3 Inch Forum
Mei 05, 2024, 10:21:43 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Mercedes-Benz Truck () #???  (gelezen 75681 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
HE-Man
Lekker bezig
**
Offline Offline

Berichten: 486


« Antwoord #15 Gepost op: Mei 14, 2019, 05:03:53 »


Gelogd
Christian
Administrator
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4037



« Antwoord #16 Gepost op: Januari 08, 2020, 10:17:52 »

Gelogd
buttonfreak
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10383



WWW
« Antwoord #17 Gepost op: Juli 28, 2020, 11:49:06 »

Het valt me op dat er van deze truck twee verschillende cabines zijn.
De een heeft een spijl meer dan de andere. Ook is de zijkant bij de ene vlak en bij de andere zit er reliëf in.
Wie weet meer, is die met de vlakke cabine soms een oudere versie, of andersom?
Mijn vermoeden: Efsi begon met de toen NG genoemde truck, de "Neue Generation". Op een gegeven moment was die generatie niet meer zo "neu" en kwam de SK, de "Schwere Klasse", die een flinke upgrade was op de NG. Mijn vermoeden is dat die met strepen de NG is, de andere dus de SK
Gelogd

Denniyo
Spammert
****
Offline Offline

Berichten: 1005



« Antwoord #18 Gepost op: Juli 28, 2020, 05:38:06 »

Volgens mij zijn beide NG's, alleen is de ene de facelift versie, kijk maar naar Siku die hebben de NG,SK en Actross uitgebracht en bij die modellen is duidelijk verschil te zien:

Dit is de NG zoals we die  van Siku kennen:





en dit is de SK die we van Siku kennen:





Daarnaast heeft Siku ook nog de SK Facelift in het gamma gehad dat is deze:





Zoals je kunt zien is de SK duidelijk een stuk moderner en ronder qua vorm, waardoor ik toch vermoed dat het in het geval van EFSI gaat om de eerste NG en de 2e/ dan wel Facelift NG.

Mocht dit hier niet geplaatst worden? In dat geval mag het verwijderd worden maar hopelijk is het op deze manier wat duidelijker geworden voor iedereen! thumbsup  
Gelogd
buttonfreak
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10383



WWW
« Antwoord #19 Gepost op: Juli 28, 2020, 09:02:36 »

Ik persoonlijk vind dat jouw vergelijking het duidelijker maakt
Gelogd

VW_Dutchy
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 3440


one only lives once, enjoy it


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: Juli 31, 2020, 06:34:47 »

Mooi verzameling Efsi Mercedes trucks
er zijn er veel die ik nog nooit eerder zag
Gelogd

Leef met plezier en geniet van je hobby
door ook anderen een hobby te gunnen
FritsM
Beginnend spammer
***
Offline Offline

Berichten: 715



« Antwoord #21 Gepost op: Augustus 06, 2020, 01:32:11 »

Het valt me op dat er van deze truck twee verschillende cabines zijn.
De een heeft een spijl meer dan de andere. Ook is de zijkant bij de ene vlak en bij de andere zit er reliëf in.
Wie weet meer, is die met de vlakke cabine soms een oudere versie, of andersom?
Mijn vermoeden: Efsi begon met de toen NG genoemde truck, de "Neue Generation". Op een gegeven moment was die generatie niet meer zo "neu" en kwam de SK, de "Schwere Klasse", die een flinke upgrade was op de NG. Mijn vermoeden is dat die met strepen de NG is, de andere dus de SK

De cabine met het reliëf (en 1 raamspijl aan de zijkant) is een zogenaamde "Kubische Kabine schwer" die van 1963 tot 1974 verkocht werd. Hier is een foto van zo'n cabine in het echt (stukje van een foto op Wikipedia - ik hoop dat dat mag...):



Hier is de link naar het Wikipedia artikel:

https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz-Lkw#1963%E2%80%931974:_Kubische_Kabine_schwer

Ik ben er alleen nog niet achter of dit type cabine een of andere afkorting had, zoals "NG" of "SK". Er was ook een "LP" cabine, maar dat was de voorganger van deze "Kubische Kabine"... (misschien heette hij wel "KK"...)  laughing7

De cabine zonder reliëf (en 2 raamspijlen aan de zijkant) zou idd een eerste EFSI-versie van de NG kunnen wezen, hoewel die later ook als veel herkenbaarder model uitgekomen is:

http://3inchforum.nl/index.php/topic,26650.0.html

De SK-cabine (opvolger van de NG) heeft EFSI nooit in het programma gehad. Wel is deze bij PP Models gemaakt (wat natuurlijk een aangepaste kopie van de EFSI NG-cabine was...):


« Laatste verandering: Augustus 08, 2020, 01:53:02 door FritsM » Gelogd

Groeten
Frits
buttonfreak
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10383



WWW
« Antwoord #22 Gepost op: Augustus 06, 2020, 01:41:27 »

Nu je het zegt! Wow, jij hebt het. Dus er zijn twee verschillende trucks.

De wiki zegt "Kubische Kabine (LP schwer)" ofwel LPS
« Laatste verandering: Augustus 06, 2020, 01:44:29 door buttonfreak » Gelogd

Christian
Administrator
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4037



« Antwoord #23 Gepost op: Augustus 07, 2020, 09:37:07 »

Is het mistery dan werkelijk opgelost. Ik heb in de loop der jaren aardig wat van zulke Efsi Mercedes Truck naar in de verzameling naar binnen gereden. enerzijds omdat het een van de weinige Nederlandse producten is en anderzijds omdat ze zo lekker zwaar zijn.
Het verschil tussen (onder andere) de 1 en 2 raamstijlen was me altijd wel opgevallen, zoals ook het relief op het dak versus geen relief en schaal 1/87 versus 1/90. Doch leek het mij alleen maar een betere detailering, maar deze onderzoeksresultaten tonen aan dat het daadwerkelijk 2 opvolgers van elkaar zijn. Ik ga de resultaten in mijn bestandje verwerken...
Dank voor het delen van het onderzoek en de resultaten.
Gelogd
lil 86
Forum Freak
*****
Offline Offline

Berichten: 6199


« Antwoord #24 Gepost op: Augustus 27, 2023, 11:04:50 »

Gelogd
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!