto's alle andere onderdelen vandaan zijn gekomen. Cruise control en centrale deurvergrendeling zitten er ook op. Het is een 'targa' dus de dakplaat kan eraf.

Zoiets krijg je anno nu waarschijnlijk nooit meer op kenteken, dus mooi dat het in elk geval toen nog kon...
Gelogd
matchboxmarcel
Lekker bezig
**
Offline Offline

Berichten: 444



« Antwoord #10 Gepost op: December 09, 2023, 10:22:44 »

Mooie topic-kick, na 10 jaar!

In de Variomatic (het magazine van de Daf Club) stond een uitgebreid artikel over de Phantom. Wat blijkt: de basis is zelfs een Daf 600, of wat daar van over was, want de constructeur-eigenaar heeft dat ding in 1979 als wrak gekocht. Omdat de voorkant compleet in elkaar zat, moest er sowieso een andere motor in.

De eerste poging was een 1200-motor uit een Kever, maar al snel werd het een Renault-viercilinder: na exemplaren uit Dafs zit er thans een 1.1 uit een Renault 5 in, voorzien van multipointinjectie van een Renault 25. De variomatic en achterwielophanging zijn betrokken van een Daf 33 (met een primaire tandwielkast van een Daf 55), net als de voorruit inclusief omlijsting en de deuren. Voor al het overige is het een mooi zoekplaatje van welke auto's alle andere onderdelen vandaan zijn gekomen. Cruise control en centrale deurvergrendeling zitten er ook op. Het is een 'targa' dus de dakplaat kan eraf.

Zoiets krijg je anno nu waarschijnlijk nooit meer op kenteken, dus mooi dat het in elk geval toen nog kon...

Dank Niels, Helaas was het in Rosmalen te donker voor goede foto's.

Marcel
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!