3 Inch Forum
Mei 04, 2024, 12:20:40 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Volkswagen Transporter T5 (dichte versie) () #1338  (gelezen 7876 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
buttonfreak
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10383



WWW
« Gepost op: November 02, 2011, 10:49:15 »


Zover ik weet de 1ste variant, Europcar




Een code 3, geloof ik dat men zoiets noemt


Ook code 3.
« Laatste verandering: Oktober 13, 2012, 10:00:12 door Christian » Gelogd

Christian
Administrator
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4037



« Antwoord #1 Gepost op: Oktober 13, 2012, 10:06:31 »










Gelogd
VW_Dutchy
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 3440


one only lives once, enjoy it


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: Oktober 14, 2012, 12:05:29 »

beste Jan/ Christian

mogen deze foto's op de MCCH geplaatst worden; section Volkswagen???

greetz
Henk
Gelogd

Leef met plezier en geniet van je hobby
door ook anderen een hobby te gunnen
Hugo
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 2710


« Antwoord #3 Gepost op: Oktober 15, 2012, 09:31:27 »

Klopt Jan. Europcar is de eerste.


Haribo met de nieuwe wielen.


4x Code 3.

Meer foto's heb ik niet uit de emmer kunnen toveren.
Gelogd
Denniyo
Spammert
****
Offline Offline

Berichten: 1005



« Antwoord #4 Gepost op: Januari 22, 2021, 02:47:50 »

Zoals bekend doet de Volkswagen Transporter het altijd goed bij bedrijven, dit geld ook voor de 5e generatie, dit weten ze (mede dankzij de rijke geschiedenis) bij Siku ook. De 5e generatie Transporter is bij Siku al sinds 2004 te vinden in het assortiment en is eigenlijk t/m de dag van vandaag nog niet officieel verdwenen uit het huidige assortiment en doordat het model zo populair is bij bedrijven, heeft dit de afgelopen jaren uiteraard ook geresulteerd in een hoop varianten en reclame modellen. Daarom vond ik het hoog tijd om hier weer eens een update te plaatsten, want als ik dit topic zo een beetje doorblader dan zie ik dat er in mijn collectie nog een hoop varianten staan die hier nog ontbreken.

Wel is het zo dat men door de jaren heen enkele veranderingen heeft aangebracht bij Siku aan deze casting, de eerste verandering vond plaats aan het einde van het jaar 2011, toen stond er in de catalogus een witte Multivan afgebeeld met open wielen. In eerste instantie dacht men dat dit gewoon een kleur variant zou zijn, echter bij mijn weten is deze nooit zo in de winkels verschenen. Uiteindelijk is er eind 2011 weldegelijk een witte variant verschenen, alleen deze kreeg een stel andere wielen en de meeste verzamelaars werden hier in eerste instantie iets minder enthousiast van, want helaas moest ook de Transporter er aan geloven. De wielen waren niet meer open en hierdoor kregen ze dus ook een iets minder gedetailleerde uitstraling, waardoor over het algemeen de casting iets minder lekker uit de verf kwam.

De Transporter met deze wielen kwam ongeveer 2 tot 3 maanden later uit aan het begin van 2012 en debuteerde op de variant met de Haribo opdruk. De modellen met open wielen zijn dus allen geproduceerd tussen het jaar 2004 en het jaar 2011, de eerste modellen met dichte wielen (wanneer we uit gaan van de VW Transporter en NIET de Multivan) zijn geproduceerd vanaf zegmaar eind 2011, deze variant werd echter eind 2013 vervangen door de T5 zoals we die tot op de dag van vandaag nog kennen uit het huidige assortiment van Siku, deze laatste was echter niet meer de T5 die we van uit 2004 kennen.

Dit was namelijk een grondig aangepaste mal van deze casting, want wat bleek nou?  Vanaf 2013 werd alleen de facelift versie nog geleverd, deze heet ook geen T5 meer, maar werd intern bij Volkswagen aangeduid als zijnde T5 GP en sindsdien gaat hij ook bij Siku met deze naam door het leven. Ook de T5 GP was eerst alleen leverbaar als Multivan en is voor het eerst geproduceerd ergens rond Mei 2013 alwaar hij ongeveer een kleine maand later voor het eerst in de winkels verscheen, de eerste Transporters van de T5 GP Generatie zijn naar alle waarschijnlijkheid geproduceerd rond November of December 2013. Vervolgens zijn deze rond Februari-Maart 2014 voor het eerst in de winkels opgedoken, een ander opmerkelijk kenmerk van dit model is dat hij ten opzichte van de T5 van voor de Facelift een stuk kleiner is geworden.

Sinds 2020 heeft Siku inmiddels ook de 6e generatie in productie genomen, deze wordt alleen niet meer in de bekende 3-inch/Blister schaal geproduceerd en is sindsdien alleen nog maar leverbaar in schaal 1:50, opvallend genoeg debuteerde deze generatie als Volkswagen California T6. In 2021 wordt er nog een Transporter T6 aan het gamma toegevoegd, deze zal debuteren in een Feuerwehr uitvoering  en zal dienst doen als Notarztwagen, Ook dit model is enkel en alleen leverbaar in schaal 1:50. Is dit dan het einde van de VW Transporter in de Blisterverpakkingen? Helemaal zeker is dit nog niet, maar het ligt wel degelijk in de lijn der verwachting dat het model volgend jaar in 2022 niet meer in de catalogus zal staan en er alleen maar nieuwe varianten op de T6 uit zullen gaan komen.

Alleen hier gaat het om de T5 en de T5 GP dus terug naar dat onderwerp. De eerste variant is zoals hier boven al beschreven, verschenen in 2004 en was de versie met Europcar opdruk. Hier heb ik geen foto van gemaakt, want die staat al eerder in dit topic afgebeeld.

Dit geld ook voor de 2e variant en dat is de gele versie met Airbrush-Service en gespoten sportwagen op de zijkant, deze verscheen voor het eerst in het jaar 2005 in de winkels. Opvallend genoeg leek het er rond 2015-2016 eventjes op dat er ergens achterin de magazijnen bij Siku nog een aantal dozen van deze variant lagen, want in deze jaren dook de variant in eens veelvoudig op bij verschillende filialen van Bart Smit en enkele kleinere winkelketens in Duitsland en dat terwijl we toch al minimaal 2 jaar alleen nog maar de facelift variant in de winkels vonden, het was destijds ook niet gek als je beide modellen vond in de winkel.

Wat nou precies de oorzaak is geweest dat ze ineens zoveel opdoken is nog niet helemaal duidelijk, maar het zou heel goed kunnen dat dit een aantal dozen uit de Aziatische productiefaciliteit zijn geweest. Daar wil het namelijk nog wel eens voorkomen dat oudere varianten langer door geproduceerd worden, de Kleur van deze modellen leek namelijk ook iets lichter te zijn dan de versie die we al kenden van 2005. Wel grappig dat er juist 10 jaar later weer een aantal dozen met precies deze variant in de winkels opdoken.

Ondertussen doken in 2005 ook de eerste reclame modellen van de Volkswagen Transporter T5 op, een klein overzicht van de modellen uit mijn collectie volgt hieronder, de juiste volgorde van welke er nou als eerste kwam weet ik niet zo goed, dit omdat er op een gegeven zoveel reclamemodellen in korte tijd zijn uitgekomen dat je door de bomen het bos niet meer zag op een gegeven moment :

Daarom heb ik hier als 1e een foto van deze versie met "Bist Du Bereit?" opdruk, volgens mij is deze destijds speciaal uitgebracht door een Vakbond en/of uitzendbureau welke voornamelijk werkzaam was in de Chemie-industrie, naar mijn weten was dit ook één, zo niet dé eerste werbe van dit model:



De volgende werbe uit mijn collectie is deze "Crawford FALTEC" uitvoering ook dit was volgens mij een vrij vroege werbe:



Ook deze "Härtetechnik Hass GMBH"was een vroege werbe-uitgave van Siku:



De volgende Werbes zijn speciaal geproduceerd voor de firma "Heinrich Schmid" waarbij de linker versie de eerste uitgave uit 2005- 2006 was, de rechter is een latere uitgave van rond 2008-2009 volgens mij, welke zoals je kunt zien dankzij de Kredietcrisis die destijds gold wat minder rijk bedrukt is als de andere:



De nu volgende Werbe is speciaal geproduceerd voor "Vaillant" welke de meeste mensen zullen kennen van de CV-Ketels en verwarmingselementen:



Voordat er van een model werbe uitvoeringen gemaakt kunnen worden, moet je af en toe ook wat kleur samples produceren om te zien of het wel mooi staat en vaak worden deze op voorhand al verkocht om te zien of ze samen gaan met de opdruk welke is bedoeld voor die kleur enkele voorbeelden hiervan zijn deze (KPN)-Groene  en Zwarte uitvoeringen:






Zoals je kunt zien zijn van de zwarte meerdere werbes gemaakt, echter hebben ook verschillende zwarten de catalogus gehaald hier kom ik later op terug:

De 1e zwarte werbe welke ik in mijn bezit kreeg is deze van Auto Bulter:



De 2e is van Stomerij Hendrikse:



De volgende 3 werbe modellen zijn uit de jaren 2011 en 2012, dit zijn modellen die in eerste instantie openwielen mee hebben gekregen, maar omdat het totale productie aantal nog niet bereikt was hebben deze halverwege de productie ook de dichte wielvariant gekregen, te beginnen met deze Linde heftrucks servicebus:



Ook deze van "Gas-Gemeinschaft Lüdenscheid" is zo'n model:



Net als deze "HERTH+BUSS" Speciaal geproduceerd voor WAD MOBIL:



De laatste Code 3 modellen met open wielen zijn deze 2, welke uit dezelfde code 3 serie komen als hier eerder in dit topic aangegeven:

Te beginnen met deze van "Springer en Lippes drukkers":



Gevolgd door deze mooie van "Bleekemolens Raceplanet":



Zoals eerder aangegeven moesten de in serie geproduceerde Transporters er ook aan geloven en kregen deze ook dichte wielen aangemeten dit begon met de Haribo versie in 2011, welke sinds 2010 al leverbaar was met open velgen.

De 4e variant dook eind 2011, begin 2012 op in de winkels dit was een zwarte Transporter met Elkline opdruk.
Dit was een bijzonder model want de Haribo variant met dichte wielen begon net wat in grotere getalen op te duiken en toen kwam deze alweer om de hoek kijken, nu gebeurde dat in deze periode wel vaker dat varianten elkaar snel opvolgden, maar het bijzondere aan dit model was dat de eerste lichting van grofweg geschat ongeveer 10.000 stuks in de winkels kwam te hangen met de oude OPEN wielen terwijl deze net verdwenen waren onder de vorige Haribo variant. Mogelijkerwijs was dit wederom een aantal oude dozen die ergens nog achterin het magazijn bij Siku stonden, want ongeveer 2 a 3 maanden later was ook de Elkline variant alleen nog maar met de dichte wielen te vinden, terwijl iedereen eigenlijk opzoek was naar de versie met de veel mooiere open wielen. Hieronder beide varianten naast elkaar:



Begin 2013 haalde Siku wederom een geintje uit met de Volkswagen Transporter, Want toen eind Januari de catalogus voor dat jaar verscheen stond daar de eerste Facelift Volkswagen Multivan T5 GP in, dus iedereen dacht toen op dat moment hey! Als de Multivan gefacelift wordt, dan zal de Transporter dit jaar wel volgen en dan is de Elkline T5 de laatste oude T5, maar niets is minder waar want in dat zelfde jaar volgde NOG een variant van de oude T5 ditmaal met Racecat energiedrank opdruk, maar omdat dit wederom een zwart model was hebben veel verzamelaars destijds deze variant over het hoofd gezien. Omdat men dacht dat het gewoon de Elkline versie was. Eind 2013 kwamen deze zelfde verzamelaars er echter achter dat het dus wel degelijk een ander model was met een andere opdruk, alleen toen waren ze ineens moeilijk te vinden omdat in die zelfde periode de eerste beelden online verschenen van de Gefacelifte T5 GP. Hieronder nog een beeld van de Racecat Variant:



Dus eigenlijk was de Racecat variant dus de 5e en echt laatste oude T5 van Siku, echter ook van de versie met dichte wielen waren een aantal werbes geproduceerd. Drie heb ik zonet al genoemd en dat zijn dan dus ook modellen die met beide wielen leverbaar zijn geweest. De volgende werbes zijn daar in tegen dan weer ALLEEN met de dichte wielen geproduceerd:

Te beginnen met de werbe die is uitgebracht ter gelegenheid van het 50 jarig bestaan van de Expert (Elektronicazaak) in Duitsland :



Ook is er nog een Werbe van "Pimlico Plumbers" deze zijn er in totaal met zo'n 10 a 20 verschillende opdrukken en kentekens geweest, andere leuke details van dit model zijn het toegevoegde roofrack en het feit dat je bij de meeste versies het stuur aan de voor de Engelsen goede kant hebt zitten:




Zoals ik net al zei was de Racecat variant de echte laatste oude T5 van Siku, hiervoor had je dus de Elkline variant, echter er was nog een variant in serieproductie met de dichte velgen en dat is deze Haribo variant welke de 1e was met deze velgen in 2012:



Zoals je kunt zien is de T5 GP er ook nog geweest als Haribo variant. Nu zou je natuurlijk zeggen, maar dan was dit zeker de 1e versie van de Trasporter T5 GP? Zeker ook omdat je deze zelden tot niet tegenkomt zo kort is hij geproduceerd, maar je voelt hem al aankomen het was natuurlijk niet de 1e variant van de Transporter T5 GP, dat is namelijk de MOAM versie geweest. Dit mag dan wel een dochteronderneming van HARIBO zijn, maar heeft qua huisstijl compleet andere kleuren. Persoonlijk vind ik de Haribo variant mooier qua kleuren dan de MOAM variant, maar goed dat is mijn eigen smaak natuurlijk.

Nu is het alleen zo dat de Haribo versie wel een beetje een ongelukkige variant is geworden bij Siku. Want het was namelijk zo dat ze in het verleden ook al eens Haribo varianten van de Volkswagen Transporter hadden gemaakt en hierdoor misschien dachten dat verzamelaars en kinderen deze variant niet zouden kopen, omdat hij te veel op de oude versies zou lijken. Hierdoor was hij volgens mij binnen 1 a 2 maanden alweer uit productie gehaald en heeft men besloten de MOAM versie door te blijven produceren. Dit deed men omdat deze boven verwachting goed verkocht en omdat hij een duidelijker kleuren schema had ten opzichte van de nieuwe Haribo variant, waardoor je een duidelijker beeld kreeg van het feit dat het hier een compleet ander model betrof dan de andere Haribo modellen uit het verleden. Hier onder nog een beeld van de MOAM versie:



Zoals bij de Haribo variant was er ook een Werbe model dat in eerste instantie alleen met dichte wielen leverbaar was het gaat hier namelijk om de "Weishaupt" variant, zoals bij eerder genoemde werbes is ook deze halverwege de productie aangepast. Echter gaat het hier niet alleen om een setje nieuwe wielen, want doordat de originele casting is veranderd in een T5 GP, moest deze werbe er ook aan geloven en kwam deze er ook als T5 GP en daarmee is het dus eigenlijk de 3e variant op de T5 GP Transporter casting:



Vrijwel tegelijkertijd kwam er NOG een werbe op basis van de T5 GP uit dit is de alom bekende "Borussia Dortmund" variant, dat was dan al variant nummer 4:



In 2017 Kwam variant nummer 5 uit van de T5 GP, onder verzamelaars staat deze vooral bekend als de Panda T5 vanwege zijn bijzondere opdruk met een Pandabeer en 2 Ballonnen waarvan eentje is bedrukt met het Siku Logo, maar aangezien dit wel een gewoon serie geproduceerd model is en geen werbe is dit in werkelijkheid dus pas de 3e echte variant van de T5 GP.

In eerste instantie dacht men ook hier weer dat het niet meer dan een Haribo versie met een andere opdruk zou zijn. Echter ook hier bleken de vermoedens weer eens NIET bevestigd te worden, dit is namelijk het model waar Siku Matte lak heeft geïntroduceerd in zijn range. Het bleek namelijk zo te zijn dat het hier om een nieuwe Matblauwe lak gaat, iets dat we eigenlijk niet hadden verwacht in het assortiment van Siku. Dus waar de meeste verzamelaars in eerste instantie dachten van nee misschien laat ik deze wel hangen, was het zo dat men in de meeste gevallen als nog besloot het model aan te schaffen vanwege de toch wel geinige opdruk en zijn bijzondere lak:



Tot slot zijn er ook van de laatste generatie zoals altijd weer een aantal werbes uitgebracht, enkelen heb ik zojuist al besproken, maar de meest nieuwe varianten zijn de volgende modellen:

Te beginnen met deze "Work System" variant welke als kleur een soort Fluor oranje met een matte finish heeft meegekregen, welke toch wel een soort prestige project lijkt te zijn geworden om te laten zien dat Siku nog steeds bijzondere en vooral gewilde modellen kan produceren. Volgens mij is deze destijds speciaal geproduceerd voor een bedrijf uit Scandinavië:



Na deze bijzondere verschijning zijn vrijwel tegelijkertijd nog 3 werbes uitgebracht, allen in het wit, maar wel met verschillende opdrukken te beginnen met de variant geproduceerd voor de firma "Harting":



De 2e witte variant is deze voor de "WIRTSCHAFTSJUNIOREN Lüdenscheid":



en de Laatste is deze voor de firma "ESA Grimma":



Andere nieuwe werbes zijn om te beginnen deze stoere en vooral rijkelijk bedrukte "Flaschenpost.de" bus, wat we hier in Nederland volgens mij het beste kunnen zien als een soort online Gall&Gall:



En deze minstens zo rijkelijk bedrukte "STILL Service bus" met een naar mijn idee zeer geslaagde kleurcombinatie:



En tot slot is daar nog deze stoere bus voor de firma "Bösch heizung, klima und lüftung":



Zo volgens mij heeft dit topic zo weer een prachtige boost gekregen, graag zie ik van jullie nog meer varianten, ben benieuwd hoeveel het er uiteindelijk zijn thumbsup
« Laatste verandering: Januari 22, 2021, 03:23:46 door Denniyo » Gelogd
VW_Dutchy
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 3440


one only lives once, enjoy it


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: Januari 22, 2021, 08:53:40 »

wow da's een heel verhaal Denniyo/ bijna een boek
( de eerste series van de vernieuwde Transporter  waren niet zonder problemen)
Gelogd

Leef met plezier en geniet van je hobby
door ook anderen een hobby te gunnen
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!