3 Inch Forum
Mei 20, 2024, 09:14:57 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: In het zonnetje - Renault 11 (Majorette)  (gelezen 9006 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Hugo
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 2710


« Gepost op: September 22, 2016, 11:27:01 »

Nadat ik mijn eerste zonnetje poste op de eerste dag van de zomer, is het tijd voor herhaling op de eerste dag van de herfst*.

Vandaag is dit de Renault 11 van Majorette.

Als kind vond ik de Renault 11 geen mooie auto. Zoals ik wel vaker vind bij jaren 80 auto's is dat de voorkant niet bij de achterkant past.
De voorkant van de 11 is vrij vierkant en simpel (streng ogend), terwijl de achterkant lijkt op een gemaakte vrolijkheid.

Achteraf was dat ook zo omdat de 11 gebaseerd was op de 9. De 9 vind ik beter in lijn en ook mooier.

Dit terzijde.
Ik had als kind de 11 Turbo van Matchbox waar ik vrij veel meespeelde (ondanks).


Tot op een dag de Majorette verscheen.

Ik weet nog goed we waren op een rommelmarkt. En omdat ik niet van softijs houd (die hoorntjes vind ik smerig, helemaal als het klef wordt van ijs) en had uitgevonden dat ik in plaats hiervan ook een autootje kon krijgen, mocht ik ook op deze rommelmarkt een auto uitzoeken. Ik kon alleen geen auto vinden die ik leuk vond en ben toen na diep speuren voor een bruine Renault 11 van Majorette met een grote barst verticaal in het midden van de voorruit. Ook kon het complete plastic gedeelte schuiven ten opzicht van de rest van de auto. Al met al, het schooltype van een oudere gebruikte Renault (hoewel, we zitten hier in de tijd dat de 19 nieuw werd verkocht).



Een slechte start kende mijn 11 dus wel, gekomen wegens gebrek aan een goede en mooie auto.

Toch was ze achteraf gezien zeker niet verkeerd. En tegenwoordig ben ik blij dat ik deze had als kind. Daarom ook deze in het zonnetje en (nog) niet de geliefdere Matchbox.

Het toppunt was eigenlijk dat dit het enigste model was dat ik had met schuifdak.
Het was geen nieuw feature. Siku had het in de jaren 60 al, maar dat gaf niet.

Wanneer er in de zomer buiten in de tuin met auto's werd gespeeld kwam deze standaard mee. Natuurlijk met het dakje open. Een snelle bestuurder had deze niet. Kon altijd goed files creeeren achter zich.
Schuifdakje was echt z'n redding. Al heeft die barst ook veel verpest om de auto een betere carriere te geven. Eigenlijk waren ingrediënten als Renault, Peugeot, made in France en Majorette sleutelwoorden voor voor een goed leven bij mij. De meeste waren er toch.

Over naar het uiterlijk.


Hier zien we de auto met het dak open. Zo reed ik vaak. Een open dak vond ik super cool.
Een vriendje z'n ouders hadden een lichtblauwe 19 Chamade met open dak. Ik weet nog dat we voor z'n verjaarspartijtje op een zonnige dag naar het Muiderslot gingen. Mooie auto, dak ook.
Dat was de herinnering ik had de 11.


Het zijaanzicht van de Majorette. Duidelijk Majorette, duidelijk een Once.


De bodem. Stevig (hard, roestvrij!), typisch Majorette met het vastzetgat in het midden.


Voor- en achterzijde. Goed gelukt ook hier. Koplampen herkenbaar en netjes, rondom plastic bumpers die tegen een stootje kunnen zonder dat de lak beschadigd.
Zelf een welstandsknobbel is aanwezig.

Er zijn meer varianten van de 11.

Hier komen diegene die ik heb gevonden.


Nog een bruine, maar met iets minder getinte ruiten.


Rood. De versie die je het vaakst tegenkomt.


Nog een rode, hier met getinte ruiten.


Weer een rode, maar nu met een zwart schuifdakje.


Een blanco witte.


Een witte met opdruk. Ook wel een mooie kleurstelling. De geel/zwart combinatie herinnert aan de Renault racekleuren van die tijd.
Wellicht ook gebaseerd op iets bestaands?


Een groepsfoto.
De bruine vind ik zelf de mooiste. De jaren '80 komen hier het best in uit vind ik, vooral de versie met getinte ruiten die ik recent vond heeft de voorkeur.
De rode vind ik iets minder, waarschijnlijk komt dit door het contrast.

Er is nog een rode met dotwheels onderweg en er moet nog een witte opdruk van de rode zijn. Verder weet ik er even geen meer.

Hebben jullie nog leuke varianten, weetjes en dergelijke over deze auto, post het hier.
Ook andere zaken omtrent de inhoud en opmaak van deze post mogen hier gespuit.

Tot slot heb ik nog een foto te tonen.

Deze vind ik zo ontzettend gaaf:

Super toch zo'n Casio voor je neus?
Als ik een paar miljoen overhad stond er zo een in mijn collectie.

*Ivm met de tijd, is het nu al de tweede dag van de herfst.
Gelogd
busjes-gek
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: September 23, 2016, 12:25:01 »

Geweldig autootje, vroeger had ik een rode, daar speelde ik uren mee.

Mijn oom had zo'n R11 in het echt, persoonlijk vind ik het 1 van de mooiere auto's uit de jaren 80.
Gelogd
VetteEd
Global Moderator
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 9724


« Antwoord #2 Gepost op: September 23, 2016, 11:50:42 »

Prachtverhaal; ijsjes inruilen op autootjes. thumbsup thumbsup

Wij hadden (en hebben) die bruine ook.
Bij ons zat hij niet in de top tien van de favoriete modelletjes. Komt nu mooi uit; hij is nog in goede staat gebleven. icon_biggrin icon_biggrin
Gelogd
Christian
Administrator
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4037



« Antwoord #3 Gepost op: September 24, 2016, 09:40:29 »

Toch nog 2 varianten tussen de mijne ontdekt.

Eentje met andere wieltjes (de rechter)



en eentje zonder "michelin" op de zijkant (de linker).
« Laatste verandering: September 24, 2016, 09:44:51 door Christian » Gelogd
Remko
Lekker bezig
**
Offline Offline

Berichten: 482


« Antwoord #4 Gepost op: September 25, 2016, 12:05:25 »

Leuk geschreven, en het is inderdaad een mooi model van Majorette, met de zwarte bumpers rondom, de aparte koplampen en het schuifdakje. Ik heb zelf destijds de bruine/bordeauxrode nieuw in de winkel gekocht, en die ging direct de verzameling in. De rode vond ik niet zo'n interessante variatie (de gouden opdruk staat volgens mij ook beter op de donkere lak), maar de twee witte kende ik nog niet.

Citaat
Een witte met opdruk. Ook wel een mooie kleurstelling. De geel/zwart combinatie herinnert aan de Renault racekleuren van die tijd.
Wellicht ook gebaseerd op iets bestaands?

Het zei mij aanvankelijk ook niets, maar toen ben ik even foto's gaan googlen van de Renault 11 turbo rally, en toen kwam ik deze tegen:





Let op de "180 ch" op de motorkap, en het rode Monte Carlo embleem. Dus wel degelijk op bestaande racekleuren gebaseerd, dat wist ik ook niet. Goeie beurt van Majorette, die kan zo naast de Visa Chrono, Lancia Beta MonteCarlo, enz. icon_thumleft
« Laatste verandering: September 25, 2016, 12:08:51 door Remko » Gelogd

marcel
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10097


« Antwoord #5 Gepost op: September 26, 2016, 04:56:08 »

wat een geweldig zonnetje hugo ..  het te openen dakraam maakte de auto voor mij super blitz in mijn jeugd .. veel mee gespeeld ..  ik vind het model zeer leuk en herkenbaar

de rally uitvoering vind ik persoonlijk de mooiste ... de geheel witte heb ik nog niet kunnen vinden de rode heb ik met doorzichtig dakraam de bruin paarse heb ik wel staan ..  dus ik kan nog op zoek gaan naar wat varianten  confused2

de auto rijdt trouwens heerlijk  icon_thumleft laughing7

Gelogd
Hugo
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 2710


« Antwoord #6 Gepost op: September 27, 2016, 07:49:43 »

@Remko: Wow. die is gaaf.

@Christian: Bedankt, weer een variant voor het lijstje. Rode met dotwheels komt eind deze week.

@Marcel:. De rij-indrukken was ik even vergeten te vermelden. Die laten inderdaad niks te wensen over.

Gelogd
Xsarian
Global Moderator
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 3638


« Antwoord #7 Gepost op: September 28, 2016, 05:20:05 »

Hugo wat een prachtig verhaal en vooral leuke herinneringen voor jou !!
Dat is volgens mij ook voor de meeste forummers de drijfveer om te verzamelen. Jeugdherinneringen.

In 1984 stond de R11 voor het eerst in de catalogus.
Ik had 'm niet in vermoed dat ik toen mijn aandacht al verschoven had van de autootjes naar de technisch Lego.

Gelogd
Niels
Administrator
Spammert
*****
Offline Offline

Berichten: 1099



WWW
« Antwoord #8 Gepost op: September 30, 2016, 07:59:16 »

Goeie write-up Hugo!

Moet toch zeggen dat ik de Matchbox 'Onze' toch de voorkeur geef. De speelwaarde is natuurlijk wat minder zonder trekhaak en schuifdak maar als modelletje vind ik die wat fraaier.

Over de Electronique gesproken. In DEZE VIDEO speelt iemand de 'demofunctie' af van de sprekende boordcomputer. LOL!
Gelogd
sergoids
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 2978


« Antwoord #9 Gepost op: Oktober 05, 2016, 02:02:29 »

Ha, de R11.  Daar heb ik ook een paar jaar mee gereden.  Ik had een GTX-model, een driedeurs met 1800cc-motor én schuifdak.  Wat op het laatst wel problemen gaf omdat het gootje ervan begon te roesten. 
De wagen had een krachtige motor en had een behoorlijk goede wegligging.  Helaas was die niet altijd even betrouwbaar want ik heb er toch wel wat storingen mee gehad, bv aan de carburateur.  Blijkbaar waren er nog meer R11-rijders die hiermee last hadden.
Gelogd

Galaxie-Wil
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 3109


[url=https://ibb.co/gy7JNR][img]https://thumb.ibb.


« Antwoord #10 Gepost op: November 18, 2016, 08:47:33 »

Toen deze auto nieuw was hadden wij deze als bedrijfsauto's.
Zo van de dealer ophalen en hup, volstouwen met werk-meuk, röntgenbuis van 40 kilo "op de achterbank" en het land in, mooie tijd.

Een collega kwam er achter dat als je je boterhammen in het handschoenenkastje had gestopt en deze op slot ging, je gewoon je sleutelbos al rijdend op de snelweg uit het contactslot kon halen en het handschoenenkaste open kon draaien. Dat vervolgens het stuurslot er op ging was niet ingecalculeerd. Ik weet niet of hij de boterhammen nog heeft opgegeten.....

Matchbox maakt deze ook, een mooie James Bond Taxi zelfs.
Gelogd
Hugo
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 2710


« Antwoord #11 Gepost op: November 24, 2016, 09:24:25 »

Briljant.

Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!