3 Inch Forum
Mei 05, 2024, 08:43:57 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: In het zonnetje: Audi 200 5T van Siku  (gelezen 16853 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Hugo
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 2710


« Gepost op: Augustus 08, 2020, 08:21:13 »

Vandaag een mooie zonnige zomerdag.
Wat tijd en nog wat sap in de batterij (van het toestel). Dus een zonnetje maken is dan wel weer een aardige bezigheid.

Ik heb dit keer gekozen voor een Sikumodel uit de jaren '80 dat niet zoveel wordt belicht.

Dit is (geen verrassing want het stond reeds in de titel) de Audi 200 5T van Siku.


Die zien we hier.

Deze is zilvergijsmetallic.
Dit was de eerste die ik vond. Als kind had ik deze niet een ook het hele model was me niet bekend.

Ik zou deze als kind wel graag hebben gehad. Ik had überhaupt weinig Audi's, en als ik er al een had was die snel defect.

Siku had in de jaren '80 veel overvierkante modellen.
De Audi was ook vrij vierkant het origineel echter ziet er vrij slank uit.


Hier is het zijaanzicht. Het ziet wellicht wat vaag uit en is in de afwerking wat grof (boven het voorwiel), maar over het geheel genomen toch niet slecht.
Nu niet roepen dat ze niet goed ligt. Mijn zilveren is lichtelijk door z'n as gezakt. Het schuurt wat. De anderen zijn goed.


Het neusje is mooi gemaakt. De gedeelde koplampen zijn er en de koplampwissers zijn een leuk detail.
De neus is wat mij betreft ook het leukste aan de auto. Het was ook wat mij over de streep trok.



Dan de achterzijde.
Ook goed weergegeven. Al ben ik van menig dat de achterzijde niet bij de rest van de auto past. Dit is niet iets waar deze Siku iets aan kan doen. Meer een VAG probleem. Meer auto's uit jaren kloppen mijns inziens niet bij elkaar.


Als we de onderszijde nader bestuderen zien we vrijveel nuttige informatie over het model.
Ook is er bodemdetailering aangebracht wat het geheel een verzorgde indruk geeft.

Achter het Siku-logo zien we een stip. Dit is bij vroege modellen een gat (geen idee waarom) en later netjes afgedicht.

De Audi 2000 is gebouwd door Siku van 1982 - 1988.
De zilvergrijze was er vanaf 1987.

De keuze voor dit model lijkt me vanuit historisch oogpunt gezien vrij uniek.
Audi werd destijds nog niet als volwaardig alternatief gezien voor BMW en Mercedes. En volgens mij zijn er geen andere fabrikanten die er een casting van hebben.


Uiteraard zijn er ook nog wat varianten te bespeuren waar we hier op ingaan.

Modellen hebben altijd een rood interieur.
Ik vermoed dat Duitse versies altijd een wit dashboard hebben, en Hongaren een zwart.

Er bestaan twee kleuren in de basis. De zilveren is de tweede kleur.
De andere is vanaf het begin en in wat tinten beschikbaar.


We hebben hier over de bekendste kleur voor die model: groenmetallic.
Echt zo'n specifieke Siku-kleur, hoewel die niet op heel veel modellen voorkomt.



Je merkt dat het zo'n midden jaren '80 model is aan de vele kleine varianten.

De linker heeft heldere ruiten zoals de zilveren, de andere getinte ruiten met een kleurverschil.


Hier zien we de versie met een gat in de bodem. Ik heb er hier slechts een van.
Kennelijk kort geweest.


En tot slot de groepsfoto.

Wat vinden jullie van deze Audi?
En wat is jullie beleving omtrent de verkrijgbaarheid? En zou je ze überhaupt willen toevoegen.

Er zijn sowieso meerdere varianten bekend waaronder een rode.

Ps. Die foto van die twee grijze naast elkaar was natuurlijk een geintje tussendoor.
Die ander was wel dezelfde kleur maar geen Audi 200.
Gelogd
Scoobie
Spammert
****
Offline Offline

Berichten: 2289


« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 09, 2020, 10:53:35 »

Van al mijn speelgoed auto's heb ik de beste herinneringen aan deze Audi en Peugeot 505 van SIKU. Ik had en heb ze nog steeds in groen en blauw. Wat reden die fantastisch. Heel veel achtervolgingen mee gereden. Ze zijn ook wel weer mint toegevoegd maar niks gaat boven het origineel.
Gelogd
480GT-hunt
Lekker bezig
**
Offline Offline

Berichten: 313


« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 09, 2020, 09:36:25 »

De groene 200... goede herinneringen aan. Kreeg hem ooit op een kinderfeestje verjaardag cadeau. Hij reed zo goed, dat-ie vrijwel direct van de eetkamer tafel afreed (met als gevolg dat het lv.wiel er krom onder zat)
Gelogd
Niels
Administrator
Spammert
*****
Offline Offline

Berichten: 1099



WWW
« Antwoord #3 Gepost op: September 19, 2020, 12:38:37 »

Ooit als kind zo'n 200 laten hangen in een Zweedse speelgoedwinkel, samen met de 505. Dat was toen al dik oude voorraad... Gelukkig later weer goedgemaakt.

Typisch Siku ook weer dat dit model uitkwam toen de NIEUWE Audi 200 al in de startblokken stond; dit is het model van 1979, in 1983 kwam de nieuwe.
Gelogd
marcel
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10097


« Antwoord #4 Gepost op: Oktober 20, 2020, 11:30:14 »

dit is echt een auto met jeugdsentiment .. de groene daar heb ik vroeger vele km's mee gereden ..  was echt een hele leuke auto om mee te spelen ...  uiteraard staan beide modellen (groene en grijze) hier in de kast te pronken ....  echt een heel leuk zonnetje hugo
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!