3 Inch Forum
Mei 03, 2024, 12:59:22 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Opgericht 07-09-2007!
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: A trip down memory lane: De hoogte en dieptepunten van 2020 (op verzamelgebied)  (gelezen 11686 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Hugo
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 2710


« Gepost op: December 30, 2020, 08:59:34 »

Alleereerst even mijn excuses dat dit topic van mijn kant op dit moment nog niet vergezeld gaat van foto's. Hier wordt aan gewerkt.


Maar wel alvast de vraag om over na te denken:

Wat zijn jullie hoogte en dieptepunten van 2020.

Welke nieuwe aanwinsten waren het leukst (vanwege de looks, omstandigheden, gelegenheden, wat dan ook). Naar welke nieuw uitgekomen modellen kijk je uit (wel of niet aangeschaft, en wat kon/kan er beter.

Ofwel jullie verhaal op verzamelgebied in 2020.
Gelogd
Christian
Administrator
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4037



« Antwoord #1 Gepost op: December 30, 2020, 09:43:14 »

Leuk onderwerp Hugo! Maar bij mij ook nog zonder foto's.

Dieptepunt is overduidelijk het niet doorgaan van allerlei beurzen en bijeenkomsten. Derhalve is het maar lastig om (oudere) rariteiten aan te treffen. Zo heb ik heb maar weinig plastic aan mijn verzameling toegevoegd.

Nog niet zozeer een hoogtepunt, maar diverse nieuwe spelers op de markt brengen zeer gedetailleerde modellen op de markt zoals (toch een foto) Land Rovers die aan de Camel Trophy hebben meegedaan.



De andere kant van de medaille is dat deze modellen wel wat prijzig zijn: Voor € 100 heb je slechst 15 inch aan modelletjes...

Dan een toch wat bijzonder (wat algemener) hoogtepunt (niet zozeer 1 model) voor mij zijn de uitgaven van Hotwheels in het algemeen. (Ik was "wat meer" van het Matchbox-kamp). Wat een mooie modellen brengen die uit (en wat blijft Matchbox daarin achter). Zowel de modellen die rond de 2 euro te verkrijgen zijn als de wat duurdere modellen met RealRiders.. Ook de verkrijgbaarheid van Hotwheels en trouwens ook Majorette was toch eigenlijk wel goed in 2020.
Gelogd
Hugo
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 2710


« Antwoord #2 Gepost op: December 31, 2020, 02:52:15 »

Zo nu met plaatjes.

2020 Was een mooi verzameljaar voor mij.
Tja de beurzen ging niet door maar ach, ik klaag er niet over. M'n collectie heeft er niet echt onder geleden wat kwaliteit betreft.
In kwantiteit waren er veel minder Majorettes (per saldo een stuk 10 meer als op 1/1). In kwaliteit heb ik nieuwe merken als Era Car Minigt en Schuco toegelaten. De laatste 3 Hotwheels die hier nog ronddwaalden zijn ook vertrokken, net als die enkele Corgi Toys. Per saldo minder modelfabrikantmerken, en dat is goed.

De grootste teleurstelling was eigenlijk dat er dit jaar geen vrijmarkt was. En die modelautowinkel in Purmerend die er kwalitatief zo'n potje van heeft gemaakt dat ik er niet meer ga kopen. Wat ook wel spijtig was is de verhoging van vrachtkosten vanuit Japan. Dat was overigens niet meer als terecht. Zeker omdat we toch om de aarde moeten denken. Ook viel me dit jaar de run op naar jaren-80 Siku's en de absurde bedragen die hiervoor worden geboden voor sommige modellen.
Maar er was nog genoeg goeds, en dat staat hieronder.

Komt de serie.
Natuurlijk was het weer lastig keuzes te maken.

Hierdoor beginnen we opnieuw met een paar eervolle vermeldingen.


Deze 5 haalden het net niet. Wilde ze echter niet onvermeld laten. Ze zijn fantastisch.



Dan deze twee. Ja ze horen in de top 10. Zeker de Prius. Al was het maar om de gevestigde orde en steek onder de gordel te geven.
Ik heb het liefst van elk model dat opzien heeft gebaard een modelletje. Maar wel mooi en in de juiste schaal, anders hoeft het niet.

Eigenlijk staan ze naast elkaar omdat ik naar beide lang heb gezocht en ze in 2020 kon toevoegen aan mijn collectie.

Dan de top 10.
Van de meeste had ik foto's van andere niet.
Toch heb van alle nieuwe foto's gemaakt voor deze sessie.

We tellen af van 10 naar een en besluiten met een overzicht.

10.

Het model is al goed. De prijzen netjes (hoe lang nog?). Vooral de ingewikkelde opdruk gaf dit model een plaatsje in de top 10.
Had al 4 Civic's op het moment van aanschaf. Toch was dit te leuk om te laten gaan.

9.

Een verrassende keuze wellicht.
Niet echt een hoogvlieger. Ik heb echter gemerkt dat ik deze eigenlijk best vaak uit de vitrine haal om een rondje te rijden.

8.


Het Ferrari geweld van Tomica ging ook in 2020 door.
Op zich vind ik dat geen goede ontwikkeling. Er komen op het moment veel te veel lv's uit per maand. (Ik koop ze ook niet alle.)
En wanneer er Ferrari's bij zitten zijn ze doorgaans vrij prijzig.
De F355 vind ik best een mooi model van Ferrari. En vanwege de mooie omzetting naar miniatuur mag ze in de lijst.

7.

Ook een die er echt in hoort. Prachtig gedaan en een goede afwerking.

6.

Zelfde tekst als nummer 6 in de lijst.
Eervol, net buiten de top 5.

5.


Toen deze werd aangekondigd was ik gelijk enthousiast. Dit word er een voor de statistieken.
Uitvoering valt niet tegen. Bruinrood vind ik iets leuker dan die in zwart-zilver.
Witte en grijze komen nog (december-batch, nog onderweg).

4.

Een auto die ook best 1:1 zou willen. Liefst zwart, daarna volgt wit.
Ik hoop dat er nog zwarte gemaakt gaat worden.

3.


Niet mijn model. De executie is ongekend goed. Mooier dan de dichte. Top 3.

2.

De enige niet recente release in de lijst.
Nooit naar gezocht. Want ik kende deze niet. En omdat ik altijd op zoek ben naar onbekende Siku-varianten (die zijn vaak nog betaalbaar).
De positieve verrassing.

1.

Een nog grotere verrassing was deze.
Ik weet nog dat ik de review aan het kijken was voor de M3.Wil eerst wel eens weten, hoe die eruit ziet voor ik het koop.
Hier zat ook deze in, en ik was verbijsterd hoe mooi deze eigenlijk was.
Normaal ben ik niet geinteresseerd in extreme sportauto's. Mooi, leuk, maar niet echt dagelijks inzetbaar.
De koplampen, de lak en de combinatie van kleur zorgden voor de overwinning.

Tot slot nog het beloofde overzicht van de top 10.



Voor 2021: Ik hoop dat jullie het verzamelplezier erin zullen houden.
Als er meer vrijheden komen, geniet ervan. Maar verhef je niet. Houd het leuk, vrijheid is geen verdienste, maar een gunst.
Gelogd
Big in Japan (Michel)
Lekker bezig
**
Offline Offline

Berichten: 296



« Antwoord #3 Gepost op: December 31, 2020, 07:53:33 »

mooie top 10, civic nummer 1 !, beste wensen  occasion16
Gelogd
niva
Beginnend spammer
***
Offline Offline

Berichten: 796


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: December 31, 2020, 08:57:59 »

mooie top 10, civic nummer 1 !, beste wensen  occasion16

Zo'n Civic bungelt gewoon onderaan op 10, Porsche op 1!! (en 2)  hello2 hello2
Gelogd

Hugo
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 2710


« Antwoord #5 Gepost op: December 31, 2020, 09:01:47 »

Ja dat laatste inderdaad. Maar nummer 10 is ook al knap. Er staat niet een Volvo en Citroën in de lijst bijvoorbeeld. En over het hele jaar geen Saab aangeschaft.

Ik ben niet zo van lijstjes die gelijk nummer 1 onthullen. Dan is de clou gelijk weg.
Gelogd
marcel
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10097


« Antwoord #6 Gepost op: Januari 01, 2021, 11:43:01 »

leuke top 10 hugo met een aantal verrassingen ..  leuk om te lezen .. dat je een model best wel vaak uit de kast haalt om er even een rondje mee te rijden ..... 

voor mij was 2020 een jaar met leuke en verrassende aanwinsten ... heb heel veel online gekocht ..  ik mis absoluut de beurzen en de daarbij behorende gesprekken met mede verzamelaars

zal eens kijken of het lukt om een paar aanwinsten hier te laten zien die de toppers zijn van 2020 .. wordt vervolgd

Gelogd
niva
Beginnend spammer
***
Offline Offline

Berichten: 796


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: Januari 01, 2021, 01:50:26 »

leuk om te lezen .. dat je een model best wel vaak uit de kast haalt om er even een rondje mee te rijden ..... 

Dat is ook leuk, vooral modellen als de Matchbox Mustang met sturende voorwielen of modellen met "echte" vering.
En dan ook nog de bijgeluiden maken...... gewoon net als vroeger!  blob7
Gelogd

Christian
Administrator
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4037



« Antwoord #8 Gepost op: Januari 01, 2021, 02:05:07 »

leuk om te lezen .. dat je een model best wel vaak uit de kast haalt om er even een rondje mee te rijden .....  

Dat is ook leuk, vooral modellen als de Matchbox Mustang met sturende voorwielen of modellen met "echte" vering.
En dan ook nog de bijgeluiden maken...... gewoon net als vroeger!  blob7


Ik heb sinds kort enkele 4D modellen van Tomica. Die modellen maken nu (voor veel extra geld) zelf geluid. Zowel starten als rijden, maar afremmen of slippen weer niet... Ik kan je wel zeggen door deze features is het speelplezier volledig weg!!! Hoe zou je trouwens moeten spelen met Tesla's ?? Wat nu als die hard gaan rijden...

Enfin ... we wijken af van het topic. --> Zie daartoe nieuw topic Speelplezier ...

@Hugo, Opvallend bij is dat er zoveel zogenaamde high-end modellen in je top 10 staan. 9 stuks maar liefst. Tuurlijk stuk voor stuk schitterende modellen... Maar is de waardering van het (speelgoed) 3inch waarmee het begon, daarmee weg?
« Laatste verandering: Januari 01, 2021, 02:34:09 door Christian » Gelogd
marcel
Officieel 3 Inch o.h.
*****
Offline Offline

Berichten: 10097


« Antwoord #9 Gepost op: Januari 02, 2021, 10:56:54 »

de hoogte punten van 2020 wat betreft aankopen nieuwe auto's , ik maak 2x een top 10 .. 1 met modellen die in 2020 uitgebracht zijn en 1 met oudere modellen

top 10 modellen uitgebracht in 2020

NR 10





toen deze bekend werden gemaakt was ik gelijk al bij .. eindelijk weer eens de toyota 2000 GT , vind ze beide erg mooi en het thema olympic games 2000 vind ik ook wel bijzonder want deze spelen zijn niet doorgegaan .....

NR 9



deze mercedes mag niet ontbreken in de top 10 , het model zelf vind ik leuk , maar zo op de lange blister met de foto's erop vind ik het een mooi compleet plaatje .. heel erg gaaf

NR 8



de honda civic , wat een leuke keuze van matchbox ..  en hij is heel leuk gelukt ,, matchbox kan hier zoveel kleur varianten van maken .. ik zou zeggen kom maar op matchbox ....  komende jaren een vaste klant in de top 10 ??

NR 7



de toyota celica van majorette , vind het een heel leuk model , deze uitvoering verscheen op e-bay voor belachelijke prijzen .. ik dacht echt NEE HE is dit een speciale uitgave ....   er kwamen berichten binnen dat er nieuwe majorette modellen te koop waren bij intertoys , op naar de winkel en wat vond ik daar deze toyota ...  mega wat zeg ik MEGA blij was ik ...  top 10 waardig

NR 6



een vreemde wagen op nummer deze powell van matchbox .. ik kan het niet uitleggen maar ik vind hem zo leuk ,,  moet in de top 10

NR 5



de minivan van matchbox , daar zijn al vele varianten van gemaakt , toen ik deze zag op internet was het gelijk YES die wil ik ..  en ik heb hem .. leuke kleur , leuke blister ..  een terechte nummer 5 wat mij betreft

NR 4



deze MG stong voor 2019 in de planning maar werd uitgesteld .. marcel teleurgesteld ...  maar dit jaar kwam hij dan toch eindelijk uit .. ik vind het een topper van matchbox met ook hier weer vele mogelijkheden voor variaties ... 

NR 3



op 3 een tomica ..  de mitsuaka rockstar .. tijdens de meeting bij cor begin 2020 liet cor mij 2 nieuwe aanwinsten zien , en dat was dus deze tomica in 2 kleuren , die zijn gaaf ..   en ik ben direct naar jan gelopen en gelukkig ,,,  hij had beide nog 1x liggen ,,  ik vind het een hele aparte wagen maar zo leuk ....

NR 2



deze porsche van matchbox vind ik zo mooi de andere 2 kleurvarianten zijn ook heel erg mooi hoor maar deze heeft net iets meer wat mij betreft vandaar deze variant op nummer 2 wat een plaatje

NR 1



deze buick estate wagon is voor mij de nummer 1 van dit jaar , de kleurstelling , het model ik vind hem mega geweldig ... 


dan nu de top 10 van oudere modellen

NR 10



op de enige beurs van 2020 .. vond ik deze playart rover , de prijs was zeer gunstig dus mocht deze auto mee naar den haag , vind de kleur heel mooi en het was echt zo'n beurs verrassing ... hoort in de top 10

NR 9



deze corvette van roadchamps mag niet ontbreken in de top 10 , vind het model heel gaaf en rutger had deze in zijn shop staan en daar was hij ook zo weer uit ...  een vette top aanwinst voor mij

NR 8



misschien wel de vreemdste auto die ik heb gekocht dit jaar deze mega leuke bijzondere tomica , dit model is/was verkrijgbaar in tokyo disney resort , er staat geen merknaam onder via e-bay heb ik deze gekocht en hij staat sinds dien te pronken in de kast ....

NR 7



de mazda rx7 van play mobile ..  dit model heeft heel lang op de wanted lijst gestaan maar met dank aan joszef heb ik nu 4 varianten staan in de kast , de modellen zijn heel grof afgewerkt maar ik vind ze bijzonder en leuk en zeker een top 10 plaats waard

NR 6





knabbel en babbel in de top 10 ???  JA ZEKER .. vind deze honda modellen zo leuk en ik zag ze staan op MP en de prijs was echt heel netjes .. BAM NU KOPEN .......   en zo staan ze nu in de kast en in de top 10 ...  YES YES YES

NR 5



de citroen HY bus vind ik 1 van de leukste busjes die ooit gemaakt is en als ik dan de kans krijgt om weer een leuke variant te kopen van de tomica HY bus dan laat ik die kans niet lopen , deze met micky mouse erop komt uit een set van 4 auto's het set heb ik via e-bay gekocht ..  echt geweldig om deze wagen in de verzameling te hebben

NR 4



op 4 deze schuco opel ascona , het model vind ik erg leuk en deze uitvoering kende ik niet , hij stond te koop in de winkel van rutger , was wel wat duurder maar toch .. ach koop hem ....  en zo gedaan .. ben er blij mee met deze bijzonder schuco

NR 3



deze tinkerbel isuzu staat op 3 , ik zag op internet een foto van deze wagen en het was gelijk raak ... ooohhhh die is wel heel leuk ,,  en hij werd aangeboden op e-bay via bieden ...  was spannend maar ik had hem ...  yeah!!!  voor mij een top aanwinst van 2020

NR 2





ja het zijn er 2 , ik kon geen keuze maken , dat kon ik ook al niet toen ze op die tafel te koop stonden .. ze waren niet goedkoop (voor mijn doen best wel duur)  maar ik heb geen seconde spijt gehad van deze 2 aankopen ..
de paars achtige is de nissan laurel , deze komt uit een tomica set en is waarschijnlijk niet los verkrijgbaar geweest , de kleur vind ik heel opvallend en dat was ook de rede van de aankoop
de roode = de nissan bluebird 2000gt-x , deze heeft de oudere tomica wielen en dit model stond ook al geruime tijd op de wanted lijst ..  misschien kom je hem nooit meer tegen ... hij gaat mee ...  VERKOCHT ...  mooi wagen

NR 1



al vele jaren zoek ik op internet naar foto's van varianten van modellen of ik zoek op fabrikant en kijk dan wat voor modellen die fabrikant zoal gemaakt heeft ,, zo zocht ik toen ook een keer op paya en toen zag ik een foto van deze simca 1000 .. ik was echt verbaasd ... wat is dat voor leuk ding .. foto opgeslagen en zoeken naar die leuke simca 1000 van paya ... nou dat werd een mission impossible .....   

maarten maestro begon met verzamelen van paya modellen en wat vond hij deze groene simca 1000 ...  ik melde hem DAT IS EEN MOOIE maarten ...  en maarten kwam met een bericht .. HIJ IS TE KOOP ...mijn reactie  NEE ECHT WAAR ...  we kwamen tot een DEAL ...  en zo is deze pracht wagen in mijn collectie gekomen ...   en dit is voor mij echt de aanwinst voor 2020 ...  ondanks dat het een heel vreemd jaar is geworden met veel afstand tussen mensen en beurzen die kwamen te vervallen en geen rommelmarkten en meetingen meer...  , gelukkig wel een aantal verzamelaars gesproken waar ik op bezoek ben geweest of die bij cor even een bakkie kwamen doen , maar ook een hoop verzamelaars die ik niet meer heb gesproken ...  ik hoop dat dit jaar het jaar gaat worden waarin weer meer kan en mag .. en ik hoop dat iedereen gezond mag blijven en als ze toch geraakt worden door het virus dat ze er met milde klachten doorheen komen .... 

blijf veilig allemaal en hopelijk spreken we elkaar weer dit jaar tijden een meeting in houten .....
Gelogd
Christian
Administrator
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 4037



« Antwoord #10 Gepost op: Januari 02, 2021, 10:38:51 »

Logisch dat Marcel een hoog Tomica gehalte in zijn top 10 heeft. Opvallend veel Disney ook trouwens.

Ik zie wel heel mooie modellen in de top 3..

9 7 6 2b en 1 kan ik ook wel heel erg waarderen..
Gelogd
Hugo
Uber spammer
*****
Offline Offline

Berichten: 2710


« Antwoord #11 Gepost op: Januari 02, 2021, 11:01:27 »

@Hugo, Opvallend bij is dat er zoveel zogenaamde high-end modellen in je top 10 staan. 9 stuks maar liefst. Tuurlijk stuk voor stuk schitterende modellen... Maar is de waardering van het (speelgoed) 3inch waarmee het begon, daarmee weg?

Nee, dat denk ik niet. Maar als ik geen beurzen bezoek en vanuit thuis rondstruin heb ik andere zoekopdrachten.
Matchbox komen tegenwoordig vnl van John in Breda, gebruikte via Cor en beurzen. Majorette ook meestal via beurzen of klw's. Speelgoedwinkels bezoek ik eigenlijk alleen op vakantie. Hier in het dorp hebben we er niet eens een.

De nieuwe Matchbox lijden me iets te onder de speelgoedwet om top 10 te halen. Nummer 9, 4 en 2 uit Marcel's eerste lijst heb nog niet en kan ik wel erg waarderen. de MG had ook mijn stem als MB model van het jaar.

De nieuwe Siku vind ik niet heel bijzonder ten opzichte wat ik het liefst verzamel. Wellicht is dat op dit moment meer high-end. Al vind ik Greenlight hier niet in vallen vanwege de vaak slechte afwerking.

@Marcel: Op nummer 3 van je oudere modellen had ik ook nog geboden. Vind zo'n 117 een fantastisch model.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!