Gisterenavond zaten we met zijn allen gezellig televisie te kijken.
Fritz en Anna zaten knusjes bij ons op de armleuning van de sofa mee naar televisie te kijken.
Natuurlijk wordt bij ons om 19.00 h naar het nieuws gekeken met als hoofdonderwerp de conflicten in het midden oosten.
Toen de nieuwslezer zei dat de humanitaire hulp goed op gang kwam, moest ik even aan Fritz uitleggen wat dat betekende.
Ik zei:" Fritz, humanitaire hulp is hulp aan slachtoffers van natuurrampen of gewapende conflicten. Het primaire doel van noodhulp is het redden van levens, het verminderen van menselijk lijden en het bewaren en beschermen van menselijke waardigheid.
De hulp wordt gegeven in acute noodsituaties, zoals rampen, aanslagen, hongersnoden en overstromingen. Daarnaast wordt ook noodhulp gegeven aan landen die langdurig in crisis of oorlog verkeren, zoals Syriƫ en Irak".
Fritz zei me dat hij in zijn lange reizen ook veel onrecht en leed had gezien onder zijn soortgenootjes.
Hij vroeg me of hij zich ook nuttig kon maken in de hulpsector voor schaalmodellen.
Goed zei ik:" morgen gaan we aan de slag, en trekken we naar de rommelmarkt om soortgenoten van de roestige dood te kunnen redden".
Zo gezegd, zo gedaan, wij deze morgen naar de rommelmarkt met Fritz die zich speciaal voor deze gelegenheid gelabeld had.
Het weer viel mee en er was natuurlijk een pak volk op de markt.
We moesten niet lang zoeken voor we vonden waar we naar zochten.
Fritz begon gretig slachtoffers bij elkaar te zoeken en uit te leggen wat zijn actie eigenlijk inhield.
Ik moest hem even tot orde roepen en zeggen dat er aan elke actie budgettaire grenzen waren, en dat we niet iedereen konden redden net zoals in de mensenwereld.
Een dertigtal lotgenoten konden op onze steun rekenen, en hebben nu een betere thuis gekregen.
Toen we terug thuis waren kreeg Fritz van de geredde modelletjes een daverend applaus en een dikke zoen van Anna, maar dat mocht ik niet fotograferen
Zo zie je dat er in de modellenwereld ook nog veel moet gebeuren, zoals acties waar Fritz de hoofdrolspeler in was